"הגירושים והיציאה מהארון הובילו גם לשינוי קריירה"

"משבר גיל 40" נוסך בנשים רבות את האומץ לעזוב משרה בטוחה ולצאת לדרך עצמאית - ולא רק בישראל ■ ככה זה נראה מקרוב

"בן ארבעים לבינה" אמרו חז"ל, ולא בכדי. רבים רואים בעשור הרביעי לחייהם זמן לחשבון נפש, גם בתחום הקריירה. נראה ש"משבר גיל 40", זה שמתניע בעקבותיו שינוי קריירה, חזק יותר אצל נשים מאשר גברים. על-פי מדד היזמות העולמי (GEM), בין הגילאים 45-54 כ-11% מכלל הנשים בישראל מקימות עסק, לעומת 10% מכלל הגברים בקבוצת גיל זו; ובין הגילאים 55-64 כ-8.5% מכלל הנשים מקימות עסק, לעומת 7% בקרב הגברים. על הרצון לשנות קריירה אחרי גיל 40, מעידים גם מנהלי המט"ים (מרכזי טיפוח יזמות) המדווחים על גידול מתמיד במספר הנשים אחרי גיל 40 הפונות לקורסי יזמות ולחונכות עסקית.

"הסיבות לשינוי אחרי גיל 40 מגוונות", אומר אלי בנטאטה, ראש תחום יזמות בארגון הג'וינט, "הילדים גדלו, יש כבר יציבות כלכלית, נצבר ניסיון ונטוו לא מעט קשרים בתחום העיסוק; מאידך, יש תסכול מפערי שכר, מאפליה ומקידום איטי לעומת גברים בתפקידים דומים. בגין כל אלה, אנחנו רואים יותר ויותר נשים שעושות שינוי אחרי גיל 40". עוד לדבריו, כסף - כך מתברר ממחקרים שונים - אינו מדורג כמניע ראשון לשינוי אצל נשים; בניגוד לגברים שהכסף והסטטוס הם המניעים עיקריים שלהם לשינוי.

לדברי ד"ר מירי ימיני, ראש המרכז ליזמות ולחדשנות במכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון, בשנים האחרונות יש יותר ויותר נשים שיוצאות בגיל 40 לדרך עצמאית, לפרק ב' בקריירה. "מדובר בתופעה גלובלית, אבל 'משבר גיל 40' איננו הגורם העיקרי לתופעה הזו אלא דווקא הרצון לפרוץ ולשנות את הסטטוס-קוו. גם היום, הנשים אחראיות לגידול הילדים ורק כשהם גדלים הן יכולות להעז ולקדם את עצמן".

לדברי עו"ד יהודה טלמון, נשיא לשכת העצמאים והעסקים בישראל, מספר הנשים הפונות לדרך עצמאית אחרי גיל 40 מצוי במגמת עלייה. "למרבה הצער, לנשים הללו צפויים לא מעט קשיים. בכדי להקל עליהן יש צורך בהנהגה אמיצה, שתאמץ דרכי פעולה כמו הנהגת דמי אבטלה לעצמאים, פתרון מצוקת מחנק האשראי, פיצויי פיטורין וכו' - בדומה לשכירים".

"ההתמודדות עם הגירושין והיציאה מהארון, עזרו לי לקבל את ההחלטה על שינוי הקריירה"

אסתי אדן מרוויחה היום קמצוץ ממה שהרוויחה בהיי-טק, אבל זה לא מפריע לה, כי את השינוי היא רצתה לעשות לנפשה ולא לביתה

אסתי אדן / צלם אביהו שפירא
 אסתי אדן / צלם אביהו שפירא

אסתי אדן
עד גיל 40: סמנכ"לית פיתוח עסקי בהיי-טק
אחרי גיל 40: תיירנית
העסק: "גלילא - חדר משלך", צימרים לנשים
שנת הקמה: 2010
מס' עובדים: 5 פרילנסרים
מחזור מכירות שנתי: כ-50 אלף שקל (ממאי השנה)

