Ask.com מפסיקה את פעילות החיפוש המקוון: "גוגל חזקה"

130 עובדים יפוטרו מהחברה, שנרכשה ב-2005 תמורת 1.85 מיליארד דולר ■ תתמקד בפיתוח שירות השאלות והתשובות הוותיק

אחד מסמלי עולם האינטרנט של תחילת הניינטיז מגיע לפרשת דרכים: מנוע החיפוש Ask.com, שנרכש על-ידי איל התקשורת בארי דילר, בשנת 2005 בתמורה ל-1.85 מיליארד דולר, מפטר 130 עובדים ומעביר את פעילות החיפוש לחברות מתחרות. בשל כך, יפסיק מנוע החיפוש, המהווה חטיבה של חברת IAC בבעלות דילר, לפתח טכנולוגיות חדשות.

במקום פעילות החיפוש יתמקדו המהנדסים, שימשיכו להחזיק בתפקידם במטה החברה באוקלנד שבקליפורניה, בפיתוח טכנולוגיות לשירות שאלות ותשובות מקוון - כך מסר מנכ"ל Ask.com, דאג לידס.

לדברי לידס, הסיבה למהלכים הללו היא העובדה שהדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש המקוון הפכה מוחלטת עד כדי כך שאין כבר הצדקה להמשך הניסיונות של Ask.com להתחרות בה. "גוגל הפכה לחברה בעלת כוח עצום. חשבנו שנוכל להתחרות בה על-ידי המצאת טכנולוגיות חיפוש משלנו", אמר לידס. "אמנם, עשינו עבודה טובה בשימור נתח השוק שלנו, אבל זה לא מספיק וזה לא הכיוון בו IAC קיוותה שנצעד אליו כשהיא קנתה אותנו", הסביר.

על-פי נתוני חברת מחקרי השוק נילסן, גוגל מחזיקה ב-65% משוק החיפושים המקוונים בארה"ב לעומת Ask.com המדורג במקום השישי מבין מנועי החיפוש עם נתח שוק של 2% בלבד. המנכ"ל לידס סירב לגלות לאיזו חברה תימסר הפעלת שירותי החיפוש המקוון באתר. יש לציין כי ל-Ask.com הסכם שיתוף פעולה על חלוקת אחוז מסוים מתוצאות החיפוש שלה עם גוגל, האמור להסתיים ב-2012.

דילר קנה את מנוע החיפוש בשנת 2005, עוד כשנקרא Ask Jeeves, במטרה להתחרות במנועי החיפוש המובילים בשוק באותה עת, גוגל ויאהו. הוויתור על עסקי החיפוש של Ask.com מעיד על הרמת ידיים מצד דילר.

"הבנו שבשנים האחרונות אי אפשר להתחרות מול גוגל", כתב דילר בהודעת דואר אלקטרוני.

במסגרת התחום החדש-ישן אליו פונה Ask.com היא מתעתדת לספק תשובות לשאלות הנשאלות בשפה טבעית, הן על-ידי הפניה לאתרים רלבנטיים והן על-ידי צוות שיעבוד בחברה ויזין תשובות.

מי שיתחרה ב-Ask.com הן החברות Quora, Formspring ו-ChaCha, המפעילות שירות דומה. גם הרשת החברתית פייסבוק החלה להפעיל שירות שאלות ותשובות מקוון מוקדם יותר השנה.