מלחמת עוזר-לסקר: "המיזם של חח"י עלול למוטט את HOT"

מנכ"ל HOT הרצל עוזר על כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת: "אם רוצים עוד מונופול, מדוע לממן זאת מכספי הציבור?" ■ השר משה כחלון לחברות התקשורת: "תפסיקו להילחם בי"

"אפשר עוד להוריד את מחירי האינטרנט, אם יבטלו את מודל הספקיות - אבל אין שום סיבה. אנחנו לא מתנגדים לחברה שלישית אבל למה חברה ממשלתית? האם אנחנו רוצים עוד מונופול? ומדוע לממן את זה מכספי הציבור?", כך אומר הרצל עוזר, מנכ"ל HOT בכנס דירקטורים שערכה היום רשות החברות. "להערכתנו אף אחד לא עשה באמת עבודה. אם הייתה פריסה, חברת החשמל כבר הייתה שם, למה משלם המסים צריך לשלם מיליארדים על תשתית שלא קיימת בעצם?", הוא הוסיף.

לדברי עוזר, "מי שקורא את העיתונים לא מבין למה אנחנו מתנגדים לתחרות. לכאורה נראה שיש כאן שתי חברות שלא רוצות להשקיע בתשתיות ומציעות מהירויות של טרקטור סובייטי ולא רוצות להוריד מחירים ואין תחרות - ההיפך הוא הנכון".

עוד אמר, כי "כתוצאה מכך נתקבעה דעה לפיה אם נביא חברה שהסיבים שלה נמצאים בכל מקום (חברת החשמל) זה יעודד את החברות הקיימות להשקיע. אז בואו נדבר על העובדות. יש היום 5 חברות שמציעות אינטרנט ותשתית, כולל הסלולריות. HOT סיימה כבר פריסה של 100 מגה בכל מקום בארץ ובזק משקיעה מיליארדים ופורסת את הרשת שלה. אחוז החדירה הוא מן הגבוהים בעולם והראנו את זה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שנדרשת בה תשתית אוניברסלית. הקדמנו את הביקושים ואנשים לא רוצים 100 מגה. המחירים בארץ נמוכים בהשוואה לעולם. המחירים פר מגה נמצאת בירידה והמחירים יורדים בעשרות אחוזים מדי שנה".

"האם סיימו לפתור את כל בעיות החשמל. אני מוכן לתחרות הוגנת ולא מול חברה ממשלתית". עוזר אמר עוד כי מדובר בתהליך שהמטרה סומנה מראש, חפוז, שרירותי, בלי שימוע, אף חברה לא זומנה. יש עוד תחום כזה שבלי עבודת מטה מתירים דבר כזה. אולי שישאלו האם חברת HOT יכולה להתמוטט? הרי יש לנו ניסיון מר בדבר הזה, תבל קרסה בגלל כניסת yes וההזרמות של בזק כחברה ממשלתית. ביקשנו כמה פעמים - לקחו את חברת שלדור, האם מישהו ראה את העבודה שלה? אף אחד לא התייחס למכתבים".

עמוס לסקר בתגובה: "קצת צניעות"

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, אמר שבמקום מנכ"ל HOT הוא היה מציע לה לבוא ולרכוש תשתיות מחברת החשמל, כי זה ישנה את המודל הכלכלי ואת כל תפיסת התקשורת במדינה. "נכון להיום רמת התשתיות בארץ נמצאת בירידה לפי כל הטבלאות. המחירים גבוהים, וחובה מצד הממשלה לעשות משהו בעניין והיא עושה".

לדבריו, "באה הממשלה ועשתה בשכל - לא חח"י משקיעה. אנחנו יוצאים למכרז בינלאומי שיבחר שותף שירכוש זכות שימוש מחח"י והוא בכספו ישלים את התשתיות, העובדים יהיו חדשים ולא קשורים לחח"י. כל הרציונל של שר התקשורת הוא להגיע למצב של לתת לפריפריה את אותה רמת שירות ואותה יכולת כמו במרכז".

"אם אני לא טועה עד היום חברות הכבלים לא הגיעו לפריפריה. אז קצת צניעות. אנחנו מתכוונים להראות איך אנחנו הולכים להתמקד בהקמת התשתיות. אנחנו נתחיל גם בפריפריה וגם במרכז. צרכני החשמל לא משלמים גרוש על התקשורת. נקודת המבחן היא המכרז שאנחנו אמורים להוציא ונראה את התוצאות".

כחלון: "לא ניכנע לחברות התקשורת"

בנאומו בכנס, שר התקשורת משה כחלון המשיך בקו המיליטנטי נגד כל חברות התקשורת, ובמיוחד הסלולריות, והאשים אותן בניסיונות לטרפוד התחרות בכל הענפים בשוק התקשורת. כחלון אמר שהחברות מחלקות ביניהן את השוק וינסו לפגוע בכל דרך בקידום התחרות.

כחלון ציין שהמטרה שלו היא לדאוג לכך שיהיה אינטרנט מהיר בכל בית, משום שמדובר במצרך חיוני כמו חשמל. "על מנת ליישם את הדבר ההכרחי הזה, אנחנו מנסים לקדם את התחרות בסלולר, באינטרנט, בפס הרחב, ואנחנו נתקלים בהתנגדות עזה מצד החברות. במידה מסוימת גם לא הגיונית. יש לחברות מטרה אחת - לעצור את התחרות. אף אחת מהן לא רוצה תחרות, לא משנה איך הן עוטפות את זה. הן יודעות את האמת ומשתמשות באמצעים טכניים להגיע רק למצב אחד - או שהשר יתחלף או שהממשלה תתחלף. כמו בכדורגל שמשחקים על זמן".

‏"הבג"צים שהחברות מגישות, זה נקירה בעין. במקום לבוא ולהכיר במציאות הזאת ששלוש חברות סלולר מחלקות את השוק, ושתי חברות תשתית מונעות מחברות נוספות שוק סיטונאי והן יכולות להציע אותו. אלף פעם ישבתי איתן וביקשתי - תשובות קיבלתי כמה שאתם רוצים, ביצועים אפס. זה כשל ותפקידנו כממשלה להתערב. מדינת ישראל צריכה להיות במקום הרבה יותר גבוה. יש כשל בסלולר, והחברות הסלולריות עושות הכל כדי למנוע את הפחתת תעריפי הקישוריות, משום שזה כרטיס כניסה לתחרות, ולכן הן הגישו את הבג"ץ. מעניין איך שלושתן הגישו את הבג"ץ בכזה תיאום של לוח זמנים. אני אומר לכן: תפסיקו להילחם בי. אתן נלחמות באותו אדם שלא מקבל היום תשתית טובה באופקים. אתן בולמות תחרות ומשחקות על זמן. ואם תצליחו למנוע את הפחתת הקישוריות, תכשילו את השחקנים החדשים, וזו המטרה שלכן. יש לנו נחישות המגובה על בסיס מקצועי יציב, ונקדם את התחרות".‏

לגבי חברת החשמל ומיזם התקשורת שלה אמר כחלון: "מי שחשב שהבאתי את ראש הממשלה כדי שלא יהיה שירות אוניברסלי, טועה. יהיה רישיון אוניברסלי, וזו החלטת הממשלה. היינו חייבים את זה ואי אפשר לזוז מזה. יש קשיים ויש בעיות, תארו לעצמכם מה זה להגיד לנתניהו חברת החשמל. בתקשורת חברת החשמל תהיה השלישית, אחרי בזק והוט. היא יכולה לפרוס את הסיב לכל בית, ולכן אנחנו שם".