נווה-צדק: תושבים הפסידו בעתירה - וחויבו לשלם 100 אלף שקל

בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א דחה את עתירת התושבים נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ביוני לאפשר לאינטרקולוני להקים 150 יחידות דיור במתחם ליבר

מכה לתושבי שכונת נווה-צדק בתל-אביב: בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב דחה אתמול (א') את עתירתם נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ביוני לאפשר לחברת אינטרקולוני, הידועה כ"אמריקן קולוני", להקים 150 יחידות דיור במתחם ליבר הנכלל במתחם המסילה שעל גבול פלורנטין-נוןה-צדק.

השופט עודד מודריק הורה לעותרת, עמותת תושבים למען נווה-צדק, שיוצגה בידי עו"ד און צוק, לשלם סכום של 100 אלף שקל שיתחלק באופן שווה בין 4 משיבים בעתירה: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב, חברת ליבר טאוור וחברת אמריקן קולוני.

את חברת ליבר טאוור ייצג עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי. את אינטרקולוני מייצגים עוה"ד צבי שוב וגלית קיט ממשרד צבי שוב.

כזכור, עתירת העמותה התנגדה להחלטת המועצה הארצית, שדחתה ביוני האחרון את הערר שהגישה הוועדה המקומית תל-אביב, שביקשה כי ייעוד הפרויקט יהיה מורכב מחלופה אחת, שבה מרבית השטח (75%) יהיה מיועד למשרדים, ואילו היתרה (25%) תהיה מיועדת למגורים, שכן לדעתה שימוש במגורים במגדלים אינו תואם את אופי השכונה.

אלא שהמועצה הארצית דחתה הערר של הוועדה המקומית - ובכך איפשרה ליזמים לבחור את הייעוד מבין 3 חלופות שונות של מגורים, משרדים וחלופה מעורבת, תוך קביעה כי בפרויקט יקומו 150 יחידות דיור.

בהתייחס לעתירה של העמותה, שביקשה לחייב את הגורמים השונים לדון בתכנון כולל של מתחם המסילה בנווה-צדק, לרבות הבנייה שסביב שכונת נווה-צדק כדי "למנוע בנייה של מגדלי בבל בשכונה וסביבותיה", קבע השופט כי לעמותה אין עילת ערר. "העתירה, כך נראה ממנה", הוא כותב, "מיועדת לא רק לבטל את התוכנית שאושרה - אלא לגרום למהלך תכנוני חדש שישתרע מעבר לשטחי התוכנית".

‏עוד קבע השופט כי שאלת החלופות לשימושי הקרקע עברה את כל מדורי העיון התכנוניים, וכי "הלכה פסוקה היא שבית המשפט לעניינים מינהליים אינו משמש כמוסד תכנון ואינו מתערב בשיקולי רשויות התכנון, אם לא נפל בהם פגם מהותי שעשוי לשלול את תקפותם מעיקרה".

מעמותת תושבים למען נווה-צדק נמסר כי "ההחלטה שהתקבלה לדחיית העתירה, ובכלל זה פסיקת ההוצאות הקיצונית בכל קנה-מידה, תמוהה בייחוד נוכח העובדה כי מדובר במהלך ציבורי אותו מובילה העמותה שהינה גוף ציבורי. כאשר נקבל לידינו את פסק הדין המלא והמנומק נבחן ונשקול את צעדינו בהתאם".