דיון בוועדת הכלכלה על גורל חדשות 2 הסתיים ללא הכרעה

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס: "חוק הרישיונות רוצח את חברת החדשות" ■ מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי: "רוצים ליצור מונופול של ערוץ יחיד; חדשות 2 תהיה חברה טורפנית וחזקה"

בתום הדיון היום (ה') בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין גורל חברת החדשות של ערוץ 2 קרא יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, לשר התקשורת משה כחלון להגיע לדיון הבא של הוועדה בנושא כדי להביע את עמדתו.

הוועדה לא קיבלה הכרעה, אם כי מסתמן כי רוב חבריה תומכים בהמשך החזקה משותפת של רשת וקשת בחברת חדשות ערוץ 2 עד שנת 2015.

בתחילת הדיון הציגה היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, את עמדת שר התקשורת שפורסמה אתמול (ד') ב"גלובס", לפיה משה כחלון תומך בהמשך החזקת חברת החדשות של ערוץ 2 על-ידי רשת וקשת גם 3 שנים אחרי המעבר של שתיהן לרישיונות. על-פי רובינשטיין, אם אחת הזכייניות תישאר בזיכיון - היא זו שתמשיך להחזיק בחברת החדשות.

חברי הכנסת בוועדה מתחו ביקורת על כך שהממשלה משנה תכופות את עמדתה בנושא החוק. ח"כ חיים אורון אמר כי יש לסגת מהחוק, כיוון שהוא אינו משנה מהותית את המצב הקיים היום.

"חברת החדשות היא כמו עיתון"

ח"כ שלי יחימוביץ', שעבדה בעבר בחברת החדשות, אמרה כי חברת החדשות היא בעיניה כמו עיתון. "רוצים לקחת את הדבר המוצלח הזה ולהרוס אותו. אין משמעות אחרת לחוק הזה. בשנייה שהחוק הזה יאושר - תתחיל התמקחות בין הזכיינים מי יצוד את הטאלנטים הכי טובים. תוך שנייה 5 טאלנטים, לא יותר, יקבלו טלפונים. לא משתלם להשקיע בתחקרינים, בכתבי שטח, בכל הסביבה שמייצרת את החדשות האמיתיות. יושמד עיתון. אנחנו מחרבים את החברה".

יחימוביץ' הטיחה בפקידות הממשלתית. "אתם לא מחוברים למציאות" אמרה והוסיפה: "אנחנו צריכים להתערב במקום הזה ולהיות הרגולטור ולהרוס? קשה לי להאמין שהממשלה תסכים לוותר על החוק, אבל אנחנו צריכים להמשיך ולאשר שחברת החדשות תמשיך להיות מנוהלת על-ידי שתי זכייניות. במקרה זה, תחרות לא תהיה טובה לצרכן".

לדבריה, "חברת החדשות לא שייכת למתחם הבידור; היא שייכת חד-משמעית למתחם העיתונות, וחופש העיתונות יקר ללבי. זה עיתון שכבר 17 שנים מתקיים בהצלחה יתרה, למרות ההתמודדות עם הצורך להביא רייטינג בפריים-טיים ולהביא חדשות".

בדיון אמרה רובינשטיין: "שמנו לנגד עינינו את נושא חברת החדשות ועצמאותה. זאת הסיבה שהבאנו הסדר שונה, כי היינו יכולים להמשיך עם ההצעה".

יו"ר חדשות ערוץ 2, יהודה לנקרי, הגיע לדיון והתייחס בראשונה בפומבי לנושא. "הרפורמה הזו באה טרם זמנה. אין לחברה הישראלית בכל ממדיה לא כושר נשיאה כלכלי ולא אינטרס מהותי להרשות לעצמה רפורמה מרחיקת לכת כזו. אני חושב שבעקבות הדברים יש לשקול את כל המהלך. אנחנו פורמים את החברה שלנו אם החוק הזה יתקבל. לכן אני מביע התנגדות רדיקלית וקטגורית לחוק ואומר: בעידן של הקפאות - הקפיאו את החוק".

חה"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) הציעה לא לצאת לרפורמה והודיעה כי תצביע נגדה. לדבריה, "התחושה שלי היא שרוצים לסגור את ערוצי החדשות. יש לי הרבה ביקורת עליהם, אבל אני מסכימה לגבי איכות העבודה שלהם. אי-אפשר להבין מאיפה בא הדבר הזה לבטל את השם 'חדשות 2'? אני לא מבינה את ההיגיון הזה". לדבריה, "חברת החדשות לא תוכל לעשות עבודה איכותית אם יירדו בה המחירים".

