מבחן דרכים: רנו סניק 2 ליטר - קונצנזואלית

לא צריך רקע בעיצוב כדי לחבב את רנו סניק 2 ליטר החדשה ■ התמחור והאיכויות ראויים להציב אותה גבוה אצל משדרגי הציים ■ השוק הפרטי כבר מאתגר יותר

בשבועות האחרונים נקטו כמה ארגוני עובדים, בעיקר המשויכים לתעשיית ההיי-טק, ב"צעדי חירום" פומביים והפעילו לחצים מאחורי הקלעים במטרה להסיג לאחור, או לפחות לעדן, את השלב השני של "רפורמת שווי השימוש", שאמור להיכנס לתוקף בינואר 2011.

ספק רב אם המאמצים הללו יצלחו, אך מי שרוצה למצוא צד חיובי ברפורמה, כדי להקל על עצמו את המעבר לשיטת חישוב המבוססת על אחוז ממחיר הרכב, יוכל למצוא אותו בהרחבת ההיצע הפוטנציאלי של הרכב הצמוד. בעבר, עובד שהיה זכאי למשפחתית סטנדרטית מקבוצה 2 ורצה לשדרג למשפחתית אמיתית או לרכב פנאי, נדרש לרוב לדלג שתי "קבוצות שווי שימוש" מעלה, מה שהפך את העסק ללא כדאי.

לאחר שינוי שיטת החישוב הפער בין שווי השימוש של משפחתית סטנדרטית, שעולה 123 אלף שקל, לרכב פנאי, שעולה 160 אלף שקל, עומד על פחות מ-1,000 שקל לחודש בנטו - משהו שבהחלט אפשר לחיות איתו בתמורה לשימושיות משודרגת.

נתוני המכירות מלמדים שלקוחות הליסינג (והמעסיקים) בארץ טרם הפנימו את השינוי, אולם בענף הרכב מצפים שבמחזורים הגדולים הבאים של חידוש חוזי הליסינג יבחרו רבים ב"מסלול השדרוג", ושהנהנים הראשונים יהיו המיניוואנים למיניהם.

נסיגה לעבר הקונצנזוס

אחת המועמדות שנערכות כיום על קו הזינוק בהמתנה לגל הלקוחות החדשים היא רנו סניק החדשה. זהו הדור הרביעי של סניק, ולמרות שרנו מכנה את עיצובו "גישה חדשה ורעננה למיניוואנים" מדובר בנסיגה של שני צעדים לעבר הקונצנזוס בהשוואה לעיצוב ההרפתקני של הדגם היוצא.

לסניק הנוכחית, בגרסת 5 הדלתות, יש פרופורציות רחבות-קצרות ועיצוב ידידותי לעין, עם משטחים עגלגלים שמחליפים את הזוויתיים-מתוחכמים של הדגם היוצא, שאמנם זכו להערכה רבה בקרב מעצבי רכב מתחרים אבל לא הרשימו במיוחד את הלקוחות.

לא צריך רקע בארכיטקטורה כדי לחבב את עיצובה של סניק החדשה, שהמרכיב הבולט ביותר באישיותה הוא חרטום בעל פנסים מלוכסנים שניצבים מעל גריל דומיננטי. מבחן הקהל ברחוב גילה התעניינות יתרה בעיקר מכיוון בעלי סניק מדורות קודמים ומעט מאוד תשומת לב מעוברי-אורח טרודים.

סניק דור ראשון "המציא" את פלח המידי-מיניוואנים בשנת 1996 וב-14 השנים שחלפו מאז למדו מהנדסי רנו את כל מה שניתן ללמוד על דרישות הקהל בפלח זה. הניסיון הרב בולט בכל פינה בתא הנוסעים. מפתן הדלתות, למשל, ממוקם בגובה אידיאלי לכניסה והיציאה נטולת מאמץ של נוסעים בכל שכבת גיל ומצב פיזיולוגי - מילדים נמרצים ועד קשישים עם בעיות גב. התקרה גבוהה מספיק כדי להעניק מרחב תנועה נוח מבלי לבזבז חלל מיותר, והרוחב הנכבד מאפשר להציב בשורה השנייה שלושה מושבים אמיתיים ונפרדים בגודל מלא מבלי לקפח את היושב באמצע.

כל אחד מהמושבים נע בקלילות על מסילה נפרדת, מתקפל בהינף אצבע או יוצא ממקומו לטובת פינוי נפח הטענה. תא המטען בנפח 555 ליטר הוא הגדול ביותר בפלח, עוד לפני קיפול המושבים, ואם מישהו לא מסתפק בכך הוא יוכל למצוא את מבוקשו בעשרות חללי אחסון גלויים וחבויים שפזורים לאורכו ולרוחבו של הרכב.

עמדת הפיקוד לוקחת את הקונספט הדיגיטלי של הדגם היוצא צעד אחד קדימה. היא כוללת שני מסכי LCD רחבים וצבעוניים, שאחד מהם הוא "לוח שעונים וירטואלי" באמצעותו יכול הנהג לתכנת על-פי טעמו את המראה, הגוון וסוג האינפורמציה שמוצגת עליו. העסק פחות מסובך ממה שהוא נשמע ותפעולו מקנה לנהג הרבה נקודות זכות בקרב ילדים שהתחנכו על ברכי ה-iPod וה-PSP. אם רנו הייתה מוסיפה למסך גם תכונת TOUCH ומאפשרת להוריד אליו אפליקציות מהרשת, קרוב לוודאי שהילדים היו עוברים להתגורר ברכב.

