פרקליטי המדינה: "נראה שהאוצר מעוניין בשביתה ארוכה"

ביום הרביעי לשביתה בפרקליטות המדינה התכנסו הפרקליטים לדיון בהמשך המאבק לשיפור בתנאי שכרם - וקראו לקברניטי המשק והאחראים להפעיל לחץ על פקידי האוצר

הפרקליטים בשירות המדינה מאיימים להחריף את השביתה בה פתחו ביום שלישי - ומגלגלים את האחריות למשרד האוצר.

הוועד הארצי של ארגון הפרקליטים התכנס היום (א') בבית הפרקליט בתל-אביב כדי לדון בהמשך המאבק על תנאי עבודתם.

"אנחנו ערים לנזקים הקשים המצטברים במערכת, ולצערנו ככל שהשביתה תימשך - מערכת המשפט תתקשה לתפקד. עם זאת, האחריות לכל המצב נופלת לפתחו של האוצר, שלא מביע כל נכונות למשא-ומתן, ולאור התנהלותו עד כה נראה כי הוא מעוניין בשביתה ארוכה", אמר יו"ר ועד ארגון הפרקליטים, עו"ד בעז גולדברג.

גולדברג קרא לקברניטי המשק ולכלל האחראים על המצב לפעול במהירות האפשרית ולהפעיל לחץ על פקידי האוצר, כדי שיישבו לדבר עם הפרקליטים.

לדבריו, "הציבור הגדול שנפגע מהשביתה צריך להבין שהפגיעה עכשיו היא פגיעה שהאוצר גרם לה, מאחר שהוא לא העניק לנו כל אפשרות אחרת... האוצר מסרב מזה חודשים רבים לדבר איתנו, וכעת נשקול אם להחריף את השביתה. נכון לעכשיו, השביתה תימשך באופן מלא, פרט לצעדים קיצוניים".

גולדברג ציין כי "אנחנו פתוחים לכל הצעה שתבוא מהאוצר. כציבור אחראי נתנו לאוצר לא רק דרישות אלא גם חוברת שבה יש פתרונות ניהוליים ומודרניים שאינם קיימים בשירות המדינה. האוצר, בצורה שטחית ורדודה, לא העלה כל הצעה משלו".

מניעת נטישה

במסגרת השביתה הפרקליטים אינם מתייצבים לדיונים אזרחיים ופליליים, ובדיונים הרבים שהמדינה היא צד להם, לא מוגשים כתבי טענות ובקשות. רק במקרים חריגים, שעוברים אישור של ועדת החריגים שהוקמה בין ארגון הפרקליטים להסתדרות, מאושר לפרקליטים להתייצב לעבודה.

הפרקליטים מוחים על תנאי העסקתם, כאשר דרישותיהם המרכזיות הן להעלאת שכר משמעותית, עדכון דרגות שכר, מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית, מתן תנאים של טלפון ורכבים פרטיים, ביטול התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים ומתן קביעות לכלל הפרקליטים.

בדיון היום נכחו פרקליטים בכירים מכל הפרקליטויות ברחבי הארץ, ביניהם עו"ד יוכי גנסין, מנהלת תחום עניינים מינהליים בפרקליטות המדינה; עו"ד ענת גולדנצוויג-סבידור מפרקליטות מחוז מרכז; ועו"ד דסי פורר מפרקליטות מחוז תל-אביב פלילי.

גולדברג הסביר כי תכלית מאבק הפרקליטים היא למנוע פגיעה קשה יותר בעתיד בשלטון החוק. "אם מצבם של הפרקליטים לא ישתנה - בעתיד ישתחררו נאשמים או עצורים לא בגלל שהפרקליט לא התייצב עקב שביתה, אלא למרות שהתייצב. זאת, מכיוון שאם לא יהיה שינוי בתנאי העבודה - לא נוכל לשמור על רמת הפרקליטים כמו שהיא היום", ציין.

לדבריו, "אם המדינה רוצה להיות מיוצגת על-ידי עורכי דין ראויים, היא מחויבת לשלם תגמול סביר. יש היום נטישה מהפרקליטות למשרדים פרטיים, והמטרה שלנו היא למנוע את המצב".

עו"ד גנסין אמרה ל"גלובס" כי אולי רק לאחר שעל הפרק יהיו דיונים משפטיים בעלי משמעות כספית גדולה, שהמדינה היא צד להם, ישוב משרד האוצר למשא-ומתן. "ביום רביעי צריכה להינתן תשובתה של המדינה בנוגע לבקשה למתן צו ביניים שהגישו חברות הסלולר נגד החלטת משרד התקשורת להפחית את דמי הקישוריות של חברות הסלולר. אולי כשנושאים בעלי משמעות כספית כל-כך גדולה יהיו על הפרק, ללא שיהיה מי שייצג את המדינה, הם יתעוררו ויתחילו לדבר איתנו", ציינה.