בתי השקעות יוכלו לרכוש פוליסת ביטוח אחריות מקצועית במשותף

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות רונית קן, נתנה לבתי ההשקעות פטור מהסדר כובל לצורך רכישה במשותף של פוליסות ביטוח אחריות מקצועית

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות רונית קן, נתנה לבתי ההשקעות - חברות לניהול תיקי השקעות, חברות לשיווק השקעות וחברות לייעוץ השקעות - פטור מהסדר כובל לצורך רכישה במשותף של פוליסות ביטוח אחריות מקצועית.

את הפנייה לרשות הוביל איגוד לשכות המסחר, המאגד בתוכו כמה עשרות גופים בעלי רישיונות לייעוץ, שיווק וניהול תיקי השקעות, שחלקם התקשו בשנתיים האחרונות במציאת כיסוי ביטוחי בתנאים דומים לעבר.

לאור הכרעת הממונה, באיגוד לשכות המסחר מתכוונים עתה להציע לחברי האיגוד, ולגופי השקעות נוספים שירצו בכך, אפשרות חלופית חדשה לרכישת פוליסות אלה באמצעות פנייה מרוכזת לחברות ביטוח משנה בחו"ל, והשגת מעין תעריף "סיטונאי".

כעת, כך מקווים, ההתחברות של גופי ההשקעות הקטנים והבינוניים תאפשר להם לייצר מאסה מינימלית למיקסום תנאים גם עם מבטחי המשנה מחו"ל ולהוזיל את הביטוחים.

נציין כי פנייה ישירה למבטחי משנה נעשית רק מגודל מסוים, ולא כל לקוח יכול לעשות כן. בכל אופן, על האיגוד לפנות למבטחי המשנה באמצעות ברוקר ביטוח זר, כשלאחר בחירת מבטח המשנה יש לעשות את הביטוח הרשמי באמצעות חברת ביטוח מקומית או מורשה לויד'ס בישראל. הפטור יישאר בתוקף למשך שנתיים.

גידול בסיכון

מדובר בפתרון לבעיה שהקשתה בשנים האחרונות בעיקר על הגופים הקטנים-והבינוניים הפעילים בשוק ההון, כשגופי ניהול ההשקעות הגדולים מצאו פתרונות ראויים ובמחיר סביר בכוחות עצמם.

נציין כי בתי ההשקעות, מנהלי ההשקעות ומשווקי ומפיצי השקעות חייבים לרכוש ביטוחי אחריות מקצועית כחלק מתנאי הרישיון שלהם.

הרקע להסדר, אותו אישרה קן, נובע מהערמת קשיים מצד חברות הביטוח לקבלה לביטוח, תוך זינוק משמעותי מאוד בתעריפי הביטוח. זאת, בעיקר כתוצאה מהתפתחויות שחלו הן בשוק המקומי והן בשוק הבינלאומי, שהובילו לגידול ממשי בסיכון בביטוחים אלה מבחינת חברות הביטוח (יותר תביעות לצד גידול ניכר בהיקפי התביעות הממוצעים).

כעת, בעקבות הכרעת קן, מסביר עו"ד רונן סולומון, מנהל איגוד מנהלי השקעות באיגוד לשכות המסחר: "לא היה מנוס מלפעול במשותף מול מבטחי המשנה בחו"ל, בכדי לנצל יתרון לגודל ולהוזיל עלויות".

סולומון הוסיף בהקשר זה כי "אין כל ספק כי הוזלת עלויות הביטוח תגביר את התחרות בקרב בתי ההשקעות, ותוזיל את שיעור דמי הניהול שמשלמים הלקוחות".

גם ברשות ההגבלים העסקיים מסכימים לכך: "בניהולו המשותף של המשא-ומתן אין כדי לפגוע פגיעה של ממש בתחרות, בעוד שקיימת הצדקה לקיומו, ואף עשויה להיות בצידו תועלת תחרותית", אמרה קן.