ברלינר: יש הבדל בין בית משפט לבין התמקחות בשוק

"שופט באולם הוא מלך העולם, ולכן שופטים לא יכולים להתחמק מאחריות לניהול הדיון; עם זאת, עורכי הדין לא יכולים להרשות לעצמם להתבטא בביטויים וולגריים, פוגעניים, לא מכובדים"

"אני, כנשיאה וכשופטת, לא מתנערת מהאחריות שיש לשופטים על הצורה שבה מתנהל דיון באולם. כל שופט קובע את הדרך שבה מתנהל האולם שלו. באולם שלו הוא מלך העולם, הוא קובע את האווירה, ולכן לא ניתן להתנער מהאחריות שלנו לדרך ניהול הדיון. יחד עם זאת, יש חלק עצום ודומיננטי לדרך שבה מתנהלים עורכי הדין באולם. יש הבדל בין בית משפט לשיח חברים , שגם הוא לא צריך להתנהל מולנו, ולפעמים לשמוע את הביטויים ששומעים בו זה לא נעים, וגם בין בית משפט לבין התמקחות בשוק על ערך של סחורה מסוימת" - כך אמרה הערב (ב') נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת דבורה ברלינר, ביום עיון בנושא "אומנות הליטיגציה בראי בית המשפט לעורכי דין צעירים", שערך פורום עורכי הדין הצעירים של לשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד פסיכולוג ינון היימן.

הנשיאה הוסיפה כי אמנם "עברנו כבר את העידן של הטקסיות. אנחנו (השופטים, א' ל"ו) לא צריכים שעורך הדין ייצא עם הגב ויקוד קידה - מי שרוצה זה נחמד, אבל אנחנו לא מתעקשים על זה, אבל אתם (עורכי הדין, א' ל"ו) לא יכולים להרשות לעצמכם להתבטא בביטויים וולגריים, פוגעניים, לא מכובדים - לא כלפי בית המשפט ולא כלפי העמיתים שלכם".

הדברים נאמרו במסגרת הרצאתה של ברלינר בפני עורכי דין צעירים (בעלי ותק של עד 8 שנים) על "תפקיד עורכי הדין באולם", על רקע הפרסומים בדבר ההמלצות לגיבוש קוד אתי, כללי התנהגות מחייבים לשופטים ולעורכי דין - הנדונות כיום בוועדה בראשות השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, לצורך קיום דיון וגיבוש נוסח סופי של הקודים.

ברלינר ציינה בפני עורכי הדין שהאזינו בדממה לדבריה, כי ההתנהגות הלא נאותה של עורכי הדין אינה מופנית דווקא כלפי השופטים, אלא גם כלפי הקולגות שלהם. "אני מוצאת את עצמי לא פעם במצב שבו אני צריכה להגן על העמית שלכם מפניכם. זה לא בסדר ולא צריך לקרות. עוד פחות מכך כשאני קוראת הודעת ערעור ורואה התקפות כלפי עורכי דין בה.

"אני שופטת של ערכאת ערעור כבר הרבה מאוד שנים, בין במחוזי ובין בעליון, ואחת התופעות שאני נתקלת בהן וגורמת לי לחרוק שיניים זה שאני קוראת תשפוכת של השמצות ודברים לא נעימים על עורך הדין שייצג את פלוני בערכאה ראשונה - הוא לא עשה ככה ולא עשה ככה. כל אחד מכם מחר בבוקר יכולים להגיש ערעור על פסק דין שאתם הופעתם בו בערכאה ראשונה, ואתם לא נמצאים שם להגן על כבודכם, אז תהיו זהירים בכבוד החברים שלכם".

לדברי ברלינר, הקריאה אל עורכי הדין היא לשמור על כבודכם ועל כבודנו כאחת. "יש ביטויים שמקומם לא בליטיגציה בעל-פה וגם לא בליטיגציה בכתב - אסור להגיד את הדברים האלה, משום שבסופו של דבר כל אחד שעושה את זה יורה לעצמו ברגל. מחר בבוקר הוא ימצא את עצמו באותה סיטואציה - יתקיפו אותו במילים קשות בבית המשפט, ולא יעזור לו כלום".

