ארה"ב: ישראל מציגה באופן שגוי את חבילת התמריצים

"לא נבזבז אמינות וכספים על מחוות טקטיות לטווח קצר" ■ "ישראל מציגה באופן שגוי את ההצעה לספק לה מטוסי אף 35" ■ וושינגטון רומזת: צופה אל מעבר ל-3 חודשי ההקפאה

ממשל אובמה רומז, כי המחיר שמבקשת ארה"ב לקבל מישראל תמורת 20 מטוסי אף 35נוספים ותמריצים אחרים גדול יותר מהקפאת הבניה בשטחים לשלושה חודשים.

תחת הכותרת "ישראל מציגה באופן שגוי את הצעת ארה"ב לספק לה מטוסי אף 35", כותב השבועון "דיפנס ניוז", כי מבחינת ישראל ההצעה הזו היתה טובה מכדי להיות אמיתית: תמריצים רבים כל-כך תמורת שלושה חודשי הקפאה. בכל זאת, כך בחרה ממשלת נתניהו להציג את ההצעה, באמצעות הדלפות, וזו היתה התמונה שהצטיירה בחרושת השמועות ששטפה את ישראל, עד שנתניהו נאלץ להודות שחבילת התמריצים מלווה בהרבה יותר דרישות מכפי שדווח תחילה.

בידיעות הראשוניות שיצאו מלשכת רה"מ נאמר, שוושינגטון תממן את 20 המטוסים הנוספים, כלומר: הם יינתנו לישראל כמתנה ישירה ולא ימומנו באמצעות חבילת הסיוע הצבאי השנתי, כמו 20 מטוסי אף 35 הראשונים, שהזמינה ישראל לפני כמה חודשים, ביזמתה.

אך פקיד בממשל אובמה אמר ל"דיפנס ניוז": "כל מה שאני יכול לומר הוא, שהחבילה שמונחת על השולחן אינה חד-צדדית ואף אינה קצרת טווח". לדבריו, ושינגטון מוכנה "לעשות מאמצים גדולים עם עלויות ענקיות" כדי לדחוף את ישראל לקראת הסכם עם הפלסטינים. אך הפקיד הוסיף, כי "לממשל אובמה יש השקפה אסטרטגית".

"בסופו של התהליך, אנו מצפים להתקדמות", אמר הפקיד. "לא נבזבז את האמינות שלנו ואת הכספים שלנו על מחוות טקטיות עם חיי מדף קצרים". היה זה הרמז הברור הראשון של הממשל שחבילת התמריצים שמוצעת לישראל צריכה להניב יותר משלושה חודשי הקפאה גרידא.

ביום ו' חשף "ניו יורק טיימס" סלע מחלוקת בין ישראל לארה"ב לגבי עלות 20 המטוסים הנוספים. לפי העיתון, מאמינים פקידי ממשלת ישראל ששרת-החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, הבטיחה להעניק את המטוסים חינם אין כסף, בשיחתה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניו-יורק, ב-11 בנובמבר. אבל פקיד אמריקני אומר, כי ישראל תצטרך לשאת בחלק מעלות המטוסים. הפקיד לא הסביר באיזה סיבסוד מדובר והאם מדובר בהישענות על חבילת הסיוע הצבאי שישראל מקבלת מיד שנה מארה"ב (2.7 מיליארד דולר ב-2010, 3.15 מיליארד דולר בין השנים 2013 ל-2018).

לדברי הפקיד האמריקני, השאלה שעומדת עתה על הפרק היא מה יהיה גודל הסובסידיה שתקבל ישראל. הוא מצביע על מודל אפשרי: העסקה לרכישת 20 המטוסים הראשונים מדגם אף 35, שבה שילמה ישראל שליש מעלותם. אולם לפי סקירה של שירות המחקר של הקונגרס, מספטמבר 2010, שולמה כל עלות המטוסים האלה מכספי הסיוע הצבאי.

יודגש, כי כל הרמזים האמריקניים עד עתה יצאו מפקידי רשות שביקשו לשמור על אנונימיות. לפי "דיפנז ניוז", הפקידים שומרים על שתיקה רשמית ונמנעים מהצהרות און דה רקורד על התנאים הכרוכים בקבלת החבילה. הילארי קלינטון הורתה לאנשי משרד החוץ לא להשיב על מבול השאלות שמציף עתה את המשרד לגבי חבילת התמריצים או ההקפאה.

סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, סירב להגיב על פרטי ההצעה האמריקנית, אך אמר לשבועון, כי יש סיכוי שהממשלה תאשר את החבילה בגלל ההטבות שהיא מקנה לביטחון ישראל, ובגלל הצורך שמעוגן בהיגיון לרשום התקדמות בזירה הדיפלומטית. "אני תומף תמיכה מלאה בהצעה האמריקנית; זה משהו שאנו צריכים לתמוך בו", אמר וילנאי.