מאגר מחירי הדירות שנפתח לציבור יהפוך לשירות בתשלום

שלא יגזרו עלינו עוד כמה גרושים? השמאי הממשלתי הודיע על השינוי הצפוי ■ ההשלכות: רוכשי הדירות שלא יהיו מוכנים לשלם עבור המערכת לא יוכלו לקבל תמונה על מחירי הדירות בשוק

מאגר עסקאות הנדל"ן של רשות המסים, שנפתח לפני כחודש לכלל הציבור, צפוי להיחסם בקרוב לשימוש חופשי, והוא יהיה פתוח למשתמשים בתשלום בלבד. כך הודיע השבוע השמאי הממשלתי הראשי, אייל יצחקי, בכנס לשכת השמאים באילת.

כזכור, באפריל השנה, בעקבות תחקירי "גלובס" ועתירה של ד"ר דני בן-שחר מהטכניון וד"ר אפרת טולקובסקי מאוניברסיטת תל אביב, שהוגשה לפני כשנה וחצי על-ידי עו"ד אורה בלום, פתחה לראשונה רשות המסים לציבור את מאגר המידע הנדל"ני האינטרנטי.

עד פתיחת המערכת, השמאי הממשלתי היה הגורם היחיד במשק עם גישה ממוחשבת למלוא הנתונים שהוקלדו מהטפסים אותם ממלאים בסיום עסקת רכישה של מקרקעין ("מש"ח") אל תוך מערכת ה"כרמן" (מסד נתוני נדל"ן המצוי במחשבי רשות המסים).

טופס המש"ח כולל את תיאור הדירה, קומתה, סוגי החניות, שנת הבנייה והחיפוי החיצוני. הטענה של "גלובס" ושל העותרים היתה כי חשיפה של המידע תשים סוף לדיסאינפורמציה בתחום ותוביל את שוק הנדל"ן לפעול בהתייחס לנתונים אמיתיים, ולא בהתבסס על דיווחים של עסקאות מצד בעלי עניין.

לאחר פתיחת המאגר הכריז "גלובס" על מדור יומי חדש, "עושים שכונה" שמטרתו לסייע לציבור לדעת כמה באמת שילמו הרוכשים בפרויקטים שונים על הנכס.