סקטור בלהבות: קידוח תמר יניב 1.8 מיליארד ש' בשנה למדינה

כ-90% מהכנסות המדינה מגילויי גז ונפט יתקבלו מהמס החדש שיוטל על המאגרים, וכ-10% מביטול ניכוי האזילה

ועדת ששינסקי, בית ההשקעות אי.בי.אי, חולשה בשוקי ההון הגלובליים, תמחור יתר ואולי פשוט מימוש שסופו היה ידוע מראש - מה שזה לא יהיה, מניות שותפויות הנפט והגז הטבעי הנסחרות בשוק ההון המקומי המשיכו הבוקר לאבד גובה, והשלימו (ראו טבלה) ירידה של עשרות אחוזים משוויין בשיא.

מבדיקת "גלובס" עולה כי שש השותפויות הבולטות בסקטור חיפושי הנפט והגז איבדו משוויין בשיא כמעט 9 מיליארד שקל - סכום כמעט בלתי נתפס שממחיש את הגאות החזקה שתקפה את מניות הסקטור בשנה האחרונה, וזאת בעיקר הודות לאותה תגלית גז שזכתה לכינוי "תמר", והוגדרה על ידי יצחק תשובה, בעל השליטה בחלק ניכר מאותן שותפויות, "יום העצמאות הכלכלי של מדינת ישראל".

מניות השותפויות הפכו למניות העם

יום עצמאות או לא, עבור בית ההשקעות אי.בי.אי התלות של ישראמקו יהש , אחת השותפות בקידוח תמר, בפרויקט אחד ויחיד מגדילה את סיכון ההשקעה במניה - במיוחד על רקע מסקנות ועדת ששינסקי - ולכן מוריד בית ההשקעות את המלצתו למניה מ"קניה" ל"הפחת" ומציב לה מחיר יעד של 47 אגורות (בתרחיש האופטימי) ומחיר של 33 אגורות (בתרחיש הפסימי).

ישראמקו סגרה היום (א') לפי מחיר של 44.9 אגורות, ירידה יומית 8.2% וירידה מהשיא בשיעור של 23%.

המניות של שותפויות אלו הפכו בשנה האחרונה לסוג של "מניות העם", דוגמת טבע וכי"ל. ציבור המשקיעים התנפל עליהן כמו עדר שוורים זועם, והוא הנפגע העיקרי מהן. שיעור החזקות הציבור בשותפויות אלו יחסית גבוה לחברות מסקטורים אחרים, ולכן מידת החשיפה של הציבור אליהן גבוה.

המדינה: מאגר תמר יניב הכנסות שנתיות של כ-1.8 מיליארד שקל בשנה

כ-90% מהכנסות המדינה מגילויי גז ונפט יתקבלו מהמס החדש שיוטל על המאגרים, וכ-10% מביטול ניכוי האזילה - זו ההערכה שעמדה בפני ועדת ששינסקי בעת כתיבת מסקנות הביניים שיפורסמו מחר.

מאגר גז בסדר גודל דומה לזה של תמר צפוי להניב למדינה בעקבות המס החדש הכנסות שנתיות בגובה של כ-1.8 מיליארד שקל, וניכוי האזילה יניב סכום של כ-200 מיליון שקל בשנה.

גורמים הקשורים בוועדה אמרו ל"גלובס" כי מודל המיסוי נבנה באופן שאינו פוגע ביכולתם של היזמים לקבל מימון בנקאי לפיתוח הפרויקט. על פי אומדנים שהוצגו לוועדה, צפוי תזרים ההכנסות למדינה מתמר להתחלק לשתי תקופות: התקופה הראשונה היא מתחילת ההפקה ועד קבלת 150% החזר של הסכומים שהשקיעו היזמים בפיתוח ובאקספלורציה, והתקופה השנייה, העיקרית, היא התקופה שבה יוטל על היזמים המס על רווחי היתר.

במקרה של מאגר בעל מאפיינים דומים לאלה של תמר, תימשך התקופה המוקדמת כחמש שנים עד שבע שנים מתחילת ההפקה, ובמהלכה יגיעו הכנסות המדינה לכ-100 עד 150 מיליון שקל בשנה. המקור העיקרי להכנסות הוא ביטול ניכוי האזילה, הטבת המס שקיזזה עד היום את רוב הכנסות המדינה מהתמלוגים.

כאמור, לאחר שתוחזר ההשקעה ויוטל המס, צפויות הכנסות המדינה לעלות בתוך שנתיים-שלוש עד לשיא של כ-2 מיליארד שקל בשנה.

11
 11

המשקיעים בהנפקת ישראמקו מופסדים

נזכיר כי לפני פחות משלושה שבועות השלימה ישראמקו יהש הנפקת זכויות גדולה וגייסה כ-240 מיליון שקל מהציבור, לפי מחיר של 56 אגורות ליה"ש. מצבו של מי שהשקיע בהנפקה זו אינו מזהיר - בתוך שלושה שבועות, איבדו יחידות ההשתתפות של ישראמקו 21.6%, כך שלמשקיעים בהנפקה נוצר הפסד משמעותי בפרק זמן קצר.

מצידה של ישראמקו כמובן, הגיוס לא היה יכול להיעשות בטיימינג טוב יותר, שכן בתנאי השוק הנוכחיים של מגזר חיפושי הנפט, גיוס הון בהיקף גדול כל-כך היה נתקל בקשיים.

מי שעוד לא רוו נחת מההשתתפות בהנפקה, הם המשקיעים בהנפקת האג"ח (סדרה י"ט) של קבוצת דלק, שנערכה בשבוע שעבר. דלק גייסה כ-560 מיליון שקל באג"ח סטרייט בריבית של 4.65%, ועל-אף שלא מדובר במניות, רשמו המשקיעים בהנפקה זו הפסד של 3.6% ביום המסחר הראשון שנערך היום, וזאת על רקע המומנטום השלילי של חברות הקבוצה שמשתייכות לסקטור החיפושים וירידה של 4.3% במניית הקבוצה.

ירידה חדה רשמו יחידות ההשתתפות של הקבוצה - דלק קידוחים ואבנר. דלק קידוחים רשמה את הירידה הגבוהה ביותר במדד ת"א 100, של 9.1%. ירידה זו משלימה צניחה של 22.75% בשבועיים האחרונים.

מצבה של שותפות אבנר אינו טוב בהרבה: זו איבדה היום 6.8%, אשר משלימים ירידה של 19.9% בשבועיים האחרונים.

רציו, שמחזיקה ביחד עם שתי שותפויות אלה ונובל אנרג'י את רישיונות מבנה לוויתן, רשמה ירידה מתונה יותר ביחס לשתי אלה ונחלשה ב-2.4%. בשבועיים האחרונים, איבדה רציו 6.3%.

גם הקטנות צוללות

ירידות השערים היום היו גם נחלתן של שותפויות חיפושים קטנות יותר, וכך לדוגמה מודיעין של צחי סולטן ו-אי.די.בי, צללה היום ב-5.3%, והשלימה ירידה של 21.7% מתחילת החודש. היחידה שנחלצה מירידות השערים הייתה שותפות גלוב אקספלוריישן, שסיימה את יום המסחר בעלייה של 1%. היציבות שרשמה גלוב מגיעה על רקע סיום העיבוד הסייסמי והפענוח של הסקרים הסייסמים ברישיונות החיפוש היבשתיים "בר-אור" ו-"יהל".