שטייניץ: "נתוני החודשיים האחרונים מעוררים דאגה"

(עדכון) - שר האוצר בכנס התעשייה הקיבוצית: "יש סערה שם בחוץ - אנו עדיין באזור הסכנה" ■ ברוש: "להשקיע את כספי הפנסיה בחו"ל ולמסות תנועות הון כדי לפחת השקל"

3 ימים לאחר ששרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים, ביקש מוועדת הכספים "להציל" את התעשיינים מפני "אנשי האוצר ואמר ששר האוצר יובל שטייניץ מספק "תשובות מטומטמות", נפגשים היום שטייניץ וברוש בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

הכנס נערך בקיבוץ שפיים ועומד בסימן עתיד הכלכלה והתעשייה על יסודות 100 שנות קיבוץ. הכנס יעסוק בדרכים להתמודד עם השינויים הגלובליים המהירים וצמיחת התעשייה הקיבוצית על ידי פעילות בינלאומית.

בכנס משתתפים שר האוצר יובל שטיניץ, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר ח"כ חיים אורון (ג'ומס), נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מזכיר התנועה הקיבוצית זאב שור, יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, המדען הראשי של משרד התמ"ת ד"ר אלי אופר, יו"ר פעילים יורם גבאי, יו"ר מטרוניקס יזרעאל יונתן בשיא והמשנה למנכ"ל מגדל משה תמיר. שר הביטחון אהוד ברק היה אמור להשתתף אך ביטל השתתפותו ברגע האחרון.

ברוש המשיך גם היום לתקוף את שר האוצר בגין היחלשות הדולר, שפוגעת בייצוא, וקרא לו "לעשות משהו" כדי לתמוך בייצוא.

"45% מהצמיחה של ישראל באה מהייצוא", אמר ברוש. "זה לא ענף שישראל יכולה לוותר עליו. לצערי הרב, שערי המט"ח עושים בנו שמות. אי אפשר לאורך זמן להילחם בתנועות העולמיות; כאשר הכלכלה האמריקנית חלשה והכלכלה שלנו חזקה, אז הנגיד סטנלי פישר עם רכישות הדולרים שלו לא יהפוך את המגמה. אך עד לאותו זמן שתתחזק הכלכלה האמריקנית בעוד שנתיים-שלוש - ואל תמהרו להספיד אותה כי היא תתחזק - אנחנו צריכים לעשות משהו; ובתחום הפיסקאלי לא נעשה דבר.

"אנו לוחצים על משרד האוצר לעשות 2 צעדים. הראשון הוא מיסוי תנועות הון לזמן קצר; לא ייתכן שהזרים יעשו עלינו סיבובים. כסף שמגיע לכאן וחונה בבנק ויוצא - שישלם פה מס. החבר'ה האלה לא יוכלו להרשות את זה לעצמם והם יחפשו שווקים אחרים לעשות עליהם סיבוב. הדבר השני הוא להשקיע את כספי הפנסיה בחו"ל. אלה כספים שמושקעים לעשרות שנים. אין שום הגיון שרק 6% מכספי הפנסיה של ישראל מושקעים בחו"ל. אף אחד לא אומר שג'נרל אלקטריק היא מניה פחות טובה ממניות בישראל, או שאג"ח של ממשלת גרמניה תהיה שווה פחות בעתיד".

שעות ספורות לאחר ברוש נאם שר האוצר שטייניץ, שסקר את מצבה הכלכלי של ישראל ושיבח את המדיניות שהובילו האוצר והממשלה. שטייניץ אמר בין השאר כי "אנחנו פיתחנו מדיניות אנטי משברית מוטת עתיד. נתנו קצת חמצן לטווח הקצר אבל ההסתכלות הייתה בעיקר לעתיד.

"הלכנו על תקציב דו שנתי שמאותת על אמון בכלכלת ישראל ומאותת כי אנחנו ממוקדים בהתאוששות ובטווח הבינוני. כשבכל העולם הורידו מסים, ישראל העלתה, וגם זה שידר אמונה בעוצמה של הכלכלה. המשבר לא מאחורינו, לא חזרנו לנורמליות. אם ארה"ב מקרטעת זה ישפיע גם עלינו. הנתונים של החודשיים האחרונים מאוד מדאיגים אותנו. אנחנו עדיין באזור הסכנה כי יש סערה שם בחוץ ועלינו לעמוד על המשמר. אנו מחכים לנתונים של החודשיים הבאים".