הגירושים מהבעל והיציאה מהארון הובילו את אסתי אדן גם לשינוי קריירה. אחרי 26 שנה בהיי-טק - בתפקידים כמו מהנדסת תוכנה, מנהלת פרויקטים וסמנכ"לית פיתוח עסקי, כולל שש שנות רילוקיישן בארה"ב - אדן, היום בת 48, החליטה שנמאס לה מדיבורים על אקזיט וכסף. "בגיל 46, נמאס לי מהסביבה ההיי-טקית. משהו שם נגמר לי", היא אומרת. "התלבטתי ובסוף החלטתי שלא מתאים לי יותר להיות במרוץ הזה. מאסתי בקצב ונמאס לי לעבוד בשביל מישהו אחר. רציתי משהו אחר".

במאי השנה, אדן פתחה את "גלילא - חדר משלך" - מתחם של שמונה צימרים בכפר ורדים, היישוב בו היא מתגוררת, לנשים בלבד. "בניתי תמהיל אירוח שמתאים לנשים בלבד. נשים יכולות לבוא הנה לבילוי עם חברות או לבוא לבדן ולהשתתף בסדנאות שונות".

* אילולא השינוי הדרמטי בחייך, גירושים ויציאה מהארון, היית עושה שינוי קריירה?

"גירושים ויציאה מהארון הם משברים קשים מאוד, ואין ספק שהם תרמו גם לשינוי בקריירה המקצועית שלי. זה גרם לי לחשוב מהם הדברים החשובים באמת בחיים. בכלל, אחרי גיל 40, כשמבינים שאנחנו לא נמצאים פה לנצח, מתחילות לחלחל כל מיני תובנות. אני מניחה שההתמודדות עם גירושין ויציאה מהארון, המצריכים גיוס כוחות נפש אדירים, עזרה לי לקבל החלטה על שינוי קריירה".

* מה עם פרנסה? לוקח זמן עד שעסק חדש מייצר רווחים.

"העסק עדיין בחיתוליו. עד כה הוא ייצר הכנסה של כ-50 אלף שקל. היום אני מרוויחה קמצוץ ממה שהרווחתי בהיי-טק, אבל זה לא מפריע לי כי את השינוי רציתי לעשות לנפשי ולא לביתי".

* היום, חצי שנה אחרי פתיחת העסק, הבחירה ב"גלילא" נכונה?

"אני מרגישה שעשיתי נכון. אני נהנית מאוד ממה שאני עושה ומתמוגגת מכל מכתב תודה שמגיע מנשים שהתארחו כאן. מבחינה כלכלית העסק עדיין בחיתוליו, אבל יש לי תחושת בטן שהוא יצליח. אם לא, אחפש לעצמי מיזם חדש בנוסף".

* איך נכון לעשות שינוי קריירה?

"לא להתאהב בסטארט-אפ של עצמך ולחפש כל הזמן מה לשפר ומה הלקוח רוצה לקבל. כמו-כן, להבין את ההשלכות של השינוי מבעוד מועד ולדעת אם מסוגלים להיות עצמאים".

* מה מהידע ומהניסיון שצברת בהיי-טק את מיישמת בעסק?

"הרבה מהם, בעיקר הבנת הכוח של השיווק באינטרנט והיכולת להבין מה הלקוח רוצה לקבל ולא מה אני רוצה לתת לו".

"שנה וחצי לא התפרנסתי, לא היה קל אבל לא רציתי לחזור לאחור"

ההתחברות הרוחנית לטבע גרמה לציפי מוסרי לרצות לחולל שינוי אמיתי, אבל ההבשלה לכך הגיעה רק אחרי גיל 40

ציפי מוסרי / צלם תמר מצפי
 ציפי מוסרי / צלם תמר מצפי

ציפי מוסרי
עד גיל 40: רוקחת שכירה
אחרי גיל 40: יבואנית חליטות תה ותוספי מזון
העסק: פוקה - יבוא ושיווק חליטות תה ותוספי מזון
שנת הקמה: 2008
מס' עובדים: 2
מחזור מכירות שנתי: כמה מיליוני שקלים בודדים

