הושג הסכם: חבילת חילוץ לאירלנד בסך 112 מיליארד דולר

(עדכון) - נחתם הסכם לאחר שיחות שרי האוצר באירופה שדנו בתוכנית החילוץ לאירלנד ■ החילוץ של אירלנד, פורטוגל וספרד עלול לעלות יותר מטריליון דולר

הושג הסכם על חבילת הסיוע לאירלנד שתסתכם ב-112 מיליארד דולר (85 מיליארד אירו) לאחר שיחות שיתקיימו במהלך היום.

שר התקשורת האירי, אימון ריין, אמר היום (א') לגבי הספקולציות ששער הריבית על הלוואות יעמוד על 6.7% שהן "לא נכונות". שתי המפלגות הגדולות באירלנד מסכימות ביניהן שריבית מעל 6% היא בלתי מקובלת.

שרי החוץ של האיחוד נפגשו ודנו בחבילת הסיוע לאירלנד. "חייבת להיות בהירות לגבי העסקה לפני יום שני כי עד עכשיו ראינו חוסר וודאות שהשפיעה על השווקים ועל מדינות רבות", אמר שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן. "השמועה על שיעור הריבית הייתה בלתי ראויה והבהילה הרבה מאוד אנשים. במקביל נמשך המשא ומתן בנוגע לפרטי הסיוע".

"הממשלה שדדה אותנו"

במשך כל סוף השבוע התמלאו רחובות דאבלין בעשרות אלפי מפגינים שמחו על היישום הצפוי של תוכנית הקיצוצים עליה הכריזה אירלנד השבוע. הממשלה האירית הודיעה כי בארבע השנים הבאות תקצץ את ההוצאות בכ-20% ותעלה את המסים. הצעדים המתוכננים כוללים קיצוצים בסך 2.8 מיליארד אירו (3.8 מיליארד דולר) בתקציבי הרווחה והעלאות מסים בסך 1.9 מיליארד אירו, וזאת במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי לרמה של 3% מהתמ"ג עד סוף 2014.

הממשלה מתכננת לקצץ את העלויות הלאומיות השוטפות ב-7 מיליארד אירו, וההשקעה תקטן ב-3 מיליארד אירו. כמו כן מתכננת הממשלה להקטין ב-1 אירו לשעה את שכר המינימום, העומד כעת על 8.65 אירו לשעה. הממשלה תעלה את המע"מ מ-21% ל-23% ב-2014, תפחית את הקלות המס בגין הפרשות פנסיה, ותשיק היטל רכוש חדש.

"הממשלה שדדה אותנו", אמר אחד המפגינים. "הם הרסו את המדינה שאנחנו בנינו במשך שנים".

החילוץ של אירלנד, פורטוגל וספרד עלול לעלות יותר מטריליון דולר

האיחוד האירופי מקווה לבלום את ההידבקות של שוקי ההון ממצבה של אירלנד, שמאיימת כעת גם על מדינות בעלות גירעון תקציבי גבוה נוספות במרחב האירו, ועל אמינותו של המרחב כולו. אך המשקיעים כבר ממוקדים במדינות הפגיעות האחרות, בעיקר פורטוגל וספרד, במה שהופך להיות קרב כיפוף ידיים בין השווקים לפוליטיקאים.

שרי האוצר האירופיים הסכימו היום (א') על חבילת חילוץ פיננסי בהיקף 85 מיליארד אירו (112.7 מיליארד דולר) לאירלנד, שתהפוך בכך למדינה השנייה במרחב האירו אחרי יוון שאינה מסוגלת להתגבר בכוחות עצמה על משבר חובות גדול.

שרי האוצר של 16 מדינות האירו נפגשו בבריסל ב-1 בצהריים שעון מקומי (3 אחה"צ שעון ישראל) כדי לדון בסיוע החירום שאירלנד זקוקה לו כדי להתגבר על ההפסדים הגדולים במערכת הבנקאית שלה ועל הגירעון התקציבי המאסיבי של ממשלתה.

גם שרי כל 27 מדינות האיחוד האירופי התכנסו כדי לאשר את הסיוע, שיבוא ממסגרת החילוץ בהיקף 750 מיליארד אירו שהוקמה על ידי מרחב האירו במאי, כאשר יוון נזקקה בדחיפות לסיוע בסך 110 מיליארד אירו.

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי קיים בסוף השבוע שורה של התייעצויות טלפוניות עם מנהיגי גרמניה, איטליה, ספרד ופורטוגל, במה שהמחיש את רצינות המשבר שמרחף מעל מרחב האירו זה שנה.

