משרד התמ"ת: "ישראל חוזרת אל מפת הלוקיישנים"

במהלך יריד Location Expo שמתקיים בסביליה שבספרד נחתמו מספר עסקאות לצילום הפקות בינלאומיות חדשות בישראל

שורה של עסקאות לצילום הפקות בינלאומיות בישראל נחתמו ביריד Location Expo שמתקיים בסביליה שבספרד. משרד התמ"ת הישראלי הקים דוכן ביריד, שאמור לקשר בין מפיקים ואתרי צילום ברחבי העולם (לוקיישנים).

לפי נתוני משרד התמ"ת, לראשונה זה שנים נחתמו עסקאות בעשרות אלפי יורו לצילום הפקות בארץ, בעיקר של פרסומות.

צפריר אסף, שאחראי לתחום משיכת משקיעים להפקות האודיו-ויזואליות במטה לקידום השקעות, אמר ל"גלובס" כי לאחר 15 שנה, ישראל חזרה למפת הלוקיישנים. לדבריו, "הפוטנציאל הכלכלי שטמון בענף זה הוא עצום. התעשייה העולמית מגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בשנה. ההשפעה הכלכלית הישירה, המתבטאת בימי עבודה של צוותי צילום, ניצבים ושחקנים וההשפעה העקיפה על ענפים נוספים כמו הסעדה, הסעות, מלונאות ותיירות - היא עצומה.

"חלק גדול מאתרי הצילום המיוחדים יותר של ישראל נמצא בפריפריה, והפקות זרות יוכלו להרחיב את הפעילות הכלכלית באזורים אלה. היריד בסביליה יכול להחזיר את ישראל אל מפת אתרי הצילום העולמית".

החברות הישראליות שהשתתפו באירוע בחסות הממשלה, הן איי לוקיישן, אופס, טנקס ומייגריישן. בסוף 2008 נחקק חוק לעידוד הפקות זרות של קולנוע וטלוויזיה בישראל, אשר נועד לעודד הפקת סרטים בארץ.

פוטנציאל גדול, מימוש מצומצם

בתמ"ת אומרים כי למרות תנאי הפתיחה המצוינים לכאורה, הכוללים נופים מגוונים, מזג-אוויר נוח, צוותי הפקה מקצועיים ומבחר שחקנים וניצבים דוברי שפות רבות - ישראל התקשתה בעשור האחרון למשוך הפקות זרות בהיקף משמעותי.

לדברי מנהלת המטה לקידום השקעות בתמ"ת, רחל רועי, ניתן לשנות מציאות זו: "עלינו לחשוף את היתרונות הללו בפני התעשייה העולמית, ולשפר עוד את חבילת ההטבות שמציעה ישראל, אם זה בהטבת מס גדולה יותר, כפי שנהוג בעולם, או בפתרון חסמים ביורוקרטיים המפריעים למפיקים".

לאחרונה צולמו בישראל מספר סרטים, סדרות טלוויזיה ופרסומות זרות. הבולטת בהן היא הסדרה הבריטית "Home Land", שעוסקת בקורותיהם של חיילים בריטים בתקופת המנדט.