מה גורם להנפקות הגז להצליח

באופן לגמרי מוזר ומתוחכם מהומת ששניסקי מסדרת לבעלי החברות הזדמנויות להרוויח עוד

לא רק טרובוביץ' ותשובה זועמים על מסקנות ששינסקי. גם ציבור המשקיעים. מניות הגז, מאז פרסום הדוח, מגיבות, ועוד איך מגיבות, ובעיקר מגיבות כלפי מטה.

כך למשל, ישראמקו צנחה, ביותר מ-29 אחוז, עד כתיבת שורות אלה (ד'), מודיעין צנחה בכ-30% והרשימה עוד ארוכה: הכשרת הישוב, פרמיום, גלוב ועוד ועוד.

כמעט כל מניות הקידוחים והחיפושים צנחו. אפילו ידיעות על כך שגזפרום מתכננת להשקיע ולקחת חלק משמעותי בשיעור כ-50% באחת מחברות הגז בישראל ולהשתתף בעסקי הקידוחים בשטחי הארץ, כפי שצוטט ביום חמישי שעבר מנהל השקעות החוץ של קונצרן הגז הרוסי, סטניסלב טסייקנקוב, בעיתון ברוסיה, לא סייעו למשקיעי האנרגיה.

אלא שהעומדים בראש חברות הגז והנפט והמקורבים אליהם יודעים דבר או שניים על המאגרים שבהם הם מחזיקים. הם מנפיקים מניות לציבור ומגייסים כספים לחברות, בניגוד מוחלט למקובל במצב שוק שכזה.

כך למשל בשבוע מדמם אחד, אחרי המסקנות, הקריסות, והיריות שתי חברות דיווחו על הנפקות. גם הכשרת הישוב וגם פרימיום. השתיים הודיעו שהן מגייסות מליוני שקלים מבלי להניד עפעף ומבלי לחשוש לרגע על הצלחת ההנפקות.

מוזר יותר בכל הסיפור הוא שהן מודיעות על היקפי גיוס, ולמחרת היום, לכאורה לאור הירידות בסקטור ושינוי בשווי החברות, הן מדווחות על שינוי במחיר ההנפקה.

כך למשל, בפרסום התשקיף הראשון של הכשרת הישוב היא ביקשה להנפיק את "הכשרה אנרגיה" לפי שווי שוק 1.13 מיליארד שקלים - להנפיק 13% מ"הכשרה אנרגיה" ובכך לגייס 130 מיליון שקל.

ימים ספורים אחר-כך, פרסמה תשקיף חדש במחיר נמוך יותר בכ-17% מזה שתכננה בתחילה, בשווי 830 מליון שקל. כך שהמחיר המינימאלי למניה שתציע בעת ההנפקה יעמוד על 7.81 שקל, לעומת 9.41 שקל, שעליו הכריזה בשבוע שעבר .

מקורבים יודעי דבר מספרים שאין להם ספק בהצלחת ההנפקה וכי בסך הכול מדובר ב"הנחה של הרגע האחרון".

גם בפרימיום היה סיפור דומה. בתחילה דיווחה החברה על הנפקה במחיר 900 שקל ליחידה. בהמשך הגיע הודעה עם תיקון בגובה 20% ירידה בשווי, למחיר 720 שקל ליחידה, בסופו של דבר ההנפקה נסגרה בהצלחה גדולה ורשמה ביקושי יתר בשיעור כ-80% ונסגרה במחיר 760 שקלים ליחידה.

ההודעות הביזריות הללו, טרם ההנפקות יוצרות אפקט שלוחץ את המניות למטה, בד"כ במצב כזה, מי שנבהל ראשון הוא המשקיע ההדיוט, ומי שיוצא נשכר הם בעלי עניין ומקורבים שמבינים שיש סיפור מאחורי ההנפקה ושירידת המחיר היא זמנית בלבד.

במקרה חברות הנפט והגז זה נכון שבעתיים שכן מידע רב נותר עמום. השאלה היא מה מסתתר מאחורי חברות חיפושי הגז והנפט שטרם פרסמו את תוצאותיהן. כיצד הן, בתקופה הנוכחית, אינן מהססות להנפיק כשאיום ששינסקי מרחף מעל ראשיהן ובעיקר כדאי לשים לב קולט את הסחורה?

כנראה שאת התשובות נדע בעתיד, ובפרט אם ההנפקות יעברו בהצלחה כפי שעברה הנפקת פרימיום השבוע ביום ג'.

דבר אחד בטוח, לציבור המשקיעים התמים, שאינו בעל עניין בחברות, אין מושג מה באמת מתרחש במצולות ומה השווי האמיתי של הרישיונות.

הכותבת משקיעה פרטית. אין לראות בדברים המלצה לקניית נייר ערך כזה או אחר. הכותבת עשויה להחזיק בניירות שעליהם היא כותבת