העליון: רישיון הנהיגה של עו"ד אלי זהר יישלל ל-3 חודשים

ביהמ"ש ‎‎העליון דחה את ערעורו של הפרקליט הבכיר כנגד רשות הרישוי ושלל את רישיון הנהיגה שלו בגין 38 נקודות חובה שנרשמו לחובתו, בין היתר בשל נסיעה באור אדום ובמהירות מופרזת

‎‎‏38 נקודות החובה שרשמה רשות הרישוי לנהג עו"ד אלי זהר לא יימחקו אף שעבר בעטיין קורס נהיגה מונעת, ורישיונו יישלל למשך 3 חודשים - כך קבע בית המשפט העליון, בפסק דין שבו נדחה ערעורו של זהר כנגד רשות הרישוי במשרד התחבורה.

זהר, המוכר כאחד מעורכי הדין הבכירים והנחשבים בשוק הפרטי והעומד בראש צוות סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יזם הפעם הליכים משפטיים בשם עצמו, בעקבות פסילת רישיון הנהיגה שלו בשל ריבוי עבירות תעבורה.

‏זהר מחזיק ברישיון נהיגה מאז שנת 1959, דהיינו 51 שנה. לפני כשנה קיבל הודעה מרשות הרישוי, ולפיה נרשמו לחובתו 38 נקודות חובה בין השנים 2003 עד 2009, בין היתר העבירות הבאות: 3 נסיעות במהירות מופרזת, נסיעה באור אדום ושימוש בטלפון הנייד בזמן נסיעה.

מתברר כי כבר ב-2005 השתתף זהר בקורס נהיגה מונעת (הקרוי "קורס בסיסי"), וכעת זימנה אותו רשות הרישוי לקורס נוסף, "קורס ייעודי לנהיגה נכונה". רישיונו נפסל ל-3 חודשים, ונמסר לו כי הוא יחודש רק לאחר מבחן עיוני.

‎‎קורס נהיגה מונעת

‏זהר ביקש וקיבל שימוע, שבו טען כי לא קיבל את הודעות רשות הרישוי ואת ההזמנה לקורס. טענותיו נדחו, ונמסר לו כי 3 חודשי הפסילה יחלו ביוני 2010.

זהר פנה בשנית וביקש שהרשות תטיל עליו עונש אחר. עוד ציין כי העובדה שלא ביצע את הקורס במועד איננה מאריכה את תקופת צבירת נקודות החובה, אלא שגם פנייה זו נדחתה, ובעקבות זאת פנה זהר לבית המשפט לעניינים מינהליים.

בקשתו של זהר לסעד זמני, ולפיו לא יהיה פסול מלהחזיק ברישיון עד לתום הדיון המשפטי, התקבלה. בחודש יולי האחרון הוא אף השתתף בקורס הייעודי לנהיגה מונעת.

‏בבית המשפט טען זהר כי לא היה מקום להחשיב את הנקודות שקיבל לפני שהשתתף בקורס הראשון, במסגרת נקודות החובה שהביאו לזימונו לקורס השני.

‎‎תיקון דרך

‏השופטת אסתר חיות קבעה, בהסכמת חבריה עוזי פוגלמן ויצחק עמית, כי תקופת הצבירה הבסיסית של נקודות החובה היא שנתיים, ואולם תקופה זו מוכפלת אם במהלך שנתיים הצטברו לחובת הנהג 22 נקודות חובה. בהצטבר 12 נקודות, נותרות הנקודות בתוקפן עד שמוטל על הנהג אמצעי תיקון, כגון קורס נהיגה נכונה.

‏‏"זהר טען כי יש לפרש את התקנות באופן המקל עם הנהג ולא באופן המחמיר עמו, נוכח הפגיעה שיש באמצעי התיקון, ובייחוד בפסילת נהג מלהחזיק רישיון נהיגה, בזכויות יסוד לחופש תנועה ולחופש העיסוק", כתבה חיות בפסק דינה. "טענה זו דינה להידחות".

‏לדברי חיות, תכליתן של תקנות התעבורה הוא לבחון את דרכיו של הנהג החוזר ועובר עבירות תנועה, לאורך כל תקופת הצבירה, "זאת על מנת לבדוק האם בתוך אותה תקופה די היה באמצעי התיקון הקל שהוטל עליו כדי להוביל לתיקון דרכיו, או שמא אין די בו ויש להוסיף ולהטיל עליו אמצעי תיקון נוסף, בדרגת חומרה גבוהה יותר".

מנקודת מבט זו, מחיקת הנקודות לפני חלוף תקופת הצבירה מחטיאה את המטרה שאותה ביקשה שיטת הניקוד להשיג.‏

לצד דחיית ערעורו, חייבו השופטים את זהר גם בתשלום הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

תגובתו של עו"ד זהר לפסק הדין לא התקבלה. ‏‎‎‏(עע"מ 5226/10) ‏‎‎‏