בעלי שילב: אם המצב בקניונים יימשך, רשתות יגיעו למלחמת הישרדות

איציק אורן, שקיבל פרס מפעל חיים בוועידת הקניונים השנתית, מוחה על מדיניות הניהול בקניונים, על העלאת דמי השכירות לקמעונאים ועל העדפת הרשתות הבינלאומיות

בעלי רשת שילב, איציק אורן, מותח ביקורת חריפה על מדיניות הקניונים וטוען כי אם הקניונים ומרכזי המסחר ימשיכו במדיניותם הנוכחית להעלות את דמי השכירות לקמעונאים הישראלים - הרשתות יגיעו ל"מלחמת הישרדות". לדברי אורן, ייתכן כי מלחמת ההישרדות כבר החלה.

אורן אמר את הדברים אמש (ב') בוועידת הקניונים השנתית לאחר שהוענק לו פרס על מפעל חיים - הקמת רשת שילב.

"בתחילת הדרך בעולם הקניונים, וכאשר דוד עזריאלי הקים את הקניון הראשון בישראל, העסקה דיברה על WIN-WIN. היה שכר מינימום סביר, והרווח האמיתי של הצדדים נבע מתשלום של אחוזים מהמחזור. כשהסוחר מצליח ומוכר מעל לצפוי למ"ר, גם היזם היה שותף להצלחה כשקיבל בונוס בצורה של אחוזים מהמחזור".

"היום, רק מרכזי קניות מעטים פועלים בתפיסה זו. שכר המינימום הפך לעיקר, ואילו תשלום הבונוס השנתי בדמות אחוזים הפך לאוטופיה", אמר אורן, שטוען כי מה שמניע היום את הקניונים הם "תשואות גבוהות, ללא קשר ליכולות ומצב הקמעונאי". לדבריו, אם המצב יימשך - הוא יפגע בכולם.

"המחיר הוא המלך"

אורן מתח ביקורת גם על העדפת הרשתות הבינלאומיות. "היום, המצב בישראל מתאפיין בשתי תופעות בולטות. האחת - צפוף. זה בא לידי ביטוי במגוון של רשתות עם מוצרים דומים, ולידן הרשתות הבינלאומיות שתורמות לצפיפות גם במיקומים בקניונים. לקניונים גדל הביקוש, והרשתות הישראליות נמחצות בין הפטיש לסדן. שנית - המחיר הוא המלך. ראו את איקאה ו-H&M".

הזוג שושי ואיציק אורן הקימו את רשת שילב בשנת 1974, לאחר שאורן הבין, מניסיון אישי, כי אין פתרון כולל לקניות לאחר לידה. כיום מונה הרשת 47 סניפים, ומחזור מכירותיה עמד בשנת 2009 על 218 מיליון שקל.