החזון של ענבל אור: "לחוקק חוק שיחייב 10% דיור בר השגה בכל פרויקט במדינה"

(עדכון) - אטיאס: "צעירים משועבדים למשכנתא; העלאת ריבית ב-0.5% לא תזיז למשקיעים" ■ ציון קינן: "המחירים יקרים" ■ לילך אשר טופילסקי מבנה"פ: "צריך להיערך לריבית של 6% בשוק המשכנתאות" ■ ראש עיריית אשדוד הבטיח "דירות ב-750 אלף שקל"

שר השיכון אריאל אטיאס תיאר היום (ג') תמונת מצב עגומה בשוק הנדל"ן למגורים ואמר כי הזוגות הצעירים בישראל "משעבדים" את חייהם למשכנתא, תוך שהוא יורה חצי ביקורת לעבר בנק ישראל, בשל הריבית הנמוכה במשק. אטיאס נאם בפאנל שכותרתו "הקרב על הבית - דיור בר השגה לצעירים בישראל" בכנס ישראל לצעירים 2010 שמתקיים במכללת הגליל המערבי בעכו, ומועבר באתר "גלובס" בשידור חי.

בפאנל משתתפים גם ענבל אור, בעלי אור סיטי נדל"ן, העוסקת בהקמת קבוצות רכישה. ישתתפו גם משה גאון, יו"ר קבוצת גאון; לילך אשר טופילסקי, משנה למנכ"ל בנק הפועלים; יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד; איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים; ומרב כהן, תנועת "התעוררות".

"הזוגות הצעירים משעבדים את חייהם למשכנתא", אמר אטיאס בנאום שנשא לפני תחילת הפאנל. "היכולת לרכוש דירה מקשה מאוד על הקיום המשפחתי. בישראל אין שוק שכירות משוכלל. התחלנו להוציא דירות להשכרה וייצאו עוד בהמשך כדי לאזן את השוק".

אטיאס אמר כי משרד השיכון ימשיך לנסות להציף את השוק בקרקעות כדי להוזיל את מחירי הדירות, אך האשים שוב את בנק ישראל בריבית הנמוכה שהוא מנהיג במשק, אשר מפתה את משקיעי הנדל"ן להיכנס לשוק.

"המשקיעים מהווים היום 31% מסך העסקאות. הריבית הנמוכה דוחפת משקיעים לשוק", אמר אטיאס, וביקר את בנק ישראל על כך שהוא מעלה את הריבית באופן מהותי: "התחילו לטפל בריבית אבל זה לא מספיק. מי שמזיז ריבית ב-0.5% לפה או לשם - זה לא מה שישפיע".

אטיאס התייחס גם ל"עיוות", כדבריו, בשוק המשכנתאות, ואמר שהשוק לא מבדיל בין רוכשי דירות ראשונות לבין משקיעי נדל"ן, או בין רוכשי דירות במרכז לרוכשים בפריפריה. לדבריו, "אתה קונה דירה בדימונה ובת"א ויש לך אותם תנאים; אתה קונה דירה ראשונה או שנייה ויש לך אותם תנאים. זה עיוות שצריך לתקן אותו. לא צריך תקציב - צריך החלטה!".

דירות באשדוד ב-750 אלף שקל?

בפאנל עצמו הפנו הצעירים שאלות לאטיאס, ענבל אור והמשתתפים האחרים בפאנל. ראש עיריית אשדוד הבטיח לצעירים לקדם פרויקטים של "דירות במחיר של עד 750 אלף שקל" - וזכה למחיאות כפיים מהקהל.

טופילסקי מבנק הפועלים נשאלה על שוק המשכנתאות הרותח ואמרה: "שוק הנדל"ן לא ממונף כמו משקים אחרים בעולם. אנחנו לא נמצאים שם. יש בשנים האחרונות עלייה בגובה המשכנתא הממוצעת אבל לאו דווקא עלייה בשיעורי המימון. הצעדים האחרונים שנקט בנק ישראל הם בהחלט מידתיים ויש בהם כדי לצנן במעט את הביקושים. אך צריך לטפל בבעיית ההיצע".

