הצרות של וינרוט: תביעות במיליוני שקלים נגדו יידונו מחדש

‎‎הבורר, השופט בדימוס אליהו וינוגרד, דחה את תביעת המיליונים שהגישו השניים נגד עו"ד יעקב וינרוט, אולם העליון החזיר את פסק הבורר לדיון מחודש ורמז לוינוגרד לפרוש‏ מהבוררות

‎‎בעודו ניצב כנאשם בקבלת שוחד בתיק וינרוט-ויטה, ספג עו"ד יעקב וינרוט מכה משפטית נוספת: ביום חמישי האחרון הורה בית המשפט העליון כי פסק הבוררות שנתן השופט בדימוס אליהו וינוגרד ושדחה את תביעת המיליונים שהגישו נגדו איש העסקים עזרא עורקבי ועו"ד שחר בן-עמי, יוחזר לדיון מחודש בפני וינוגרד. בנוסף המליץ העליון המלצה לשופט בדימוס לבחון מחדש את יכולתו לטפל בפרשה.

‏משמעות החלטת העליון, שהתקבלה בהסכמת הצדדים, היא מתן הזדמנות נוספת לתובעים לקיים את החלטות וינוגרד בנוגע למסירת מסמכים וקלטות שבהן הוקלט וינרוט על-ידי עורקבי. אם התובעים יקיימו את ההוראות הפרוצדורליות הללו, תידון תביעתם על-ידי הבורר, לגופה.

‏במסגרת ההחלטה, כתבו השופטים אסתר חיות, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן לוינוגרד, כי הצדדים מסכימים ביניהם שאם וינוגרד לא יוכל או לא ירצה לקיים את הבוררות בפניו - כי אז תתברר התביעה בפני נשיא המחוזי בדימוס, השופט אורי גורן.

עם זאת, למען הסר ספק הוסיפו השופטים כי "מובהר כי אין בהסכמה זו כדי לגרוע מקביעותיו של המחוזי לעניין האמון שראוי לו וינוגרד כבורר בין הצדדים".

מטעמו של וינרוט נמסר בתגובה כי "מדובר בעוד שמחת עניים של הצמד עורקבי-בן-עמי, שלא הצליחו לגבש תביעה הראויה להתברר, ואשר טענותיהם נדחו על הסף פעם אחר פעם".

עוד נמסר כי "כל מה שקבע עליון לא היה אלא לתת הזדמנות נוספת לקיים את החלטות הבורר, לפני דחייה סופית על הסף".

‎‎‏"בן אדם שלי"

‏עורקבי ובן-עמי הגישו נגד וינרוט תביעה בסך 4.5 מיליון שקל בגין סכסוך סביב הסכם בין הצדדים לחלוקת רווחים מעסקאות במקרקעין השייכים לפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בירושלים. עורקבי ובן-עמי טענו כי וינרוט הונה אותם בכך שהסתיר מהם את העובדה שהרוויח בעסקה כ-2.5 מיליון דולר, וטען כי הרווח הסתכם ב-150 אלף דולר.

‏וינרוט אישר כי קיבל שכר-טרחה בסך כ-2.5 מיליון דולר, אך טען כי לשניים אין זכות בכספים, משום שהסכם חלוקת הרווחים התגלה כבלתי ניתן לביצוע. בית המשפט הורה להעביר את הסכסוך לבוררות בפני וינוגרד, שדחה ביוני 2006 את תביעתם של עורקבי ובן-עמי.

‏השניים הגישו בקשה לביטול פסק הבוררות ולהעברת וינוגרד מתפקידו, בטענה כי אין להם אמון באובייקטיביות של הבורר. הם ביססו את טענתם על קלטת בה נשמע וינרוט אומר לעורקבי: "אני רוצה לקחת את האיש הכי הגון בעולם... וינוגרד בתור בורר מקובל עליי, זה בן אדם שלי".

וינוגרד ווינרוט בתגובה הכחישו כי קיים כל קשר ביניהם. וינרוט טען כי עורקבי ובן-עמי רקמו עלילה נלוזה נגד וינוגרד, כיוון שפסק נגדם.‏

ביולי אשתקד דחה המחוזי בתל-אביב את בקשתם של עורקבי ובן-עמי לביטול פסק הבוררות ולהעברת וינוגרד מתפקידו. השופט מגן אלטוביה קבע כי כוונתו של וינרוט באומרו "וינוגרד בן אדם שלי", בהקשר בו נאמרו הדברים, היא היותו של וינוגרד איש חכם, הגון ומקובל על וינרוט, ומי שווינרוט סומך עליו ועל שיקול-דעתו. לכן, נקבע, אין באמירה זו עילה לביטול פסק הבוררות או להעברת הבורר מתפקידו.‏

וינרוט מיוצג בידי עוה"ד עודד נשר ואלון רון. התובעים מיוצגים בידי עוה"ד רפאל נבון וישראל גבל. ‏‎‎‏