בר-לב הלך, הבעיה נשארה

תסלחי לי ד"ר אינס, אבל אם מישהו צריך לפחד בסיפור הקלוש שלך זה בר-לב וגברים בכלל

ניצב אורי בר-לב הודיע היום (א') כי הוא יוצא לחופשה ומסיר את מועמדותו לתפקיד המפכ"ל. יכול להיות שזו תוצאה בלתי נמנעת מהמצב אליו נקלע בר-לב, אבל אני לא בטוח שזו גם התוצאה הרצויה, או הצודקת, בגלל סימני השאלה הרבים. מכל מקום, אפשר עכשיו להתפנות למספר היבטים מטרידים של הפרשה.

בר-לב ציית

ארגוני נשים דיווחו על עלייה במספר המתלוננות בעקבות הפרשה. לא בטוח שזו תוצאה חיובית. אם בעקבות ד"ר אורלי אינס היו פניות של מוטרדות ומותקפות אמיתיות, אז ברור שזה חיובי. אבל אם רוב הפניות הן על ארועים מהסוג שאינס מתארת, הרי שיש לראות זאת בדאגה רבה.

הנזק של אינס

כאן טמונה הסכנה שבתופעת אינס. המקרה שלה דבר אין לו עם הטרדה מהסוג שכולנו מתעבים ומגנים. אבל אחרי שהמשטרה עושה עניין כל-כך גדול ממקרה כל-כך קלוש, כל התנהגות מחזרת של גבר עלולה להסתיים בחדר החקירות, מעל דפי העיתונים ובפירוק משפחות.

חבל שארגוני הנשים אינם מבינים את הנזק שפרשת אינס גורמת לענין שהן רוצות בייקרו.

לא כל תלונה היא הטרדה

יש רושם שנשים רבות, בעיקר בארגונים אלה, שומעות את המילה "הטרדה" - ומיד שולפות את השלטים ורצות לכיכרות העיר ואל המיקרופונים. לא מורגש ניסיון של ממש, או בכלל, לברר אם התלונה היא באמת בגדר הטרדה הראויה לתמיכתן. גבירותיי, זה עניין מדי רציני מכדי להתיחס אליו בצורה כל-כך לא רצינית.

ז'אן ד'ארק היא לא

ראיתי ושמעתי את אינס. מזמן לא נכללו כל-כך הרבה קלישאות בכל-כך מעט מלים. שום דבר ספציפי, רק סיסמאות נבובות. "אני האישה שהתנהגו כלפיה באלימות", אמרה - ולא הבהירה: מה בדיוק עשו לך שהיה אלים?

היא בוודאי צודקת כאשר היה מתלוננת על החשיפה התקשורתית - אבל, ד"ר אינס, אם היית מתלוננת בזמן אמת, או בכל זמן אחר, החשיפה היתה פחותה בהרבה. אבל את עצמך בחרת בעיתוי: מינוי מפכ"ל חדש - מסיבות שלא הסברת, ושחייבות להיבדק.

מי שצריך לפחד זה בר לב

"אני לא מפחדת" - הכריזה בדרמטיות, כאילו היתה לפחות ז'אן ד'ארק לפני עלייתה אל המוקד. מפחדת ממה, מי בכלל מאיים עלייך? אם בכלל, המשטרה מתיחסת אלייך ואל תלונתך ברצינות רבה, אולי ברצינות יתר. כל צבאות הנשים מקיפים אותך כחומה בצורה.

מפחדת? - תסלחי לי ד"ר אינס, אבל אם מישהו צריך לפחד בסיפור הקלוש שלך - זה ניצב בר-לב, וגברים בכלל.

הרוב הנשי הדומם

מתוך שיחות ותחושות נראה לי כי נשים רבות, אולי רוב הנשים, רואות את מקרה בר-לב אחרת מהמנהיגות המתוקשרות שלהן. היה כדאי שיקומו וישמיעו את קולן - לא למען בר-לב, אלא נגד גרימת זילות להטרדות המיניות.