בגלל המשט: ארדואן - מועמד מוביל לאיש השנה של "טיים"

כלי תקשורת זרים מדווחים כי ראש ממשלת טורקיה מוביל את רשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של המגזין, על רקע "המאבק הדיפלומטי שניהל נגד ישראל לאחר אירועי המרמרה"

נראה שהעימות עם ישראל עשה לו רק טוב. ראש ממשלת טורקיה רג'יב טאיפ ארדואן מוביל בימים אלו את רשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של המגזין "טיים" - כך על פי דיווחים בכלי תקשורת זרים. באתר האינטרנט של המגזין נימקו את מועמדותו של ראש הממשלה הטורקי ב"מאבק הדיפלומטי שניהל נגד ישראל לאחר אירועי המשט לעזה".

הדיווחים על הובלתו של ארדואן את רשימת ההצבעות עוררו הד תקשורתי רב בטורקיה. על פי המידע שהודלף ככל הנראה, מקדים ארדואן בימים אלו את נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הממוקם שישי בלבד, וכן את ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון - הנמצא במקום ה-13. עם זאת, גם בטורקיה מדגישים היום כי "ההצבעה עודה מתנהלת, וקיימים שינויים במיקום מדי יום".

כלי תקשורת רבים מדווחים לאחרונה על העלייה הדרמטית בפופולריות לה זוכה ארדואן - דווקא מחוץ לטורקיה. בעזה הפך ראש הממשלה הטורקי לגיבור של ממש, והאהדה לו ולטורקיה הפכה לתופעה חברתית של ממש, המכונה בפי העזתים "ארדואניה".

הסממן הבולט של התופעה בשטח, בא לידי ביטוי בהענקת השם "ארדואן" לתינוקות העזתים. מאז אירועי המשט וההידרדרות ביחסי ישראל-טורקיה, הוענק השם הזה, יותר מכל שם אחר לוולדות שנולדו ברצועה בחצי השנה האחרונה. אפילו ראש ממשלת החמאס איסמאעיל הנייה, החליט להעניק את השם "ארדואן" לנכדו ה-15, לפני כחודשיים. הוא הכריז על כך בטקס מרשים במעונו, בנוכחות עיתונאים רבים.

אך לא די בכך: יותר ויותר בתי עסק שנפתחים זוכים לשם המדובר, לשמות כמו "איסטנבול" או לשמות אחרים המזוהים או קשורים לטורקיה. במוסדות החינוך ובנציגויות הטורקיות ברצועה לומדים היום טורקית, והביקוש ללימוד השפה רק עולה. בעזה אפשר היום אפילו לקלוט תחנת טלוויזיה בלווין בשם "משט החירות", השם לו זכה משט ה"מרמרה".

בין לבין, המבקר ברצועה שלא ייתקל באדם בשם ארדואן או ייכנס לחנות על שמו, לא יוכל ודאי להתעלם מתמונותיו של ראש ממשלת טורקיה מתנוססות על שלטי ענק בעזה. האיש שהיו כבר שכינו אותו "סולטאן" בטורקיה ומחוצה לה, הוא הגיבור הגדול של עזה, 2010.