"החוק רוצח את חדשות ערוץ 2"

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס, אמר כי "לא לחינם השאירו את נושא חברת החדשות לסוף כמעט. לאורך כל הדיונים הבנו שאין פתרון".

וייס ציטט את השר כחלון, שאמר כי אין כל כוונה לפגוע בחברת החדשות, ולא רוצים להחליש או לצמצם אותה, אלא מנסים למצוא את הדרך להשאיר את החברות בידי הזכייניות.

לדברי וייס, "אנחנו מבינים היום שיש פה אי תמימות-דעים בין השר לבין הצעת החוק. החוק היום רוצח את חברת החדשות של ערוץ 2. אנחנו 17 שנים משדרים בבעלות משותפת של 3 זכייניות ואחר-כך של שתי זכייניות. הסיכוי היחיד שנשרוד כדי שמישהו יממן אותנו, מעכשיו והלאה הוא רק להמשיך ולאשפר את האפשרות של בעלי הבית שלנו ב-17 השנים האחרונות.

"משרד התקשורת אומר שהחברה היא של המדינה. האם המדינה שמה שקל בחדשות? לא. 2 מיליארד שקל שמו הזכיינים ב-17 השנים. אני נלחם את מלחמתה של חברת החדשות, שהיא קודם כל תקציב חברת החדשות. יש מכרז בין רשת וקשת על החברה - סליחה? הרי אנחנו שלהם כבר 17 שנה וסוגרים את האפיק.

"האופציה היחידה שלנו לשרוד היא רק לאפשר לקשת ולרשת להמשיך ולהזרים לנו כסף. אם הן יידעו שהן צריכות עוד לשלם למדינה ואנחנו לא שלהן, מהיום הן יפסיקו לשלם לנו את הכסף. ועוד אחת בסוף תקבל, אז למה שהשנייה תמשיך לשלם את זה היום?

"ולעצם העניין - מה הבעיה בהמשך הבעלות? סינדיקציה של שידורי חדשות יש בכל העולם המערבי. אני לא מבין את הרעיון. אם ממשיכים את הרפורמה - זה לא עניינה של חברת החדשות - אם יעברו לרישיונות חייבים להמשיך ולשמור על בעלות בעלי הזיכיון הנוכחיים".

"חברת חדשות טורפנית וחזקה"

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר בדיון: "לא מזמן השתחררנו ממנופול לופתני של עיתון אחד, ואתם רוצים ליצור מונופול לופתני של ערוץ יחיד. תהיה להם חברת חדשות אחת טורפנית וחזקה, ותראו איך המונופול ישתלט על הנחמדות של שלושת האבי'ם - וייס, ניר וצבי, שעושים עבודה מצוינת.

"אני משוכנע כי חברת החדשות של ערוץ 2 תירכש על-ידי אחת הזכייניות. חשוב לשמור על חברת החדשות של ערוץ 2, היא תישאר ובכל סיטואציה, רגולטורית או חוקית. אני משוכנע כי רשת או קשת יקנו את חברת החדשות של ערוץ 2, כי זו חברה מצוינת".

ורשבסקי התייחס לפרסום ב"גלובס" על פנייתו לקבלת מימון מקרנות ואמר: "הזמזומים שאני שומע על לעצור את החוק - אני רוצה שתדעו שמבחינת ערוץ 10, חוק הרישיונות הוא סם חיים. אם לא יהיו רישיונות בהקדם, אנחנו לא נוכל להתקיים. מבחינתנו זה דבר ראשון במעלה".

ח"כ שלי יחימוביץ' יצאה נגד ורשבסקי ונגד מכתבו שנחשף ב"גלובס". "הנוכחות שלך והמכתב שלך מעציבים אותי מאוד", אמרה יחימוביץ'. "ביקשתם שוב ושוב הקלות, ותמיד לא עמדתם בתנאי ההסכם, ואני תמכתי בכם, כי חשוב שתהיו. גם חדשות ערוץ 2 תמיד היו בעדכם וגילו סולידריות מקצועית. אתם לא יכולים לגלות סולידריות? זה לא מוסיף לכם כבוד".

ורשבסקי קרא קריאת ביניים ואמר כי יחימוביץ' "מדברת שטויות". לדבריו, "חברת החדשות של ערוץ 2 היא ראויה ומתחרה רצינית, כל בוקר קמים לרייטינג ורואים את התוצאות. סיטואציה מסוכנת שיכולה להיות ועליה התרענו, סיטואציה ששתי זכייניות הופכות לבעלות רישיון. מה שיקרה הוא שחברת חדשות ערוץ 10 תתנוון, כי המקורות ירצו ללכת לחברה שיש לה שני ערוצים".