סנוניות בשמי וול סטריט

לא אתפלא לגלות בסוף 2011 את פאני מיי ופרדי מאק מנפיקות לציבור את חובן לממשל

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה

הכלכלה האמריקאית נמצאת בתהליך שיפור איטי ושביר. אמריקאים רבים באו בחשבון על מצב הכלכלה וגובה האבטלה שנעה סביב 10% עם אובמה והדמוקרטים בבחירות לבית הנבחרים לפני שבועיים בלבד. שנתיים תמימות חלפו מעת בחירת אובמה וההתאוששות המובטחת מקרטעת.

תהליך התאוששות כלכלית לאחר משבר עמוק הוא ארוך, מייגע, מסובך ואיטי. שנתיים אחרי שהממשל האמריקאי הציל את ג'נרל מוטורס, התמוטטות חזרה החברה והנפיקה השבוע בהצלחה מסחררת מניות שקיבל הממשל תמורת החילוץ.

הנפקת GM עשויה להיות ראשונה בשרשרת הנפקות של חברות כ-American Int'l. Group , סיטי בנק, חברות השקעה שקיבלו סיוע מהממשל. בעתיד, לאחר שמצב הנדל"ן ישתפר יתכן ויגיע הנס ונראה גם הנפקות של פאני מיי ופרדי מאק שעסקו במשכנתאות לשוק הנדל"ן שעדיין שרוי במשבר קשה. הסיוע שהשתיים קיבלו הסתכם ב-200 מיליארד דולר.

פירעון כספי החילוץ הוא עדות מובהקת לשיפור יציב יותר בכלכלה בהשוואה להססנות שמפגינים הפרשנים והכלכלנים- אנליסטים במידת האמון שהם רוחשים לשיפור שלדעתם שברירי עדיין.

2011- המבחן האמיתי

2011 שבפתח תהיה שנת המבחן לכלכלת ארה"ב ולמידת האמון של בטחון הצרכנים וירידת האבטלה. הפרמטרים הכלכליים במהלך 2010 "גמגמו" ולא הקנו תחושת יציבות מתמשכת. גם ים הכסף הזול שהציף הפדרל רזרב על המשק בריבית אפסית לא היה מכשיר מספיק חזק ללמד על התאוששות מובהקת.

שוקי המניות יודעים "להריח" מספר מהלכים קדימה ולהתנהג בהתאם. בוול סטריט מדדי המניות מצביעים על אמון בשיפור באמצעות עליות מתחילת 2010. בהנחה שהעליות במדדים אינם הבעת תקוות שווא, או סתם תיקון מזדמן לאחר המשבר ב-2008, ניצני היציאה מהמשבר נראים לכאורה בנתוני מדדי המניות המרכזיים.

כדי שהכלכלה הגדולה בעולם תתאושש מדיניות "הכסף הזול" חייבת להמשך טעימה תוכניות עידוד ממשלתיות יזומות. ההתאוששות חייבת להיות מלווה בהגדלת הצריכה הפרטית כקטליזאטור נוסף להאצת הפעילות. החשש הרציני ב-2011 שבעקבות הפסדי הדמוקרטים בית הנבחרים שבשליטת הרפובליקנים ינסה להכשיל את רפורמת הבריאות ומהלכים נוספים שיזם אובמה מהלכים שיפגעו באמון בשלטון וגם בכלכלה. נקווה שתרחיש כזה לא יתקיים לפחות לא בעוצמה.

חוטפים ושמחים בשלל

GM נחשבה לפני שנתיים שלוש לפגר. עם סבלנות וסיוע ממשלתי הפגר הפך השבוע לחי ומהלך עם ביקושי עתק של משקיעים מכל רחבי העולם. גם בת"א משקיעים ישראלים ידעו לתת פקודות קניה בלימיט של 29-30 דולר בהיקף של פי 5 מהכמות שהתכוונו לרכוש בידיעה שיקבלו, אולי, חלק קטן מהזמנתם.

הנפקת GM איננה מבשרת רק גאות או שיפור בוול סטריט, היא מבשרת סיכוי לשיפור כלכלי אמיתי ב-2011. אם זה התסריט אנו עומדים בפני ראלי במדדי הוול סטריט וזה יהיה סיבוב עליות מרשים למניות בגיבוי שיפור של ממש, אמיתי ורציני גם בכלכלה הבסיסית ולא רק במניות.

אל תתפלאו אם בסוף 2011 פאני מיי ופרדי מאק ינפיקו לציבור את חובם לממשל. נראה בינתיים כחלום רחוק אבל גם הנפקת GM נראתה חלום רק לפני חודשים ספורים.

  • ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה
  • הכותבת עשויה לסחור בני"ע המוזכרים בכתבה