11 שנות מיזוג עם ניסן היפנית הקפיצו את רנו שנות דור קדימה בכל הנוגע לאיכות הייצור והגימור, ובמקרה של סניק השדרוג מקיף שלושה חושים: המראה, המגע במשטחי הדיפון והשמיעה, או ליתר דיוק - היעדר רעשים מיותרים מהתא ומחוצה לו בעת נסיעה.

רנו סניק
 רנו סניק

קלה מאוד להסתגלות

תרומה מהותית של השותפים היפנים ניתן למצוא גם מתחת לתא המנוע, שם ממוקם כעת מנוע 2 ליטר בנזין המוכר של ניסן (ע"ע פלואנס, קוליאוס, X-Trail ועוד), שמשודך לתיבה רציפה (CVT) עם אפשרות לשליטה ידנית. זה אולי לא המנוע השקט והמעודן ביותר בשוק, אבל הוא מעניק לסניק תגובת דוושה זריזה ודחף ראוי גם בעת זינוק בעלייה עם 5 נוסעים ומטען.

תיבת ה-CVT, כדרכן של תיבות כאלו, מעבירה תחושה אלסטית ולא-טבעית תחת האצה אגרסיבית, אך היא טובה פי-כמה-מונים מהתיבה היוצאת מבית רנו וברוב מצבי הנהיגה היא שקופה למשתמש - כפי שתיבה אוטומטית צריכה להיות. כרגיל, צריכת הדלק המוצהרת של 13 ק"מ לליטר היא תיאורטית. נהיגה יומיומית טיפוסית עם רגל כבדה על הדוושה ומצבי עצור-סע תכופים תניב לא יותר מ-9 ק"מ לליטר.

על הכביש סניק היא מכונית שקל מאוד להסתגל אליה. ההגה המחריד של הדור הקודם פינה את מקומו לתחושת היגוי נעימה ומאוזנת יותר, אם כי היא עדיין נוטה לצד הקליל. שילוב בין מפסק גלגלים רחב, מרכז כובד נמוך ומתלים בתצורה אירופאית-קלאסית מעניקים לסניק החדשה תחושה זורמת ומתורבתת על כבישים מפותלים ויציבות כיוונית משובחת במהירויות גבוהות.

אין לנו הרבה תלונות לגבי נוחות הנסיעה. סניק מגהצת היטב מהמורות עירוניות נפוצות ומשייטת ללא תלונות על גלי-אספלט ב-140 קמ"ש פלוס. בורות גדולים עדיין מאתגרים את המתלים ומרווח הגחון הנמוך יותר של הדגם החדש עלול להכביד על מי שהתרגל לרדת עם סניק לשטח בשבת (רכב ליסינג כבר אמרנו?), אבל בסך הכול הציונים בפרק זה טובים.

רנו סניק 2 ליטר עם 5 מקומות ישיבה נושאת תג מחיר של 153 אלף שקל, לפני הנחות עונתיות. גרסת "גראנד-סניק", עם עוד שני מושבים בשורה השלישית מאחור, עולה רק 6,000 שקל יותר. זהו תמחור תחרותי ואגרסיבי בהחלט, ובהתחשב באיכויותיה הלא מבוטלות כרכב פנאי הוא ראוי להציב אותה גבוה ברשימת האופציות של משדרגי הציים. כיבוש השוק הפרטי הוא כבר משימה מאתגרת יותר, בהתחשב בתחרות הצפופה בפלח דינמי זה.

מתחרות

עוד כמה מידי-מיניוואנים, 5 מקומות ישיבה, שחודשו או יחודשו בקרוב:

גולף פלוס

גולף פלוס 2010
 גולף פלוס 2010

ב-150 אלף שקל מציעה פולקסווגן את גרסת 1.4 TSI של פלוס בעלת הגג הגבוה, שעברה באחרונה מתיחת פנים. פלוס קצרה וצרה בכמה ס"מ מסניק ומסתפקת בבסיס גלגלים קצר ב-10 ס"מ. אבל הגג הגבוה מעניק לה תחושת מרחב מכובדת ויש לה סידור מושבים תכליתי. מנוע 1.4 הליטר מסתפק ב-122 כ"ס, אבל הודות לתיבת DSG זריזה הביצועים מקבילים לאלה של סניק 2 ליטר

סיטרואן C4 פיקאסו ופיז'ו 3008

סיטרואן C4 פיקאסו 2011 ופיז'ו 3008
 סיטרואן C4 פיקאסו 2011 ופיז'ו 3008

פיקאסו הייתה תגובה ישירה של סיטרואן להצלחה של סניק ובארץ היא נמכרת בעיקר עם 7 מושבים (גראן). מודל 2011 יגיע לארץ בקרוב אחרי מתיחת פנים ויוצע כנראה במחיר נמוך יותר מ-156 אלף שקל. מלבד עיצוב מחדש של החרטום ומראה מודרני יותר עבר גם תא הנוסעים שדרוג מקיף.

פיז'ו 3008
 פיז'ו 3008

בתקציב גבוה יותר (170 אלף) מציעה פיז'ו את 3008 החדשה, שמגיעה לארץ עם מנוע 1.6 חזק, תיבה בת 6 מהירויות והרבה הידור

פורד C-MAX

פורד C-MAX
 פורד C-MAX

דלק רכב מגלה כיום עניין רב ביבוא פורד C-MAX החדשה ב-2011, שתוכננה כמתחרה ישירה בסניק ומוצעת בראשונה בגרסה "קצרה" עם 5 מקומות ישיבה ובגרסה "ארוכה" עם 6-7 מקומות. היא דומה לפוקוס החדשה, אך מבוססת באופן הדוק על מאזדה 5 החדשה ומציעה גם דלתות מחליקות לאחור על מסילה. יש לה תא נוסעים עם עשרות קומבינציות ארגון פנימיות, מנועי טורבו מודרניים ותיבה בת 6 מהירויות