שטייניץ: אשמע טענות חב' הנפט-גז; נעודד בניית דירות 3 חד'

(עדכון) - שר האוצר דיבר היום בכנס רשות החברות הממשלתיות ■ שטייניץ בהתייחס להמלצות ועדת ששינסקי: "מי שלא רוצה להשקיע כאן - שיילך"

"אנו בכיוון כללי של הפרטה, איפה שנכון ואיפה שאפשר. הכיוון התחיל לפני 20 שנה. השלמנו את הפרטת בנק דיסקונט ואנו מתכוונים בקרוב להשלים את הפרטת בנק לאומי ובכך להשלים את הפרטת כל הבנקים. אנו מתכוונים להתקדם בקרוב בהפרטת הנמלים. זה נמצא בעיצומו. הבאנו כבר החלטות בעניין ותוך כשבועיים אנו מתכוונים לקבל החלטה בוועדת השרים לענייני חקיקה לגבי הפרטת נמל אילת". כך אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בכנס השנתי של רשות החברות הממשלתיות בראשות דורון כהן.

שטייניץ המשיך ואמר כי "גם בתעשיות הביטחוניות המפוארות שלנו יש מקום לחשוב ולהתקדם לכיוון הפרטה. זה חלק מהיתרון האיכותי של צה''ל וכלכלת ישראל. המוצרים הללו מתחרים עם התעשיות הביטחוניות המובילות בעולם אך כמובן שנשמור על האינטרסים הביטחוניים של ישראל וגם מתוך הבטחה שהעובדים לא יפגעו".

שטייניץ התייחס למסיבת העיתונאים הדרמטית, שכינס אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו: "אתמול הכרזתי, יחד עם ראש הממשלה, על שורה של צעדים בתחום הנדל''ן. מה שהוצג אתמול הוא המנה הראשונה. זה לא הכל, ואפילו לא הרוב, בקרב מגוון של צעדים שנשקלים בדיונים. אנו שוקלים צעדים נוספים כגון צעדים עידוד לבנייה דירות בנות 3 חדרים. חשוב לזכור כי הממשלה לא מתיימרת לבנות שכונות תוך חודש או חודשיים. הרעיון הוא שהצעדים הללו משפיעים כבר היום על דינמיקת המחירים בשוק שכן בכלכלה - העתיד והציפיות חשובים יותר מההווה".

"הצעדים יביאו לבנייתן של אלפי דירות חדשות"

בראיון לגל"צ הבוקר, שטייניץ התייחס לביקורת לה זכתה מסיבת העיתונאים, ואמר כי "יש ממשות אמיתית בחבילת הצעדים - זו חבילה כוללת בת כ-8-10 צעדים בנוסף לצעדים שכבר הכרזנו עליהם, שממריצים ומתמרצים בנייה מהירה על קרקעות המינהל, וגם שיווק לבנייה של קרקעות פרטיות".

לדבריו, "הצעדים יגרמו להגדלת קצב וכמות הבנייה ויביאו לבנייתן של אלפי דירות חדשות בישראל. אנחנו יוצרים גידול משמעותי בהיצע וזה ישפיע על דינמיקת המחירים של הדירות כבר היום, וירסן את בועת הנדל"ן בחודשים הקרובים".

שטייניץ: "מי שלא רוצה להשקיע כאן - שיילך"

"לגבי ועדת ששינסקי - בעוד שעה קלה עומד להתפרסם הדוח המלא שלה ואני ממליץ לכולם לעיין בו. ברצוני להדגיש כי מדובר בטיוטה וכעת היא נפתחת להערות ולשימועים. החברות שקשורות בדבר הגישו בפעם הקודמת מאות עמודי שימוע שהוועדה לקחה מאוד ברצינות וזו הסיבה שעבודתה התארכה. לוועדה מנדט מלא, והיא תשמע, תשקול ואם יהיה צורך בכך גם תתקן", ציין שטייניץ.

שר האוצר הדגיש כי נפגש כמה פעמים עם נציגי החברות מהארץ ומחו''ל וכי הוא תמיד מוכן לשמוע אותם, אישית, כמה פעמים שיחפצו. "יחד עם זאת, עם כל הנכונות לעשות כמה סבבי שימועים, אני דוחה על סף כל נסיון להליך אימים על ישראל. מותר להשיג השגות אבל לא מקובל להליך אימים בצורה של כל מיני תסריטי אפוקליפטיים. מי שלא רוצה להשקיע כאן - שיילך".

דוד תדמור: אין בעיה עם הטייקונים

"המילה "ריכוזיות" היא המומה כמו הפרטה. יש סוגים רבים של דברים שחיים תחת המילה ריכוזיות. עד כמה שמדובר בריכזיות הענפית לתחרות יש את המשמעות העיקרית ולא הבעלות. לגבי הריכוזיות שהיא "בון טון" היום וכותבים עליה בכל פינה ומריצים אותה בכמה מקומות כ"אג'נדה", בעלות של הרבה על ידי מעטים, עדיין לא ראיתי או שמעתי שום טיעון אמפירי לגבי העובדה שהיא גדלה או יצא מפרופורציה או שהיא חריגה. כן שמעתי הרבה אמוציות והרבה פוליטיקה סביב הנושא. שמעתי שהוקמה ועדה אבל כמו בכל ועדה שקמה במדינת ישראל, היא כבר הגיעה למסקנות טרם היא הוקמה. אף אדם שמבין בתחום לא יכול לשבת בוועדה הזו בהתאם לכללים המטורפים של ניגודי עניינים הקיימים במדינת ישראל. ישנם כמה אולי שלא נכללים בכללים המטורפים הללו אבל או שהם על סף מוות או שהם לא מתפקדים או שהם גרים בחו''ל או שהם לא מבינים דבר ולא חצי דבר בנושא" כך אמר דוד תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

לדבריו, "כשמדברים על הפרטה , חרף חילופי העונות ודברי על הריכוזיות, הבעיה הבסיסית הייתה ונותרה כי ממשלה לא צריכה בעלים של עסקים של רוב סוגי העסקים שניתן להעלות על הדעת. עוד סוגיה חשובה: תחרות חשובה יותר מבעלות. גוף שפועל בתנאים לא תחרותיים יהיה לא יעיל גם אם הוא פרטי. לפיכך, השאלה היא באיזה צורה אפשר להתייעל יותר. המסקנה שלי היא שניתן לבצע תהליכי יעול בצורה טובה יותר כאשר הגוף הוא פרטי ולא כאשר הגוף בידיים הציבוריים. אז אתם תגידו: יש טייקונים. אבל אני לא ראיתי בעיה עם זה. זו עובדה".