המלצות ששינסקי - היום שאחרי: מדוע מניית רציו עולה בבורסה בזמן ששאר מניות הנפט והגז יורדות?

(עדכון) - בשוק מעניקים פרשנויות שונות למשפט שהוזכר בהמלצות הוועדה, לפיו המיסוי לא יחול על מתקני ייצוא ■ ירון זר מכלל פיננסים: "אנו שומעים 3 פרשנויות שונות למשפט הזה; אני מציע להמתין להבהרה מסודרת ביום שני" ■ דלק: "המלצות ששינסקי לא מקובלות עלינו"

המלצות ועדת ששינסקי - היום שאחרי: שותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו , המחזיקה ב-28.7% מתגלית "תמר", הייתה היום (ה') הראשונה להוציא דיווח מיידי לבורסה בעקבות פרסום המלצות ועדת ששינסקי אמש. ישראמקו מזהירה כי ההמלצות יגדילו משמעותית את נטל המס ויפגעו בעסקיה.

"המלצות הוועדה צפויות להגדיל באופן משמעותי את נטל המס שיוטל על בעלי יחידות ההשתתפות ולהשפיע לרעה על עסקיה ופעילותה של השותפות", נכתב בדיווח. "לאחר שהשותפות תקבל לידיה את טיוטת המלצות הוועדה ותבחן ההשלכות, לרבות על מימון ופיתוח פרויקט 'תמר' על פי התוכנית המקורית, היא תשקול את צעדיה בהתאם".

לאחר ישראמקו הוציאו גם שותפויות נוספות אזהרות, ובכללן החברות מקבוצת דלק - אבנר , דלק אנרגיה ודלק קידוחים . הודעות החברות היו דומות ללשון ההודעה של ישראמקו, אלא שהן הוסיפו תגובה תקיפה יותר משלהן.

"ההמלצות אינן מקובלות על החברה והיא תפעל במסגרת השימוע בפני הוועדה ובהליכים הנוספים בממשלה ובכנסת לשינוי ההמלצות, במטרה לאפשר את המשך מימון ופיתוח פרויקט 'תמר' בהתאם לתכנית המקורית ואת המשך פעילות האקספלורציה", נכתב בהודעות החברות.

מדוע רציו עולה בבורסה?

בינתיים בבורסה נסחרות היום מניות הנפט והגז בירידות, אולם מניית רציו בולטת בעלייה. הסיבה לכך טמונה ככל הנראה בערפול בדו"ח הביניים של ששינסקי שהוצג אתמול, הנוגע למס על מתקני ייצוא, כאשר כידוע בקידוח "לוויתן" (בו שותפה רציו) מקווים למצוא מאגר בגודל 16 TCF של גז, כאשר חלק גדול ממנו עשוי להימכר לחו"ל.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אומר בשיחה עם "גלובס" כי בשוק יש מספר פרשנויות באשר לשורה במצגת של ששינסקי האומרת כי המס לא יחול על מתקני ייצוא.

"פרשנות אחת של המשקיעים היא שבגלל הדחף והזריזות שכחו את השורה הספציפית הזו במצגת, כי במסמך אחר הם דווקא כתבו תחת סעיף 'תחולה' שהמיסוי יחול על כל המאגרים. אפשרות שנייה היא שאולי יש פה פתח לעידוד ייצוא - לא כ"כ ברור כרגע באיזה פורמט - וזה דבר די מפתיע. לפי אפשרות שלישית שמדברים עליה בשוק, כוונת המשפט היא שעלות ההשקעה במתקני הייצוא לא תוכר לצורך החזר ההשקעה במסגרת ה-R פקטור. מה זה אומר? ההשקעה לפיתוח 'תמר', למשל, תכלול במרביתה מתקני ייצוא ולכן מרבית ההשקעה לא תיכלל בהחזר ההשקעה וזה אומר תשלום מס כמעט מיידי - וזה לא נשמע הגיוני בעיני".

ששינסקי אמר אתמול כי שיטת גביית התמלוגים תיעשה על פי מודל ה-R פקטור, שבבסיסו עומד היחס בין ההכנסות מן הקידוח לבין ההוצאות הנדרשות עבורו, לרבות ההשקעה. על פי מסקנות הביניים של הוועדה, יחל תשלום התמלוגים כאשר ה-R פקטור יעמוד על 1.5, משמע השותפות תחזיר את השקעתה הראשונית בקידוח בתוספת תשואה של כ-50%.

זר טוען כי יש להמתין לפרסום דו"ח המלצות הביניים הסופי שתוציא הוועדה ביום שני. לדבריו, "המשפט הזה פתח פרשנויות רבות ואין טעם לנסות לבאר אותו. נקווה שדו"ח הביניים המלא שיפורסם ביום שני ישפוך אור על הסוגיה הזו ועל סוגיות נוספות כגון כפל מס. אני מציע להמתין להבהרה מסודרת ביום שני בעניין זה".

ששינסקי: למסות את תגליות הגז

ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי המדינה מתגליות הנפט והגז פרסמה אתמול בערב את המלצות הביניים שלה. כעת תינתן לחברות ושותפויות הנפט והגז הזדמנות לגבש טענות נגדיות ולהציגן בעוד כחודש וחצי, כאשר ההמלצות הסופיות של הוועדה יפורסמו רק בסוף השנה.

עיקרי המלצות הביניים, כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת השבוע, הן הותרת שיעור התמלוגים ללא שינוי אך ביטול ניכוי האזילה (הטבת מס מקובלת בתחום חיפושי הנפט והגז, המאפשרת למפיקים לקבל ניכוי מההכנסה הגולמית בשל אזילת המאגרים), מה שיעלה באופן עקיף את התמלוגים מ-12.5% ל-21%. עיקר ההמלצות הינו להטיל מס של 20-60% על תגליות הנפט והגז השונות, באופן הדרגתי שיעלה עם העלייה ברווחי החברות.

התגובות בשוק על המלצות הביניים ממשיכות לזרום מאתמול בערב. נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הביע תמיכה בהמלצות, שעה שאנליסטים מבית ההשקעות אקסלנס העבירו מסר ברור למשקיעים, לפיו יש לנצל את הירידות במניות הנפט והגז כדי לאסוף סחורה.