מסתמן: "היתר נהיגה" לצעירים כבר בגיל 16 ו-9 חודשים

ועדת השרים תתבקש לאשר ביום ראשון הקרוב את הרפורמה שתאפשר לראשונה לגשת למבחן הנהיגה המעשי כבר בגיל 16 ו-9 חודשים, במקום 17 כיום ■ תקופת הליווי תוארך ל-6 חודשים

על אף העלייה ההולכת וגוברת במעורבותם של נהגים צעירים ולא מנוסים בתאונות הדרכים המחרידות ברחבי הארץ, במשרד התחבורה מאמינים כי הפחתת הגיל המינימלי לקבלת רישיון היא המפתח לצמצום הקטל בכבישים - זאת במקביל לאימוץ תכנית מיוחדת להכשרה מוגברת ומפוקחת יותר של נהגים בטרם הגשתם למבחן מעשי בנהיגה (טסט).

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הגיש היום (ה') לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה רפורמה מקיפה בהליך הכשרת הנהג שנועדה לראשונה להביא לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל ולצמצם את מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים.

כאמור, בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת במעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות והמחקרים מצביעים כי הסיבה העיקרית למעורבותם של נהגים אלה בתאונות דרכים היא חוסר ניסיון של הנהג והיעדר הכשרה מתאימה.

ועדת השרים לענייני חקיקה תתבקש ביום ראשון הקרוב לאשר את נוסח החוק, כפי שהוגש על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים. שר התחבורה ציין כי מדובר במהפכה שתביא לשיפור ברמה המקצועית של תלמידי הנהיגה במדינת ישראל, תוך מתן דגש על הגברת הבטיחות בדרכים. על פי התוכנית יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה.

המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה. על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ- 100 מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים). כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מל"נים קטנים יותר.

לימוד הנהיגה יתחיל בגיל 16 וחצי, בהתאם לתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המל"ן. בגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי, במקום גיל 17 כיום. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד שיותנה בחובת ליווי של מלווה במשך 6 חודשים; 3 חודשים בנהיגת יום ולילה, ו- 3 חודשים נוספים תחול חובת הליווי רק בנהיגת לילה. משך הליווי יהיה 50 שעות לפחות. בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי ורק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע מטעם רשות הרישוי.

שר התחבורה ציין כי הוא מייחס חשיבות רבה לנושא הליווי של נהגים צעירים בחודשים הראשונים לקבלת הרישיון. מנתונים שהוצגו על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מנהגים שנהגו עם מלווה.

שיטת הלימוד החדשה תלווה לראשונה באמצעי המחשה והוראה חדישים ותכלול בין השאר סרטוני לימוד ושקופיות שיוקרנו במהלך השיעורים. במסגרת התוכנית יחויבו התלמידים לבצע 24 שיעורי לימוד חובה לפחות במקום 28 שיעורים כיום, זאת בשל העובדה כי חלק מהלימודים יתבצעו מעתה במרכזי הלימוד (מל"נים). עלות הלימודים העיוניים תקוזז כתוצאה מצמצום במספר שיעורי החובה ומהפחתת העלות שתלמיד נדרש לשלם עבור העמדת הרכב לטסט.