מאסטר שף של הגנה

ההגנה שמכבי ת"א משחקת היא תעודת כבוד לדייויד בלאט

עוד על מכבי ת"א: אם המכונה הצהובה עובדת, למה לנסות לתקן? / טל וולק

כדי להבין עד כמה ההגנה של מכבי ת"א טובה צריך לחזור למשחק בבלגרד. במשחק הזה התחפש שחורציאניטיס לבאסטון, כשהוא חוסם שלוש פעמים, רק חסימה אחת פחות מכמות החסימות שהיתה לו בכל (!) העונה הקודמת. מי שחשב שסופו שיפר בטעות את הניתור, יכול לראות שכל החסימות היו מתחת לגובה הטבעת. זה לא הניתור אלא המיקום והתיאום בהגנה שטווה בלאט, הגנה שמבוססת על הלחץ של הגארדים, שיוביל את שחקני היריבה למצבים שאפילו סופו יכול לשים סוף להתקפה.

ההגנה שמכבי ת"א משחקת היא קודם כל תעודת כבוד לבלאט, שמדגים לנו סינרגיה מהי. הרי בואו נודה על האמת: חוץ מפרקינס ופארגו אין בסגל שחקני הגנה אישית ברמה גבוהה. יותר מזה: אין לקבוצה חוסם טבעי, וגם זה אנדרסטיימנט כשאחרי ארבעה מחזורים לכל הפורוורדים של מכבי יחד (אליהו, בלו, פניני, גרין והנדריקס) יש פחות חסימות מלפרקינס (5). בלאט הבין די מהר מה יש לו ביד, ובעיקר מה אין לו, ובנה תוכנית הגנה שממקסמת את היתרונות ומנסה להחביא את החסרונות.

בלאט הפנים את העובדה שכששחקן יריב יגיע לאזור הסל, הדרך לשתי נקודות תהיה קצרה יותר מהמרחק בין שחורציאניטיס לגופיה שלו. זו הסיבה שההגנה של מכבי בנויה סביב פרדיגמה אחת: לחץ על מובילי הכדור, שמטרתו הראשית לשבש את תוכנית המשחק של היריב ובמיוחד את הכנסת הכדור לגבוהים. הבסיס של ההגנה הוא הרגליים של פארגו ופרקינס והראש של אידסון, פניני ובורשטיין. השניים הראשונים לוחצים על הגארדים והשלושה האחרונים סוגרים קווי מסירה ומנצלים את חוכמת המשחק לחפות על החיסרון הפיסי. לא סתם שני החוטפים הטובים ביותר ביורוליג הם פרקינס (12) ואידסון (11). הראשון משיג את החטיפות בשמירה אישית צמודה, והשני ביירוט מסירות.

צורת ההגנה משתקפת בסטטיסטיקה. מלבד פרטיזן שהיתה ביום חושך, כל שאר הקבוצות קלעו מול מכבי באחוזים טובים יותר לשתי נקודות. כמו שאמרנו: שחקן שמגיע לקרבת הסל לא ימצא שם יותר מדי כיסי התנגדות. מהצד השני, הלחץ הבלתי פוסק של הגארדים מביא להאטת המשחק ולצמצום כמות ניסיונות הקליעה לשלוש של היריבות. היריבות של מכבי ירדו במשחקים מולה מ-25 זריקות בממוצע ל-18 בלבד.

אם נשים בצד את המשחק במוסקבה, שבו רדפו הרוסים אחרי מכבי כל המשחק ולשם כך הפציצו מהשלוש, הפער הוא מ-27 ל-15 זריקות למשחק, או במלים אחרות 12 ניסיונות לשלוש בממוצע הצלחה של 30%, אלו כבר 12 נקודות שהיריבה צריכה לחפש במקום אחר.

עד עכשיו בלאט גם הצליח לתזמן את השחקנים בהגנה ולשמור אותם מעבירות: אחרי ארבעה משחקי יורוליג אין אף שחקן במכבי שנאלץ לעזוב משחק עם 5 עבירות. כששני השומרים הכי חשובים שלך - פארגו ופרקינס - מייצרים עבירה אחת ל-9 דקות, אתה מגדיל משמעותית את הסיכויים שלך לנצח.

מצד שני, בואו נראה איך ייראו השניים האלו וההגנה של מכבי כשיפגשו את הגארדים הטובים ביבשת.