הרמטכ"ל בארה"ב: חשש מהשתלטות של חיזבאללה בלבנון

אשכנזי נפגש עם עמיתו האמריקני בפנטגון, מייק מאלן ■ מאלן: ישנן הוכחות שהסנקציות על איראן "נשכניות" יותר מכפי שהם ציפו ■ נבחנת אפשרות להעביר 20 מטוסי חמקן חדשים לצה"ל

"איראן נמצאת בדרכה להשיג נשק גרעיני, אם אכן היא תצליח זה יהיה אסון גדול ויערער את יציבות המזרח התיכון והעולם כולו. מבחינת ארה"ב, כל האופציות, לרבות האופציה הצבאית מונות על השולחן". כך אמר הערב (ד') ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מייק מאלן, במסיבת עיתונאים עם הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, שהתקיימה בפנטגון. הרמטכ"ל התקבל בפנטגון בטקס צבאי מלא, לרבות נגינת ההמנונים של שתי המדינות.

אשכנזי הגיע לביקור עבודה בארה"ב. אחרי מסיבת העיתונאים הוא נועד עם עמיתו האמריקני, שם הוא היה צפוי להשמיע באוזניו את חששה של ישראל, שחיזבאללה תשתלט על לבנון עם פרסום ממצאי וועדת החקירה על רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, חרירי. השנים צפויים לדון בהמשך על המשך המאבק לבלימת פיתוח נשק גרעיני באיראן. כמו כן, מחר (ה') מתוכנן אשכנזי להיפגש עם מחוקקים על גבעת הקפיטול.

בעיתוי תמוהה, בדיוק ביום שבו מבקר אשכנזי בפנטגון, כותב עיתון ה"וושינגטון פוסט", כי קצינים בצה"ל מביעים חשש שממשלת הפת"ח תקרוס אם לא יוסדר הסדר שלום עם הפלסטינים במהרה. לא ברור אם עיתוי הפרסום נועד לעלות את הנושא על סדר היום של שיחת אשכנזי עם מאלן.

במסיבת העיתונאים אמר מלאן, כי הדגש עתה הוא על הסנקציות. לדבריו, יש הוכחות מוצקות שמראות שהסנקציות הן אכן "נשכניות" יותר מכפי שציפו. הן זוכות לתמיכה במדינות רבות בעולם, שמפגינות למחויבות טוטאלית אליהן. "אני אומר, שההנחה שרווחה פעם שהסנקציות לא יועילו, פשוט אינה נכונה", אמר מאלן. עוד בנושא, אמר רא"ל אשכנזי, כי ישראל אכן תומכת בסנקציות אך השאלה היא האם הן יועילו ויניעו את איראן לשנות את התנהלותה.

גם אשכנזי וגם מאלן סירבו להתייחס לשאלה כמה זמן נותר עד שיהיה אפשר לדעת בוודאות האם הסנקציות באמת פועלות את פעולתן. "אצלנו, בפנטגון, אנחנו לא נוהגים לספק הערכות זמן", אמר מאלן.

בתשובה לשאלה האם התוספת של 20 מטוסי אף-35 (המטוס החמקן) אכן חיונית השיב אשכנזי, כי חיל האוויר ישמח לקבלן. הוא גם ציין, כי המליץ כי כבר לפני כמה חודשים המליץ לשר הביטחון ולקבינט לרכוש 20 מטוסי אף-35 ועסקה זו כבר אושרה. הוא הדגיש, כי קבלת המטוסים הנוספים אינה וודאית. הנושא נמצא כרגע המו"מ בין ארה"ב לישראל לגבי חידוש השיחות עם הפלסטינים.

בדברי ברכה אמר מאלן, שזה בעצם ביקורו האחרון של אשכנזי בפנטגון כרמטכ"ל והביע הערכה לפעלו. אשכנזי השיב, כי ישראל מעריכה את מלחמתה של ארה"ב בעיראק וציין כי במידה רבה זו גם מלחמתה של ישראל.