80 אלף דולר והיא שלכם: ב.מ.וו 6 קבריו - בתערוכת LA

בתערוכת לוס אנג'לס ייחשפו השנה הרבה דגמים ירוקים וגם הרבה דגמים יקרים ■ ויש גם נקודה ישראלית: אבות-טיפוס שישפיעו על השוק המקומי

לוס אנג'לס היא עיר מלאה ניגודים. עושר דמיוני מול עוני מופלג; שכונות מבוצרות עם שומרים חמושים, ומנגד רחובות שחיי אדם בהם שווים כקליפת השום; חופים נוצצים שהם קודש לפולחן בריאות אל מול זיהום אוויר מהקשים בעולם.

פער דומה קיים גם בין האג'נדה התחבורתית ה"ירוקה" שמקדמת קליפורניה - ולוס אנג'לס בפרט - ובין ה"ירוקים" שנערמים בחשבונות הבנק של עשירי העיר, שכל אחד מהם מחזיק בצי של מכוניות יוקרה זוללות דלק.

נקודת החיבור בין שני העולמות ה"ירוקים" הללו היא התדמית הציבורית. לעשירים המפורסמים של קליפורניה, וגם לאלה שמוכרים רק למשקיעים בשוק ההון, יש צורך עז להציג תדמית ידידותית לציבור. זו הסיבה שבלוס אנג'לס אפשר למצוא משרדי יחסי ציבור שמתמחים בשדרוג התדמית הסביבתית של לקוחותיהם, וחברות השכרת רכב שמתמחות בהשכרת דגמים היברידיים לפי שעה לאירועים ציבוריים ומתוקשרים.

גם תערוכת הרכב של לוס אנג'לס ממזגת את הניגודים הללו ומרכזת שלל השקות של כלי רכב סופר-נקיים לצד כמה מהמכוניות המהירות, היקרות והראוותניות בעולם. השנה התערוכה הייתה מעניינת מתמיד. להלן מדגם לא מייצג.

ב.מ.וו 6 קבריו 2011: עדינה ויקרה

ב.מ.וו 6 קבריו 2011
 ב.מ.וו 6 קבריו 2011

ב.מ.וו כבר הציגה בתערוכת פריז אב-טיפוס של סדרה 6 קופה החדשה, ובתערוכת לוס אנג'לס היא כבר הציגה את הדגם הסדרתי - אם כי בינתיים רק בגרסת הקונברטיבל (הקופה תוצג בז'נבה). הרכב משלים את התפנית של ב.מ.וו מעידן העיצובים הנועזים של כריס באנגל לעידן "המכנה המשותף הרחב". את מקום העיצוב הדרמטי נוסח מרים משקולות בולגרי של סדרה 6 היוצאת מחליף כעת עיצוב רך ומעונב יותר, עם חרטום ארוך, שנראה כאילו הועתק מסדרות 5 ו-7 החדשות, ועם זנב הרבה פחות דרמטי.

המכונית ארוכה מקודמתה ב-7 סנטימטרים ורחבה ממנה ב-4 סנטימטרים, וממדיה הנדיבים מנוצלים לטובת מרחב מחיה משופר של הנוסעים מאחור, מה שהופך את המכונית ל-2 2 אמיתית, גם כאשר הגג החשמלי - הרך, להבדיל מהטרנד הקשיח - נמצא במצב סגור. תא הנוסעים מפואר ומפנק ובמרכזו ניצב מסך LCD ענק "תלוי באוויר", בנוסח הטלוויזיות הביתיות.

למרות המראה העדין יחסית, ב.מ.וו טוענת שזוהי עדיין מכונית ספורט רצינית. דגם ה-650, שהוצג בתערוכה, מצויד במנוע V8 מוגדש בנפח 4.4 ליטרים, שמייצר 400 כוחות סוס ומסוגל להטיס את המכונית הכבדה מאפס ל-100 קמ"ש בכ-5 שניות בסיוע תיבת הילוכים אוטומטית בת 8 מהירויות. לנהג יש אפשרות להזמין כאופציה "שלדה אלקטרונית", שמווסתת את תגובות המכונית ואת התנהגות המתלים (כולל אפשרות לשלוט בזווית ההיגוי של הגלגלים האחוריים) בהתאם לבחירתו.

