יעקב אחימאיר: העיתונאים צריכים להתגייס להסברה הישראלית

אחימאיר, דן מרגלית ודב יודקובסקי קיבלו פרס על מפעל חיים בכנס אילת לעיתונות ‏‎■ עוד בפאנל ההסברה בכנס: התקשורת המקומית בביקורת קשה על נציגי העיתונות הבינלאומית

‎‎העיתונאי הוותיק יעקב אחימאיר קורא לעיתונאים להתגייס "למשימה פטריוטית" לטובת ההסברה של מדינת ישראל. אחימאיר היה אתמול (א') בין 3 מקבלי פרס מפעל חיים מאגודת העיתונאים בתל-אביב בכנס העיתונות הרביעי באילת.

עוד קיבלו את הפרס - דן מרגלית ודב יודקובסקי, אשר נכדיו קיבלו בשמו את ההוקרה.

‏"המדינה שלנו נתונה בחודשים האחרונים למתקפה של דה-לגיטימציה. לבד מכל האג'נדות החשובות, האם לא ראוי שאנו, עם כל הביקורות הפנימיות, לא נוסיף סעיף שנתמסר אליו - להגן על מדינת ישראל ברבים מכל המלעיזים שמנסים לערער את הלגיטימיות שלה? זו צריכה להיות משימה לאומית", אמר אחימאיר בנאומו במסגרת קבלת הפרס.

‏"אתם מתחילים מנקודת נחיתות"

נושא ההסברה זכה להתייחסות נרחבת בכנס. בפאנל בנושא הסביר איתן ברונר, שליח ה"ניו-יורק טיימס" לישראל, את בעיית התדמית של ישראל: "אין עוד הרבה מקומות שבהם אנשים לבנים עם רובים אומרים לאנשים חומים מה לעשות".

ברונר הדגים ממקרה המשט לעזה: "אתם מתחילים מנקודת נחיתות, משום שרוב האנשים לא מבינים מדוע אתם מנסים למנוע מציוד להגיע לעזה. וכשאתם מנסים לעצור זאת, 9 אנשים נהרגים. זה לא טוב. זה לא נראה טוב. יהיה עליכם להדביק פער ניכר כדי לשכנע שכמה מהאנשים על הספינה היו ממש נבזיים".

‏בתגובה לדבריו, שאלה אותו לילך סיגן, עורכת "גלובס הערב", כיצד התקשורת העולמית נותנת דגש רק למעשי ישראל ולא לקשר של טורקיה וארגון ‏IHH‏ למשט. "אנחנו לא מושלמים", היא ציינה והוסיפה כי "הבעיה היא שהפוקוס הוא רק על הטעויות של ישראל ולא על אלה של חמאס ועל הסבל שהם מביאים על הפלסטינים".

סיגן ביקרה גם את התקשורת המקומית: "זה אירוני, אבל העובדה שאנו דמוקרטיה היא בעוכרינו במקרה הזה. יש פה חופש מידע וחופש ביטוי, וכל אחד יכול לומר מה שהוא רוצה, והדברים האלה מצוטטים הלאה. נורא קל לבקר את מי שפתוח. מי שסגור, גם לא כותבים עליו".

‏יוסי בר-מוחא, יושב ראש כנס אילת, היה ביקורתי הרבה יותר כלפי העיתונות העולמית. הוא הגיב לטענת איידן ווייט, מזכ"ל הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים, שטען כי ישראל מטילה מגבלות על חופש העיתונאים הפועלים בשטחה.

בר-מוחא ענה כי "בפדרציה הבינלאומית של העיתונאים יושבים לא מעט אנטישמיים שלא רוצים בטובתה של ישראל. אני מצפה מהאיגוד הבינלאומי שלא יטיף מוסר, כי חופש הביטוי שלנו פה בישראל וחופש העיתונות שלנו הוא יותר מאצלך באירלנד, יותר מאשר בבריטניה ויותר מאשר בארה"ב".

מרגלית: "תמיד עסקתי בקמפיין"

בחזרה למקבלי הפרס על מפעל חיים, אחימאיר התייחס בדבריו גם לשידור הציבורי בו הוא עובד, וקרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "להושיט יד לרשות השידור, שהיא לעניות דעתי מאושיות חיינו הדמוקרטיים". לדבריו, ראויים לפרס כל אותם העובדים מאחורי הקלעים שמאפשרים לפנים המוכרות לעשות את עבודתם.

מרגלית, פרשנו הבכיר של העיתון "ישראל היום", אמר למעניקי הפרס: "אני רוצה שתדעו שנתתם את הפרס למי שלא עבד יום בחייו מאז גיל 19. מאז, בוקר-בוקר היה לי תחביב".

עם זאת, מרגלית הוסיף כי "כל חיי היתה לי תחושה של שליחות, מהיום בו גרשום שוקן אפשר לי להביע את דעתי, עסקתי בקמפיין. לי היתה אג'נדה, אני אדם בעל תחושת שליחות".

‏בטקס חלוקת הפרסים אמרה נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, כי "אין דמוקרטיה בלי עיתונות חופשית. אנחנו מתנגדים לכל רישוי והתערבות ממשלתית בהסדר המקצוע. זה לא שלא צריך לשמור על אתיקה. במקומות בהם אין חופש עיתונות, לא צריך אתיקה; במקום שיש, צריך גם צריך". ‏‎‎‏