תוכנית הממשלה: 2.2 מיליארד שקל להפחתת גזי החממה

גזי חממה: פרס הבטיח צמצום של 21 טונות עד 2020 - הממשלה תסתפק ב-13 בלבד ■ הנשיא הבטיח בוועידת קופנהגן לצמצם את הפליטה ב-20% בעשור הקרוב

כמות פליטות גזי החממה שישראל שואפת להפחית עד 2020 נמוכה בכ-40% מהכמות שעליה הצהיר נשיא המדינה, שמעון פרס, בוועידת קופנהגן - כך עולה מנוסח ההצעה, שתוגש ביום ראשון לאישור הממשלה. נוסף על כך מתברר כי התוכנית אינה עוסקת כלל בהפחתת פליטות של גזי חממה בתהליך ייצור חשמל, למרות שתחנות הכוח בישראל אחראיות ל-50% בקירוב מפליטות גזי החממה של המשק.

התוכנית גם אינה מתייחסת לאפשרות להפחית פליטות על-ידי קידום ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות - כמו שמש, רוח ומים. גורמים בוועדה טענו כי העדר שיתוף פעולה מצד משרד התשתיות הקשה על עבודת הוועדה בתחום צמצום הפליטות בתחומי ייצור החשמל וקידום אנרגיות מתחדשות. במשרד התשתיות טענו בתגובה כי לא היה צורך לעסוק בנושא הפחתת פליטות בייצור חשמל, משום שהנושא נדון כבר בהרחבה ב-2009, במסגרת עבודתו של צוות בינמשרדי בראשותו של סגן מנהל מינהל החשמל במשרד, יורם רודנשטיין, שהגיש דו"ח מפורט על פליטות CO2 במערכת ייצור החשמל.

הממשלה תתבקש לאשר בישיבתה הקרובה את עקרונות התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה בישראל. את עקרונות התוכנית קבעה וניסחה ועדת מנכ"לים, בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, שמונתה במארס השנה. התוכנית תוצג לממשלה לקראת ועידת קנקון, שתתכנס ביום שני, 29 בנובמבר, במכסיקו, בהמשך לוועידות הקודמות בקופנהאגן (09') ובקיוטו (97'), שנערכו בניסיון לקדם מאמץ כלל-עולמי להפחתת פליטות גזי חממה, במטרה לעצור את התחממות כדור הארץ.

שאיפה בלבד

בדצמבר אשתקד הכריז פרס בקופנהאגן כי ישראל רואה עצמה מחויבת להפחית את היקף פליטות גזי החממה בכ-20% עד 2020. בתרחיש של "עסקים כרגיל" אמורה כמות גזי החממה שתייצר ישראל ב-2020 להגיע ל-109 מיליון טונה, על-פי דו"ח מקינזי, כלומר שעל-פי הצהרתו של פרס, אמורה ישראל לצמצם את כמות הפליטות ב-21 מיליון טונה. ואולם יעד ההפחתה שמציעה ועדת שני לממשלה עומד על 13 מיליון טונה בלבד, כלומר כ-40% פחות מהיעד שעליו הצהיר נשיא המדינה. אולי כהכנה לביקורת, נטען בטיוטת הצעת ההחלטה לממשלה כי פרס הצהיר רק על "שאיפה" להפחית את הפליטות ב-20%.

על-פי נוסח הצעת ההחלטה לממשלה, תשקיע ישראל 2.177 מיליארד שקל ב-2011-2022 בתוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי החממה. התוכנית גובשה על-ידי שלושה צוותי משנה לנושאי התייעלות אנרגטית, בנייה ירוקה ותחבורה. ואולם ל"גלובס" נודע כי במסגרת נוהלי העבודה סוכם גם על הקמת צוות משנה רביעי, לנושא ייצור החשמל, אלא שהצוות לא הוקם בסופו של דבר. כתוצאה מכך אין בתוכנית הלאומית המלצות להפחתת פליטות גזי חממה בתהליכי ייצור החשמל, למשל, על-ידי צמצום השימוש בפחם או בסוגי דלק מזהמים אחרים.

סקטור תחנות הכוח לייצור החשמל אחראי לכ-53%-59% מפליטות גזי החממה, על-פי דו"ח מקינזי. באוצר אמרו בהתייחס לכך כי הנושא יטופל כחלק מהחלטה אסטרטגית שתקבל הממשלה על היקף השימוש בגז טבעי לייצור חשמל - החלטה שאינה במסגרת מנדט הוועדה. בהצעת ההחלטה נאמר כי "הנושא של ייצור חשמל נידון בנפרד על-ידי מנכ"ל משרד האוצר, במסגרת בחינת תוכנית הפיתוח של משק החשמל בעקבות הנחיית ראש הממשלה". הכוונה היא לצוות 90 הימים שמינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שימליץ לממשלה ביום ראשון על פיתוח משק החשמל. הצוות עדיין לא הכריע בשאלה האם יש להקים את תחנת הכוח החדשה באשקלון כתחנה פחמית או כתחנה דו-דלקית המבוססת על גז טבעי.

22
 22