המחיר לא פורסם, אולם הוא 80 אלף דולר פלוס מינוס, לפני מסים, סכום שלא אמור להטריד את שוכני בברלי הילס או את המשקיעים של לווייתן.

הונדה פיט EV: חשמלית ידידותית למשתמש

הונדה פיט EV
 הונדה פיט EV

הונדה, אחת משתי המייסדות ההיסטוריות של הטרנד ההיברידי, השקיעה עד היום הרבה כסף בפיתוח טכנולוגיית הנעת "תאי דלק" על בסיס מימן, שאמורה להתחרות בקונספט הרכב החשמלי המקובל. ברם, זה אינו מפריע לה להשיק בתחילת 2012 דגם חשמלי מלא על בסיס ה-FIT הסדרתית (או ג'אז, בשמה האירופי והישראלי).

המטרה העיקרית בתכנון ה-FIT החשמלית הייתה ידידותיות מקסימלית למשתמש. לפיכך אין לה סוללה נשלפת, והיא לא מצריכה "מנוי לכל החיים" על שירות החלפת סוללות או תלות בטעינה מנוהלת.

במקום כל אלה יש לה סוללה שניתן לטעון כשש שעות מכל שקע ביתי רגיל. טווח הנסיעה המרבי שלה על טעינה בודדת הוא עד 160 קילומטר במצב "חיסכון", אולם הונדה מאמינה בבחירה חופשית: אם הנהג חושק בתאוצות ספורטיביות ובמהירויות נכבדות (עד 150 קמ"ש), הוא יכול לבחור במצב "ספורט", שמקצר את טווח הנסיעה בטרם התרוקנות ב-25% לעומת המצב החסכוני וב-17% לעומת המצב הרגיל.

את סכנת ההיתקעות ללא חשמל מנסה הונדה לפתור באמצעות מערכת הדרכה ממוחשבת, שמורה לנהג בזמן אמת איך לסחוט עוד כמה מיילים מהסוללה המתרוקנת: כיבוי המזגן, מערכת הקול וכדומה. כגיבוי יצויד הרכב במערכת ניווט עם תקשורת לוויינית, שתנחה את הנהג אל עמוד הטעינה הקרוב.

הונדה לא חשפה עדיין פרטים חיוניים כמו סוג הסוללה, הספק המנוע והכי חשוב, המחיר המיועד - אולם זו לא תהיה מכונית זולה. בארץ, לעומת זאת, המיסוי האפסי עשוי להפוך אותה לאטרקציה.

אימפרזה סדאן 2012: מכיר סובארו?

אימפרזה סדאן 2012
 אימפרזה סדאן 2012

טויוטה, למי שלא יודע, היא בעלת המניות החיצונית הגדולה ביותר בסובארו והספונסרית העיקרית שלה. לטויוטה יש כבר שלל מכוניות סדאן גדולות ומשעממות משלה, שמייצרות ערימות מזומנים, והדבר האחרון שהיא צריכה זה עוד משפחתית מבית סובארו שתתחרה בה. אז מה עושים? ממצבים וממתגים מחדש את סובארו בתור יצרנית רכבי ספורט-פרימיום, מעין אלפא רומיאו של קבוצת טויוטה.

את הכיוון הזה מסמנת היטב האימפרזה סדאן (B3 בישראל) החדשה, שתיחשף רשמית בשלהי 2011. דגם התצוגה, על בסיס המכונית העתידית, שהציגה החברה בתערוכת LA, הוא למעשה "דגם ייחוס", כפי שהיפנים מכנים את חשיפות המכירה המוקדמות שלהם, שלעתים מוצגות שנה שלמה לפני השקת "הדבר האמיתי". למכונית עיצוב ספורטיבי בעליל, עם יציבה רחבה על הכביש, גג במתאר של מכונית קופה, קשתות גלגלים ענקיות נוסח מאזדה 6 וכונסי אוויר עם מעין להבים.

זוהי מכונית ארוכה ורחבה - 4.5 מטרים לאורך ו-1.82 מטרים לרוחב - אם כי בסיס הגלגלים שלה לא צמח דרמטית ומסתכם ב-2.64 מטרים. רכב התצוגה מצויד בהנעה כפולה קבועה ובדור החדש של מנוע הבוקסר בנפח של 2 ליטרים, שכבר מתחיל לצאת כיום לשוק. לדגם התצוגה יש רק ארבעה מושבים ולוח מחוונים עתידני, מה שאומר שהוא יעבור עוד כמה שינויי עיצוב על להשקתו המסחרית. צריך רק לקוות שהכיוון הכללי יישאר.

