קאמבק אמריקני: הדולר התחזק 2.7% השבוע; היציג: 3.68 ש'

הדאגה לעתיד כלכלת אירלנד והדיווחים על התקדמות בוועידת ה-G20 דחפו את המטבע מעלה ■ האירו התחזק היום מעט אך נחלש בכאחוז בסיכום שבועי - היציג 5.0199 שקל

הדולר ממשיך את מסעו מעלה והוסיף היום (ו') 0.6% לערכו במסגרת יום המסחר האחרון לשבוע זה במטבע חוץ. בסופו של יום נקבע שערו היציג על ידי בנק ישראל ברמה של 3.68 שקל - מדובר בהתחזקות משמעותית של 2.7% ביחס לשער היציג שנקבע למטבע ביום שישי שעבר אז היה שערו היציג נמוך בכ-10 אגורות.

ההתחזקות בערכו של הדולר נרשמה על רקע פריצת הדרך שהושגה הלילה, על פי הדיווחים בדרום קוריאה, במסגרת וועידת ה-G20 המאגדת את מנהיגי 20 הכלכלות החשובות בעולם. על פי הדיווחים, סיכמו המנהיגים על הקמת מערכת בינלאומית שתתריע מבעוד מועד על תנודות קיצוניות בשערי החליפין שעשויות להביא לפגיעה ביציבות הכלכלית וביציבות תנאי המסחר בין המדינות.

עוד דווח, כי המנהיגים הביעו את נכונותם לבסס את המערכת על תנאי השוק בתחום המט"ח ולהימנע משליטה מניפולטיבית לאורך זמן בשער המטבע. עם זאת, טרם יצאה הודעה רשמית מטעם כל המדינות וידוע כי הפערים בין עמדתה של ארה"ב לבין זו של סין ממשיכים להיות משמעותיים.

הוועידה מתקיימת בצל החשש ההולך וגובר לכלכלתה של אירלנד ולפחד כי זו עשויה להצית מחדש את משבר החוב באירופה ולגרור את כלכלת האיחוד כולה לסיחרור. אף על פי כן, האירו שנחלש בתחילת יום המסחר שינה בהמשך כיוון ושערו היציג נקבע על 5.0199 שקל - עליה של 0.2% בערך המטבע. בסיכום שבועי, עם זאת, עדיין רשם האירו ירידה של כאחוז אחד בערכו.

בעולם דווקא מתחזק מעט האירו לעומת הדולר, לאחר שמוקדם יותר נרשמה מגמה הפוכה: בשעה זו עומד שער החליפין בין שני המטבעות המובילים על 1.3724 דולר אמריקני לאירו יחיד.

יוסי פריימן. מנכ"ל קבות פריקו המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים, העריך בפני "גלובס" הבוקר כי "החשש מהשפעת המשבר באירלנד על מדינות אירופאיות נוספות, הירידות באסיה והמעקב לקראת החלטות ה G20 תומכים בהתחזקות הדולר בטווח הקצר - אולם בטווח הבינוני לשקל סיבות טובות לשוב ולהיתחזק". לטענתו, "המהלך הנוכחי של השקל דולר הוא תיקון בהתאם להתחזקותו של המטבע האמריקני בעולם, העלייה של הדולר מהווה הזדמנות לחברות שמוכרות דולרים מול השקל".