כאשר נשאלה כיצד הבנק מזהיר את הזוגות הצעירים מהריבית העולה או מהסיכונים בשוק המשכנתאות, ענתה טופילסקי: "קודם אנו בודקים את ההכנסה של הלקוח ובודקים מה יקרה כאשר הריבית תחזור ל-5% ואף 6%. בודקים מה יקרה להחזר החודשי. לזוגות צעירים אנו ממליצים שרוב המשכנתא תהיה עם רכיב גבוה. באופן כללי אנו בהחלט ממליצים לצעירים להקטין את רכיב הפריים".

ענבל אור התייחסה למצוקת הצעירים לרכוש דירה ואמרה לאטיאס: "נכון שאתה רוצה לעודד מגורים בפריפריה - אבל אין שם עבודה". אור זכתה גם היא לתרועות מהקהל. היא ציינה כי ישנן ערים שונות שדוחפות צעירים החוצה: "צריך לחוקק חוק שכל תוכנית בניין ערים בארץ תאפשר לפחות 10% דיור בר השגה לזוגות צעירים. זה חייב להיות".

ציון קינן: "120 משכורות ברוטו לקניית דירה בישראל - וגם זה לא בטוח"

גם מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן דיבר, בדברי הפתיחה של הכנס, על הבעיה הבוערת של מחירי הדירות: "הצעירים הם הנפגעים העיקריים מהמחסור בדירות ומהעלייה הגדולה במחירים. ב-3 השנים האחרונות עלו המחירים בכ-50%, בתקופה שבה האינפלציה נמוכה יחסית והשכר הנומינלי כמעט לא השתנה. יש מחסור רציני בהתחלות בנייה ובדירות וחייבים למצוא פתרון".

קינן התייחס לבעיה הבוערת של מחירי הדירות: "הצעירים הם הנפגעים העיקריים מהמחסור בדירות ומהעלייה הגדולה במחירים. ב-3 השנים האחרונות עלו המחירים בכ-50%, בתקופה שבה האינפלציה נמוכה יחסית והשכר הנומינלי כמעט לא השתנה. יש מחסור רציני בהתחלות בנייה ובדירות וחייבים למצוא פתרון".

"אין מחלוקת על כך שהמחירים יקרים יחסית לכוח הקנייה בכלל - לא כל שכן של הצעירים", אמר קינן. "נדרשות יותר מ-120 משכורות ברוטו כדי לרכוש דירה ממוצעת בישראל - וגם זה לא בטוח. מובן מאליו שבעיה זו מטרידה בעיקר צעירים שעומדים בפני רכישת דירה ראשונה בחייהם. התוצאה של מצב זה הוא בעיה חברתית קשה, והיום זוג צעיר ממוצע מתקשה להגיע לדירה אם אין לו עזרה מההורים".

"אני קורא לממשלה להקים צוות מוחות בנושא 'בעיות הצעירים בשוק הדיור', שבו יישבו נציגי המשרדים הכלכליים הרלבנטיים, בנק ישראל, הבנקים המסחריים, קבלנים וגורמים הפועלים בשוק הנדל"ן, ויגישו מסקנות קונקרטיות", הוסיף קינן, וציין כי הצעדים שפורסמו לאחרונה לאו דווקא כוונו לאוכלוסיה הצעירה.

בהמשך הכנס יתקיים פאנל שכותרתו "הקרב על הבית - דיור בר השגה לצעירים בישראל", ואותו יפתח שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. בפאנל ישתתפו גם ענבל אור, בעלי אור סיטי נדל"ן, העוסקת בהקמת קבוצות רכישה, משה גאון, יו"ר קבוצת גאון; לילך אשר טופילסקי, משנה למנכ"ל בנק הפועלים; יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד; איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים; ומרב כהן, תנועת "התעוררות".