טענות בר"ג: "התוכנית נתפרה לכיסו של היזם"

לטענתם השכנים, עיריית ר"ג אישרה תוכנית נקודתית לאיחוד שני מגרשים והגדלת מספר הדירות, שיצרה הטבה של מיליוני שקלים ליזם ■ העירייה: כל תוספת דירות במחוז המרכז מבורכת מסיבות מובנות

ראש עיריית רמת גן, צבי בר, התפטר בשבוע שעבר מתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר. בנתיים, סיפור שהגיע לידי "גלובס" מגלה כי עיריית רמת גן מנסה לקדם ברחוב ידידיה בעיר תוכנית של איחוד שני מגרשים תוך הגדלת מספר הדירות מ-6 ל-10, כולל "סופר-פנטהאוז", ומביאה להטבה ליזם בשווי של כ-10 מיליון שקל. כך נטען בהתנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א.

המתנגדים, תושבים המתגוררים בבניינים הסמוכים לתוכנית, טוענים ש"בעל הקרקע מנהל יחסי תן וקח ממושכים עם ראשות העירייה". ההתנגדות תידון בוועדה המחוזית בשבוע הבא, ב-6 בדצמבר.

דיירי הבניינים הסמוכים, המיוצגים בידי עו"ד עפר לרינמן, טוענים שמעבר לפגיעה שתיצור התוכנית לנוף הנשקף ממרפסות דירותיהם, מנסה העירייה לעגן לכאורה בתוכנית הנקודתית הטבה למקורב, שהינה לטענתם "תפורה לכיסו של יזם שראשות העירייה רוצה, מסיבותיה, להיטיב עימו".

נטען שהתוכנית מאחדת שני מגרשים בבעלות יצחק ברוך ברחוב ידידיה ויוצרת מגרש משותף בגודל 955 מ"ר. במגרש זה, שלפי המאושר כיום ניתן לבנות בו 6 דירות, מבקשת התוכנית לבנות 10 דירות. לפי התוכנית יתנשא הבניין ל-6 קומות ותותר יחידת דיור עליונה (סופר-פנטהאוז, כלשון ההתנגדות). בהתנגדות נכתב ש"מבחינת יזמי התוכנית, בעלי הקרקע, מדובר ב'בוננזה': במקום 6 דירות בשטח ממוצע של כ-130 מ"ר, המאושרות כיום, יקבלו 10 דירות באותו שטח ממוצע לדירה... בהערכה זהירה מדובר בהטבה של כ-10 מיליון שקל".

במגרש זה אושרה ב-2000 תוכנית שכללה איחוד וחלוקה וקביעת מספר יחידות הדיור ל-6. נטען שאין הצדקה תכנונית לתוכנית הנוכחית, בין היתר לאור הערת מתכננת מחוז ת"א, אדריכלית נעמי אנג'ל, בישיבת עבודה עם עיריית ר"ג בינואר, שלפיה המדיניות הינה לא ליצור שינוי בינוי עבור מקרה פרטי. נטען שבלחץ הוועדה המקומית ר"ג הופקדה התוכנית במחוזית, למרות שאין סיבה תכנונית לסטות מהערת אנג'ל.

במסגרת ההתנגדות נטען שנגד ברוך הוגש כתב אישום ב-1999 בגין בנייה בסטייה מהיתר, הכוללת כ-80 מ"ר של תוספות בנייה והגבהת מפלס הרצפה בקומת המרתף, באחד המגרשים הכלולים בתוכנית הנוכחית.

אולם, נטען שלאחר כחודש הושגה הסכמה בין העירייה וברוך כדי לאשר את החריגות בדיעבד, כשמנהל מחלקת הרישוי בעירייה שלח לברוך מכתב בו הזכיר את חריגת הבנייה מהתוכנית המאושרת, והוסיף שהעירייה תהיה מוכנה "לפנים משורת הדין לאשר חריגת בנייה זו בדיעבד, בתנאי שברוך ימציא ויתור על זכויות בנייה של 150 מ"ר שטח עיקרי בבניין בבנייה או בתכנון לבנייה בתחום השיפוט". לברוך ניתנו 6 חודשים למציאת פתרון.

חריגות הבנייה אושרו בדיעבד בתוכנית נקודתית שאישר משרד הפנים במאי 2000. לאחר שינוי התב"ע הנקודתי "שהלבין", כך טוענים המתנגדים, את עבירות הבנייה שביצע הנאשם, הפך כתב האישום לבעל משמעות מינורית ו"טכנית". העונש שהוטל על הנאשם היה 2,000 שקל, כשהסיבה היא קבלת ההיתר בדיעבד שקיבל ברוך.

לדברי המתנגדים, "יחסיהם ההדדיים של בעל הקרקע וראשי העירייה" הינם הסיבה לכך שראשי העירייה "דוחפים" את התוכנית הנקודתית, "בניגוד לדיני התכנון ולמינהל תקין".

עו"ד רון צין, המייצג את יצחק ברוך, אמר: "קיבלנו את ההתנגדות. ההתנגדות תידון בוועדה המחוזית, שתשמע את כל הטענות והתשובות שיש לנו, ואנחנו מניחים שהיא תחליט בעניין על בסיס תכנוני ראוי".

עיריית ר"ג מסרה בתגובה: "תוכנית רג/1240/א אשר ברחוב ידידיה הינה תוכנית ביוזמה פרטית של בעל הנכס. הוועדה המחוזית דנה בתוכנית בישיבתה מיום 26.4.2010 והחליטה להפקידה. התוכנית נדונה במוסדות התכנון אך ורק בהיבטים תכנוניים נקיים וללא המידע הרכילותי שאין לו מקום בשיקולי תכנון. מדובר בתוכנית שאכן מגדילה כמות הדירות מ-6 דירות ל-10 דירות. כל תוספת דירות במחוז המרכז מבורכת מסיבות מובנות, אולם התוכנית אינה מגדילה את מספר הקומות הפוטנציאלי המותר. יש להצטער על הסגנון הטוקבקיסטי המשתלט לאחרונה על השיח הציבורי מבלי לדון לגופה של תוכנית בהיבטי תכנון בלבד".