איראן: הסתיים תדלוק הכור בבושהר - התחלנו בהפעלתו

למרות העיכובים, וחרף הדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנגיה אטומית - הודיעה הבוקר איראן כי החלה בהפעלת של הכור ■ בתוך חודש או חודשיים יחל הכור לספק חשמל לרחבי איראן"

לא נותנת לעיכובים להפריע לה: איראן הודיעה היום (שבת) רשמית כי החלה להפעיל את הכור הגרעיני בבושהר - למרות הדיווחים בימים האחרונים על קשיים בהפעלתו. אחרי שבחודש שעבר החלה בתדלוקו, הודיע היום יו"ר תכנית הגרעין האירנית בחגיגיות: הכור החל לפעול.

כלי תקשורת רשמיים במדינה דיווחו כי הושלם תדלוק מוטות הדלק, וכך גם איטום ליבת הכור. "בתוך חודש או חודשיים יחל הכור לספק חשמל לרחבי אירן", אמר סאלחי. על פי ההסכמים עליהם חתמה, רוסיה היא שצריכה לאסוף את מוטות הדלק המשומשים - על מנת למנוע בשימושם לייצור נשק גרעיני.

האו"ם חושב אחרת: עיכובים בהעשרת האורניום

רק השבוע חשף דוח מיוחד של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי אירן עצרה במפתיע את תוכנית הגרעין שלה והפסיקה את העשרת האורניום. הערכה היא כי תקלה טכנית הביאה להפסקת החימוש הגרעיני - ככל הנראה כתוצאה מהווירוס "סטוקסנט".

נציגי הסוכנות לא פירטו על הסיבה שגרמה לעצירת פעולות העשרת האורניום במהלך החודש האחרון, אך דיפלומטים מערביים אמרו בתגובה לדוח כי "כשלים טכנים" הם אלה שגרמו לכך. בנוסף מעריכים בסבא"א כי הפסקת הפעילות במתקני הגרעין האטה את קצב החימוש של המדינה.

הדו"ח, שנחשב בתחילה כסודי עד שהודלף לסוכנות הידיעות "רויטרס", מצביע על שביעות רצון גדולה בסוכנות לאנרגיה אטומית מעצירת ההתקדמות הגרעינית באירן. עם זאת, מזהירים גורמים בסוכנות כי טהרן הצליחה לייצר עד כה 3.18 טונות של אורניום מועשר - כמות המספיקה לחימושן של לפחות שתי פצצות גרעיניות.