4 תחנות כח סולאריות יוכרו כפרויק' בעלי חשיבות לאומית

מדובר בארבעה פרויקטים להקמת תחנות סולאריות בנגב בהיקף כספי כולל של מעל 4 מיליארד שקל

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, המליץ להכיר בארבעה פרויקטים נוספים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת כפרויקטים בעלי חשיבות לאומית. התחנות החדשות תייצרנה חשמל בהספקים הנעים בין 40- 120 מגה וואט. שלושה מבין הפרויקטים מוקמים על-ידי חברת סאן-פאוור-ישראל, חברת בת של סאן-פאוור האמריקאית והפרויקט הרביעי מוקם על-ידי שיכון ובינוי מקבוצת אריסון. כל ארבעת הפרויקטים מוקמים בשותפות עם יישובים וההיקף הכולל של ההשקעה הכספית בהם עולה על 4 מיליארד שקלים. לנדאו, שהמליץ לוועדה לתשתיות לאומיות להכיר בפרויקטים אמר כי "קידומן המהיר של תחנות הכוח הסולאריות חיוני על מנת לייצר יתירות למשק החשמל, אשר נמצא במשבר. משרד התשתיות הלאומיות ממשיך במאמציו לקדם ייצור חשמל כמה שיותר ירוק, היכן שרק אפשר".

הפרויקטים החדשים הם: תחנת כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית שתוקם בשטחי קיבוץ צאלים על-ידי תאגיד משותף לקיבוץ ולשיכון ובינוי מקבוצת שרי אריסון. התחנה תשתרע על שטח כולל של 3000 דונם, תהיה בהספק של 120 מגה וואט ועלות הקמתה המשוערת

כ-500 מיליון דולרים; תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית שתוקם בשטחי קיבוץ אורים על-ידי הקיבוץ בשיתוף חברת סאן-פאוור-ישראל, חברת בת של סאן-פאוור האמריקאית. התחנה תשתרע על שטח של 1750 דונם במשבצת החקלאית של קיבוץ אורים, ועלות הקמתה המשוערת כ-1.2 מיליארד שקלים; תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית שתוקם במושב זרועה על-ידי המושב בשיתוף סאן-פאוור-ישראל. התחנה בשטח של 800 דונם במשבצת החקלאית במושב זרועה תהיה בהספק של 40 מגה ואט ועלות הקמתה נאמדת בכ 650 מיליון שקלים. הפרויקט הרביעי הוא תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית שתוקם על-ידי המושב בשיתוף חברת סאן-פאוור-ישראל. התחנה בהספק של 40 דונם תשתרע על שטח של כ-830 דונם במשבצת החקלאית של מושב נבטים, בצמידות דופן להרחבת הישוב ובסמוך לכביש דימונה- באר שבע. עלות הקמתה המשוערת נאמדת ב 700 מיליון שקלים. במשרד התשתיות מסבירים כי הפרויקטים יגדילו את הכדאיות להקמת מפעל הרכבה לפאנלים פוטו- וולטאים באזור הנגב המערבי, ולפיתוח קווי ייצור למשק המקומי. החשמל שייווצר מפרויקטים אלה, יופנה לרשת החשמל הארצית במתח עליון וחלקו למתח הגבוה, לאחר שהתקבלו תוצאות חיוביות בסקרי ההיתכנות לכך.

ארבעת הפרויקטים החדשים מצטרפים לפרויקטים שהומלצו להכרה כפרויקטי תשתית לאומית בחודש האחרון: חוות הרוח ברמת הגולן הכוללת כ- 62 טורבינות לייצור חשמל, בהספק של עד 155 מגה ואט באמצעות אנרגיית רוח בגולן. וכן הפרויקט בקיבוץ משאבי שדה, אשר ייצר חשמל תרמו סולארי בטכנולוגיית CSP, בהספק של 60 מגה וואט.