ת"א סגרה יום הפהפך בירידות; ישראמקו צנחה ב-7%

שינוי הכיוון בשוקי חו"ל השפיע על המסחר בשוק המקומי ■ מניות הנפט והגז הטבעי צנחו בעקבות דברי שטייניץ והקמת צוות הבדיקה של ששינסקי

המסחר בבורסה לניירות ערך בת"א שנפתח באווירה חיובית עבר בשעות הצהרים להתנהל במגמה שלילית - וכך נותר עד לסיום.זאת, על רקע החולשה בשווקים בעולם למרות עסקת החילוץ של אירלנד. עיני המשקיעים היו נשואות היום לשני מקומות עיקריים: מחד, מביטים בתל אביב לעבר דאבלין שבאירלנד - שם צפויים הבוקר לסגור באופן סופי את פרטי קבלת הסיוע האירופי שעל פי הדיווחים יסתכם בסכום אדיר של 120 מיליארד אירו.

מנגד, המתינו המשקיעים לדבריו של נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, אשר יכריז היום על שיעור הריבית הבסיסית במשק לחודש דצמבר. על פי מרבית ההערכות יותיר פישר את הריבית ברמתה הנוכחית, 2%, אם כי כמה מהאנליסטים צופים כי פישר ימשיך גם הערב במדיניות העלאת הריבית.

בשעה 17:30 הערב צפויה להתפרסם החלטת בנק ישראל באשר לשיעור הריבית הבסיסית במשק. על פי התחזיות, יבחר נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית - 2%. עם זאת, כמה אנליסטים מחזיקים בדעה לפיה על פישר להעלות את הריבית החודש פעם נוספת - כשהם נסמכים בין היתר על התבטאויותיו של מזכ"ל ארגון ה-OECD, אנחל גוריה, שאמר אמש בעת ביקורו בישראל כי על בנק ישראל להמשיך במדיניות העלאת הריבית.

בתוך כך הבהיר אתמול פישר כי בנק ישראל ימשיך במידת הצורך במדיניות רכישת המט"ח במידה ויימשך הצורך בכך - וזאת על אף הביקורת המתעוררת בעולם כנגד צעד זה של הבנק המרכזי.

מניות הגז בצל הפסקת העבודות ב"תמר", מכתשים בצל עסקת כימצ'יינה

מניות סקטור הגז והנפט המשיכו לרכז היום עניין על רקע המאבק ההולך ומחריף בין המשקיעים לבין משרד האוצר והמדינה לקראת האימוץ הצפוי של מסקנות ועדת ששינסקי להעלאת שיעור תמלוגי המדינה מרווחי קידוחי הגז והנפט. אמש פנה שר התשתיות עוזי לנדאו לראש הממשלה נתניהו ודרש את התערבותו המיידית בנושא. במכתבו גילה לנדאו כי עבודות הפיתוח בקידוח "תמר" הוקפאו לחלוטין מאז פירסום מסקנות הביניים של הוועדה והדבר מסכן את המשך פיתוח שוק הגז הטבעי בישראל, לשיטתו. השותפות בקידוח תמר (דלק קידוחים , ישראמקו ואבנר ) אישרו את הדברים מאוחר יותר בהודעה מצידם לבורסה.

"מצער אותי לשמוע שיש חברות אנרגיה שמאיימות להפסיק את פיתוח תגליות הגז אם המדינה תבקש את חלקה ההוגן ברווחים - זה נשמע כמעט כמו סחיטה. אני לא סוציאליסט ולא מתכוון להלאים את משק הגז, אבל כמובן שאנחנו צריכים לגרם לכך שגם הציבור הרחב ייהנה בצורה הוגנת מהרווחים". את הדברים האלה אמר היום שר האוצר יובל שטייניץ, בפאנל שנערך יחד עם מזכ"ל OECD, אנחל גוריה, באוניברסיטת חיפה.

נזכיר עוד כי אתמול נודע כי משקיעי רציו , דלק קידוחים, אבנר וישראמקו הגישו בקשה לתביעה ייצוגית על סך 10 מיליארד שקל כנגד המדינה בגין מסקנות הוועדה והפגיעה הצפויה, לשיטתם, ברווחיהם.

עוד בלטה היום מניית מכתשים אגן על רקע דו"חותיה הצפויים להתפרסם מחר. המניה נחלשה אתמול על רקע הדיווח על קשיים בסגירת עסקת מכירת פעילותה לכמצ'יינה הסינית על רקע דרישת הסינים להפחית באופן משמעותי את מחיר העסקה.

מניות הבנקים סגרו במגמה מעורבת. לאחר שבשבוע שעבר הוסיפו 5% לערכן, אתמול הוסיפו מניות הסקטור הפיננסי לזנק בשיעורים נאים. בלט היום בעיקר בנק לאומי על רקע כינוס אסיפה כללית בסוף חודש דצמבר, עליה הודיע אתמול, בה עשויה להתמנות שגרירת ישראל לשעבר באו"ם, גבריאלה שלו, לדירקטורית חיצונית בבנק. עוד מהבולטות במגזר: פועלים , דיסקונט , מזרחי והבינלאומי .

בנק מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס ממשיך להציג תוצאות מצוינות ודיווח היום על רווח של 209 מיליון שקל ברבעון השלישי, עליה של 34% בהשוואה לרבעון המקביל. תוצאה המשקפת תשואה על ההון של 12.7%.

אפי אירופה, חברת הבת של אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה, ריכזה עניין על רקע כוונתה לגייס סכום של 130 מיליון אירו בבורסה של פולין תמורת 25-30% מהון המניות שלה - כך עולה מתשקיף שפירסמה להנפקת המניות בבורסה של ורשה הבוקר.

קמהדע ריכזה ענין היום על רקע פרסום תחזית אופטימית לרבעון הרביעי. החברה מעריכה כי תציג ברבעון הרביעי הכנסות בהיקף 20 מיליון דולר, וזאת כולל הזמנות למוצר מתחום מוצרי ההפצה של החברה בהיקף כולל של יותר מ-4.5 מיליון דולר שקיבלה בימים האחרונים.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]