יונדאי אלנטרה 2011: איום ישיר על המאזדה 3

יונדאי אלנטרה 2011
 יונדאי אלנטרה 2011

"האגף הישראלי" יוצג בתערוכה על-ידי אלנטרה-סדאן החדשה של יונדאי, שתיקרא באירופה I35. האמריקאים לא הקדישו תשומת לב יתרה למכונית הזאת, אולם היינו ממליצים לקוראינו בישראל לעשות זאת: כשהיא תגיע ארצה בשנה הבאה, היא עשויה לשנות סדרי עולם בפלח המשפחתיות המקומי, ואולי אפילו להביא את יונדאי לעמדה של המותג המוביל בשוק.

במבט ראשון נראה שיש לה הציוד הדרוש למשימה: עיצוב חיצוני ופנימי נאה ובעל אישיות ספורטיבית מופגנת; ממדים חיצוניים נכבדים ובסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים - מקביל לזה של הקרוז וארוך משמעותית משל המתחרות היפניות; תא נוסעים מרווח עד כדי כך שה-EPA האמריקאי מסווג את המכונית בתור מיד סייז ולא קומפקט סדאן כמו מתחרותיה; המנועים חזקים, חסכוניים ומודרניים - בתערוכה היא הוצגה עם מנוע 1.8 ליטרים חדש בהספק של 148 כוחות סוס; שלדה קלה עם קשיחות מבנית מופלגת; תיבה אוטומטית חדשה בת שש מהירויות; ומחיר אטרקטיבי מאוד, אם לשפוט על-פי הצהרת הכוונות האמריקאית.

ייצוא המכונית מקוריאה יחל ברבעון השני של השנה הבאה, ואלינו היא תגיע ככל הנראה עם מנוע ה-1.6 ליטרים המוכר של ה-I30. אין ספק שמחכה לה כאן קרב רציני.

בכורות נוספות: עוד דגמים מעניינים שנחשפו

תערוכת לוס אנג'לס ריכזה מספר מפתיע של חשיפות. פולקסווגן, למשל, בחרה ב-LA כדי לחשוף רשמית את הקופה-קבריולה החדשה (למעשה המחודשת) EOS, שקיבלה חרטום חדש עם פנסי LED ועמדת פיקוד נוסח הגולף החדשה.

ניסן, שמנסה להצטייר כיום כמובילה סביבתית, בחרה להציג בתערוכה דווקא שלושה דגמים ענקיים וברוטליים. הראשון הוא המיניוואן Quest החדש, שמעוצב כמו קופסת נעליים עצבנית במיוחד; השני הוא גרסת קונברטיבל וולגרית של רכב השטח מוראנו, שנראית מתאימה במיוחד לאוסף של ליבראצ'ה ז"ל; והשלישי הוא דור מחודש של מכונית הספורט GT-R, עם גריל חדש ותוספת של 45 כוחות סוס להספק, שעומד כעת על 530 כוחות סוס. ה-GT-R החדשה עתידה לעלות ארצה בשנה הבאה.

ביואיק הוסיפה לסדרת הלה-קרוס הפופולרית בישראל גרסה היברידית קלה שמשלבת בין מנוע ה-2.4 ליטרים בנזין למנוע חשמלי עם הספק צנוע וסוללת ליתיום. הפליטה, כך נטען, נמוכה יותר, ותצרוכת הדלק פחתה ב-25%. אבל השדרוג החשוב מבחינתנו עשוי להיות ירידה למדרגת מס של 30% בלבד מתוקף הטבות המס על היברידיות.

טויוטה, המקדמת הגדולה ביותר של ההיברידיות הנטענות, הציגה בתערוכה דגם תצוגה חשמלי לגמרי על בסיס ה-RAV4, שהמערכת החשמלית שלו פותחה בשיתוף עם טסלה. החברה לא התחייבה בתערוכה על מועד ייצור, אם בכלל. נזכיר לקוראינו שלפני עשר שנים היא השיקה בצורה מסחרית גרסה חשמלית של הראב-4, אבל חיסלה את הניסוי בתוך כמה חודשים והשמידה את כל המכוניות.