חשש נוסף, שאותו ליבה במשך השבוע שעבר חבר מועצת הנגידים של ה-ECB אקסל ובר, הוא שהחילוץ של אירלנד, פורטוגל וספרד עלול לעלות על אותם 750 מיליארד אירו (מעל טריליון דולר) שמנהיגי אירופה ארגנו לשלוש שנים של חילוצים פיננסיים במרחב האירו, אחרי ארגון קרן נפרדת של כספים לחילוץ יוון במאי השנה.

בדברים שאמר ביומיים בפריז ובברלין העריך ובר שפורטוגל וספרד ילכו אחרי אירלנד ויזדקקו לחבילת חילוץ אירופית, והוסיף שמרחב האירו יהיה מוכן לספק את הלוואות הגישור הנחוצות. יום לפני שוובר השמיע את הדברים, הנציבות האירופית העלתה תוכנית להכפיל את חלקו של המימון שיסופק על ידי הממשלות לשלוש שנים, כעת 440 מיליארד אירו, לפי מקורות יודעי דבר.

בדבלין הפגינו אתמול עשרות אלפי אנשים במחאה נגד החילוץ המתקרב, ומפלגות האופוזיציה האיריות הזהירו שהן לא יסכימו לעסקה שבה תידרש אירלנד לשלם ריביות גבוהות על ההלוואות של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

שתי מפלגות האופוזיציה, פינה גאל והעבודה, צפויות להדיח בקלות מן השלטון את מפלגת פינה פייל של ראש הממשלה בריאן קואן, בבחירות שיתקיימו כנראה בעוד שלושה חודשים. הן הודיעו שחבילת החילוץ אמנם תחייב אותן, אך הן עשויות לפתוח את המו"מ על התנאים שלה.

שתי המפלגות הללו דורשות שבעלי האג"ח הבנקאיות יישאו בנטל גבוה יותר של חילוץ הבנקים והמדינה, ויקלו בכך על משלם המסים האירי.

אי שביעות הרצון מתנאי החילוץ בציבור האירי שיגרה ביום ו' את מניות הבנקים האירופיים שמחזיקים באג"ח ובחובות של בנקים אירים לירידות חדות. האירו עצמו נחלש לשפל של חודשיים מול הדולר, ועלויות גיוסי ההון של מדינות השוליים במרחב האירו - אירלנד, פורטוגל וספרד - חזרו והתקרבו לשיא שלהן.

דוברים אירופים יצאו מגדרם שלשום כדי להדגיש שאין קשר בין מצבן של אירלנד ופורטוגל, שנתפסת בשווקים כ"אבן הדומינו" הבאה שצפויה ליפול ללא סיוע כספי. בעיות בפורטוגל עלולות להתפשט במהירות לשכנתה הגדולה בחצי האי האיברי, ספרד, בגלל קשרי הכלכלה הקרובים ביניהן.

עומדת ביעדים

שלא כמו המדינות החלשות האחרות בשוליים הדרומיים של מרחב האירו, ספרד נמצאת על התוואי של עמידה ביעדי צמצום הגירעון שלה, וראש ממשלתה, חוסה לואיס רודרידז ספאטרו, הוציא מכלל חשבון פנייה לקבלת סיוע בינלאומי. מדריד נקטה בכל זאת עוד כמה צעדים להרגעת השווקים בימים האחרונים. היא הכריזה, למשל, שהיא תפרסם עדכונים חודשיים על החוב הציבורי שלה ותזרז את הרפורמה במערכת הפנסיה.

יוון, שקיבלה כאמור סיוע חירום בסך 110 מיליארד דולר לפני חצי שנה, מתקשה כעת לעמוד ביעדי צמצום הגירעון. העיתון היווני "רילניוז" ציטט אתמול גורם בכיר בקרן המטבע שאמר שיש דיונים על הארכת תקופת הפירעון של ההלוואות שהמדינה קיבלה בחמש שנים כדי להקל עליה את החזרי הריבית והקרן (ראו מסגרת).

אלא שמהלך כזה צפוי להיתקל בהתנגדות חזקה במדינה כמו גרמניה, שנושאת בנטל הגדול ביותר של מימון חבילות החילוץ, בהיותה הכלכלה הגדולה במרחב האירו. סקר דעת קהל שפורסם בשבועון הגרמני "פוקוס" הראה ש-48% מהגרמנים תומכים בסיוע למדינות כמו יוון ואירלנד, ואילו 47% מתנגדים לו.