בארה"ב מתקרבים לניטרליות ברשת; בישראל עדיין רחוקים

רשות התקשורת הפדרלית תפרסם מסמך מדיניות שימנע ממפעילות תקשורת לתעדף תנועה של גולשים על חשבון אחרים ■ ובישראל? המעבר ל-4 קבוצות תקשורת מסכן את המושג "ניטרליות"

רשות התקשורת הפדרלית (FCC) תקבל בקרוב החלטה על מדיניות של ניטרליות הרשת בארה"ב, לאחר שימוע ממושך שערכה בחודשים האחרונים. הרשות צפויה לקבל את ההחלטה ב-15 בדצמבר, והיא תביא לכך שבפעם הראשונה תהיה מדיניות קוהרנטית בכל נושא ניטרליות הרשת, בסלולר ובתקשורת הנייחת כאחד.

ניטרליות הרשת בארה"ב נחשבת לנושא חם, שמעורבים בו גורמים פוליטיים מקרב הדמוקרטים והרפובליקנים, וכן חברות התקשורת השונות ובהן ספקיות תקשורת וחברות דוגמת גוגל.

חלק ממפעילות התקשורת מתנגדות לכך ומלבדן, מרבית המתנגדים נמנים עם המחנה הרפולביקני. בין היתר, משום שהם רואים ביו"ר ה-FCC, ג'וליוס גנצ'ובסקי, כזרוע פעילה של הנשיא ברק אובמה.

במסגרת מסמך המדיניות שפרסמה ה-FCC נקבעה סדרת עקרונות שימנעו ממפעילות התקשורת לנקוט מדיניות כלשהי, שעשויה להביא לפגיעה או להעדפה של לקוחות שונים ברשת. כך, מפעילת תקשורת לא תוכל להחליט להעניק קדימות בגלישה ללקוח מסוים שלה שמשלם עבור תוכן, על פני לקוחות שאינם משלמים. כל הלקוחות חייבים להיות שווים מבחינה זו, ולקבל נגישות לכל אתר ואתר, ללא כל אפליה.

ה-FCC נאלצה לטפל בנושא היעדר הניטרליות ברשת לאור העובדה שמפעילות תקשורת רבות נוהגות לתעדף תנועה כרצונן. לשם כך, החליטה הרשות להביא לקביעת מדיניות כללית, שעבירה על אחד מסעיפיה תלווה בענישה תקיפה. החשיבות לקביעת מדיניות זו נובעת מגידול בתעבורה ברשתות הנייחות, אך בעיקר מקצבי הגידול המרשימים של האינטרנט הסלולרי.

העלויות הכבדות הכרוכות בשדרוג הרשתות (הנייחות והניידות כאחד) גורמות למפעילות לנקוט מדיניות של אפליה כדי לשפר את ביצועיהן. הפיתוי גדול, משום שחלק בלתי מבוטל מהתנועה של המשתמשים הפרטיים היא הורדת תוכן לא חוקי - דבר שמקשה על המפעילות, שצריכות כל הזמן להשקיע בשדרוגי הרשת.

כחלון הלך על חצי מהלך

זו הטענה המרכזית של הרפובליקנים המתנגדים למדיניות ניטרליות הרשת: העובדה שלא מתעדפים תנועה, גורמת לכך שלקוחות שלא צורכים תוכן לא חוקי ומשלמים יותר בגלל אלה שמורידים תוכן פיראטי. לטענתם, אם לקוחות שמורידים תוכן פיראטי היו עומדים בתור, כלומר התנועה אליהם הייתה מואטת, הדבר היה יוצר תמריץ להוריד כמה שפחות תוכן מסוג זה.

בישראל הנושא עלה בהקשר של השחקנים החדשים שרוצים להיכנס לעולם הסלולר. כך, סלקום ניהלה מאבק במשרד התקשורת לאחר שקבע כי היא מפלה לקוחות של חברה קטנה שרצתה לספק שירותי שיחות קוליות (VoIP) על גבי הסלולר. המשרד התערב, וחיובה של סלקום שלא לפגוע בלקוחות אותה חברה, קבע עמדה שאיננה מדיניות כוללת.

הניסיון האחרון להגדיר מדיניות בנושא ניטרליות הרשת בישראל נעשה בחוק ההסדרים, שם נקבע סעיף כללי לגבי ניטרליות בסלולר, אך לא בשוק הנייח. שר התקשורת, משה כחלון, חשש שאם יתרחשו דיונים עמוקים כעת על סוגיית ניטרליות הרשת גם באינטרנט הנייח, הדבר יוביל לכך שאף סעיף לא יעבור והעדיף להסתפק בחצי מהלך, ולהכריז דרך סעיף בחוק ההסדרים על חובת המפעילים הסלולריים לשמור על ניטרליות ולא להפלות לקוחות גולשים באינטרנט הסלולרי.

חשיבות הנושא תלך ותגבר בקרוב, משום שלמפעילות התקשורת יש אינטרס מובהק לתעדף תנועה ולהפלות גולשים. המעבר לארבע קבוצות בשוק התקשורת הישראלי מסוכנת מההיבט הזה, משום שכל קבוצה תזהה את הלקוחות שלה ותוכל לתמוך בהם ולתעדף אותם.