הפקק שלא נגמר: דחייה בנתיב המהיר לת"א

הפרויקט, שתוכנן להקל משמעותית את העומס בכניסה לת"א בשעות הבוקר, תוכנן להיפתח בתחילת דצמבר - ויידחה לתחילת 2011

השלמת הנתיב המהיר בכביש 1 בכניסה לתל אביב עלולה להידחות לתחילת 2011, כך מעריכים גורמים המעורבים בפרויקט.

הפרויקט, שאמור להקל משמעותית את העומס בכניסה לתל אביב בשעות הבוקר, תוכנן להיפתח ב-1 או ב-3 בדצמבר, ואולם מדיונים שנערכו בימים האחרונים בוועדה הממונה על הפרויקט, בראשותו של סגן החשב הכללי באוצר, גיל שבתאי, התברר כי נותרו עדיין מספר מכשולים בדרך להשלמתו.

משפיר הנדסה, זכיינית הפרויקט, נמסר ל"גלובס" כי הפרויקט יהיה מוכן להפעלה בשבועות הקרובים וכי נעשים מרב המאמצים על מנת לפתוח אותו לפני חופשת חג המולד באירופה. הסיבה לכך היא שהמהנדסים של סימנס הגרמנית, האמורים ללוות את הפעלת הפרויקט, לא יוכלו להגיע לארץ במהלך החופשה המתחילה ב-23 בדצמבר ומסתיימת ב-5 בינואר.

במוקד ההכנות להפעלת הפרויקט עומדת מערכת האגרה הדינמית, שעליה מבוסס המודל הכלכלי של הפרויקט. מדובר באחת המערכות המשוכללות מסוגן בעולם לוויסות תנועה, שתופעל לראשונה בהפעלה מסחרית במסגרת הנתיב המהיר.

המערכת, שפותחה על-ידי סימנס בשיתוף אוניברסיטת מינכן, פועלת על-פי אלגוריתם המחשב בכל רגע נתון את מהירות הנסיעה לאורך הנתיב המהיר וביציאה ממנו. המערכת מעלה את מחיר השימוש לנהגים בנתיב ככל שהמהירות לאורכו יורדת, על מנת להוריד את הביקוש.

התקנת המערכת עדיין לא הסתיימה אך מנהל מערכת הבקרה והאגרה לנתיב המהיר בשפיר הנדסה, רודי אלמוג, אמר ל"גלובס" כי המערכת תהיה מוכנה להפעלה בתחילת דצמבר וכי הרצתה תהיה בכל מקרה רק לאחר הפעלת הנתיב.

הפרויקט עדיין לא חובר לרשת החשמל, אך שפיר הציבה באתר גנרטורים עד לחיבורו לרשת. בשבוע הבא יתפרסמו ככל הנראה התקנות המאפשרות את רישום הנהגים שישתמשו בנתיב המהיר.

טעות תכנונית

שפיר הנדסה זכתה באוגוסט 2006 במכרז BOT להקמת הפרויקט ולהפעלתו עד שנת 2037. שפיר התחייבה לשלם למדינה 182 מיליון שקל בתמורה לזיכיון כשעיקר הסכום, כ-140 מיליון שקל, יושלם עם הפעלת הפרויקט, ויתרתו בתום תקופת ההרצה שתימשך כחצי שנה.

הפרויקט הוקפא בתחילת 2010 למשך חודשים ארוכים, לאחר שהגופים המממנים מגדל (75%) ובנק לאומי (25%) הפסיקו את הזרמת הכספים על רקע מחלוקת סביב טעות תכנונית בקטע האחרון של הנתיב. בסופו של דבר הושגה פשרה בתיווכו של עו"ד משה שחל שאפשרה את חידוש העבודות.