ברלינר ציינה כי אחד הדברים שהיא אוהבת בבית המשפט זו הדרמה המתרחשת שם מדי יום. "בבית המשפט יש המון דרמה, וזה אחד הדברים שאני מאוד אוהבת, כי כל יום חדש וכל תיק חדש עוסקים בעניין אחר... ליטיגציה זה כמו אומנות. לראות את עורך הדין חוקר באולם זה אחד הדברים הכי יפים שיש - זו אומנות. בחקירות נגדיות מסוימות שהייתי השופטת שישבה בדין הרגשתי שקניתי כרטיס להצגה הכי טובה שיש, הדרמה הכי טובה עם השחקנים הכי מוכשרים, ועוד יש לי מקום של כבוד, אף אחד לא מסתיר לי, ואני אפילו יכולה להתערב אם אני רוצה - איזה לוקסוס".

עם זאת, ברלינר הבהירה כי "הדרמה הזו אמורה להתנהל בפסים של בית המשפט ולא בפסים אחרים". לסיכום נושא תרבות הדיון אמרה ברלינר לנוכחים: "תשמרו על כבודכם וישמעו אתכם יותר טוב".

ברלינר התייחסה גם לכך שאסור לעורכי הדין להטעות את בית המשפט, בין היתר בבקשות דחיית דיונים שקריות. "אם עורך דין אומר לי שהוא היה באותו יום במילואים, והסתבר לי שהוא לא היה במילואים - מה אני אמורה לחשוב עליו?", שאלה.

לדבריה, "הכול מתגלה, כי אנחנו מדינה קטנה. אם עורך דין אומר לי שהוא בטיפול בבית-חולים, ומשיחה עם עמית מסתבר לי שהוא הופיע בערכאה אחרת באותו יום - ברור שאני אחשוב עליו את כל הדברים הרעים".

בהמשך דבריה התייחסה נשיאת המחוזי בתל-אביב גם לנוהל שהוציאה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, לפיו לא תינתנה דחיות בשמיעת תיקים, אלא במקרים חריגים ויוצאי דופן.

"האמירה של נשיאת בית המשפט העליון בנוהל לגבי דחיות דיונים היא שבתי המשפט יהיו הרבה יותר קפדנים והרבה יותר נוקשים וקפדנים במתן דחיות", ציינה, והוסיפה כי אין בכללים הרבה חידוש.

לדבריה, השופטים בכל הערכאות בארץ פועלים לפי הנוהל והקשיחו את עמדתם בנוגע לדחיות. "אנחנו באמת נותנים הרבה פחות דחיות, וכל מערכת המשפט יותר ויותר עוברת לשיטה של דיון מיום ליום, ואנחנו צריכים את שיתוף-הפעולה שלכם".

ברלינר הדגישה כי עורכי הדין "צריכים להתרגל למחשבה שעברנו את העידן שבו אפשר לקבוע 10 תיקים בו-זמנית ולקוות לטוב. לומר פה אני אשאיר את המתמחה ופה אני אשאיר את המזכירה ופה השופט יתעכב ואלוהים גדול - נגמר העידן הזה. השיטה הזו עברה מן העולם. אנחנו (השופטים, א' ל"ו) רציניים בעניין של התקדמות בתיק מיום ליום, וזה משרת גם אתכם".

על רקע הביקורת הקשה שנשמעה מקרב עורכי הדין עם פרסום "נוהל הדחיות" ציינה ברלינר כי הנוהל "לא אומר שהשופטים הופכים להיות רובוטים... שופטים ימשיכו להיות אנושיים, ואם יש נימוק אמיתי תינתן דחייה, אבל הנוהל הזה ראוי ונכון".