אטיאס: "זוג צעיר שיקנה בית בפריפריה יקבל 800 ש' בחודש"

גלובס tv אטיאס השתתף במושב הנעילה של היום הראשון בכנס ישראל-שדרות לחברה: "הכפלנו את השיווקים. זה לא פשוט כי נלחמנו בריבית הנמוכה, שהיא כמו דלק על המחירים"

אתר "גלובס" העביר במהלך כל היום (ג') בשידור חי את הנאומים מכנס ישראל-שדרות לחברה. שר השיכון אריאל אטיאס נאם במושב הנעילה ביום הראשון של הכנס לאחר שמוקדם יותר נשאו דברים גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג ושר הפנים אלי ישי.

"אני שמח להשתתף בכנס החשוב הזה, למרות שבאולם לא יושבים הרבה אנשים דעו לכם שההד הוא מאד גדול, אני מקווה שגם בקרב מקבלי ההחלטות", אמר השר אטיאס בראשית דבריו.

בהתייחסות לדו"ח העוני אמר אטיאס "אני חושב שזהו פעמון אזהרה לממשלה שנהנית מעודפי תקציב שאפילו לא חשבה עליהם של כ-11 מיליארד שקלים. אם יקחו חלק מזה על מנת לסגור את הפערים - אני חושב שבדו"ח העוני הבא מצבינו ייטב". אטיאס מציין כי יש להתייחס גם למי שנמצא מעל לקו העוני אך קרוב אליו ואומר "על תטעו מצבם קשה. זוגות צעירים משעבדים עצמם למשכנתא, ושיהיה ברור - כל 100 אלף שקל במשכנתא שהם לקחו דורשים מהם לשלם מדי חודש 600 שקל למשך 20 שנה".

על שוק הדיור אמר שר השיכון "חסרות לנו 100 אלף יחידות דיור, לאחר שבכל שנה בעשור האחרון גדל המחסור בעשרת אלפים דירות. לפני שנה וחצי התחלנו במלחמה להגדיל את ההיצע, הכפלנו את כמות השיווקים, זה לא פשוט כי נלחמנו בריבית הנמוכה שהיא כמו דלק על המחירים וזאת בנוסף על הביקוש שהגיע מצד המשקיעים".

לדבריו "הדבר היחיד בארץ שלא תלוי רק במשרד אחד זה הדיור, אנו תלויים בתחבורה, בתשתיות, באוצר ובעיקר בעיריות וברשויות המקומיות. אף קבלן לא יעיז לקחת התחייבויות אם ידע שהוא מסתבך עם ראש העיר. יש תפיסה מוטעית בעיני שלא צריך דירות קטנות, ומה עם הצעירים? בעיר אחת במרכז יש 1% בלבד של תוכניות לדירות של 3 חדרים או פחות, כל הערים רוצים את האוכלוסיות החזקות ומציעים דירות גדולות".

"בכל המקומות שאנו מרגישים שהערים חלשות ואנו רוצים לעודד כניסתה של אוכלוסיה חזקה יותר כמו בערים בדרום, ביצענו מכרזים בתנאים מצויינים והצלחנו למשוך אוכלוסיה חזקה לבתים צמודי קרקע, אבל הביקושים עדיין לא מספיק גדולים. הממשלה מסבסדת את הפיתוח ואת הקרקע.

"גל השיווקים הביא למדינה כ-7 מיליארד שקל בשנה האחרונה, מה מחזירה המדינה לציבור ולדיירים ששיתפו פעולה עם השיווק? אנו הצענו כי כל זוג צעיר שקונה דירה בפריפריה יקבל 800 שקל בחודש למשך 20 שנה על מנת לעודד אותם. האוצר מתנגד לכך בטענה כי הדבר יגדיל את הביקושים ואנו טוענים שיש ביקושים שצריך לעודד ויש ביקושים שלא צריך לעודד - לזוגות הצעירים בישראל צריך לעזור. מאחר שיש להצעה שהצענו התנגדות, הגשנו הצעת חוק שחתומים עליה חברי כנסת רבים, אנחנו יוצאים למאבק וזוכים לתמיכה מכל חלקי הבית, אנחנו יוצאים למאבק ציבורי וזקוקים לתמיכת הציבור".