את השינוי מרוקחת שכירה ליבואנית חליטות תה ותוספי מזון היא עשתה בגיל 45. היום, שנתיים אחרי השינוי, ציפי מוסרי הכפילה, לטענתה, את הכנסתה פי-חמישה. "זה משמח אותי מאוד לעשות כסף", היא אומרת, "אבל כסף לא היה המניע הראשון והעיקרי לשינוי קריירה. ההתחברות הרוחנית שלי לטבעי ולאורגני, בעקבות יוגה שהתחלתי לעשות בצורה רצינית, היא שגרמה לי לרצות לחולל שינוי אמיתי. ההבשלה לזה הגיעה אחרי גיל 40".

* לא היה כאן מיצוי עצמי כרוקחת?

"מההתחלה לא התחברתי לעניין הזה של רוקח שעומד מאחורי דלפק ומנפיק תרופות. לאורך כל הדרך זה תסכל אותי מאוד. הרגשתי שאני מנצלת רק עשירית מהיכולות שלי. ההחלטה לקום ולעשות מעשה, כלומר לעזוב מקום עבודה עם תלוש משכורת חודשי מסודר, נפלה כשמצאתי רעיון עסקי שהתחברתי אליו".

* מאין האומץ לעשות שינוי קריירה בגיל שמעגל העבודה מתאכזר אליו?

"את האומץ שאבתי מהידע הרב שרכשתי במרוצת השנים בתחום הרפואה האלטרנטיבית, מהעובדה שהרגשתי שיש מקום להקים עסק בתחום אליו נכנסתי ומהרצון להגשים את עצמי. זהו למעשה שילוב של ידע שצברתי, רצון עז לשינוי ולהגשמה עצמית".

* שנתיים אחרי, האם הגשמת את עצמך?

"ברמה האישית אני מרגישה הרבה יותר טוב מבעבר, ובהחלט מרגישה הגשמה עצמית. ללא ספק, אני במקום הנכון ביותר עבורי - מקום שמעלה לי חיוך על השפתיים כל בוקר".

* ופרנסה? העסק רווחי?

"במונחים של אז אני עושה המון כסף. זה לא קורה סתם, אני משקיעה מאמצים ומשאבים רבים כדי שהמכירות וההכנסות יהיו בהתאם. כל חודש יש עלייה, מה שאפשר לבעלי, מהנדס היי-טק, לעזוב במאי השנה את מקום עבודתו ולהצטרף אליי לעסק".

* היו רגעי משבר בשלבי הקמת העסק?

"לקח לי שנה וחצי להקים את העסק ובעיקר ליישר קו מול משרד הבריאות. בפרק הזמן הזה התפרנסתי מדמי אבטלה וכמה חודשים מכלום. לא היה קל בכלל, אבל לרגע לא רציתי לחזור אחורה".

* מה היתרון והחיסרון בשינוי קריירה אחרי גיל 40?

"לאדם בשנות ה-40 לחייו יש יותר כוח ובשלות, ולכן אני רואה רק יתרונות. אישית, אני לא חושבת שהייתי מצליחה לעשות את השינוי שעשיתי בגיל 30".

* איך נכון לדעתך לעשות את השינוי אחרי גיל 40?

"לקפוץ למים העמוקים, לא לפני שמוודאים שיש את הידע, את היכולת ואת התשוקה לעשות זאת. זה מלחיץ ומפחיד, ולכן צריך להצטייד בסבלנות ובאורך רוח".

"אני מרוויחה 30% פחות וזה בסדר. לא עשיתי את זה בשביל כסף"

יום אחד נגמרה לרותי אורן חדוות היצירה. לאחר שש שנים של חיפוש עצמי, היא יצאה לדרך חדשה כשותפה בבוטיק

רותי אורן / צלם איל יצהר
 רותי אורן / צלם איל יצהר

רותי אורן
עד גיל 40: מנהלת מחלקה בבנק הפועלים
אחרי גיל 40: יבואנית וקמעונאית אופנת גברים
העסק: אברהם קמחי - בוטיק לאופנת גברים
שנת כניסה כשותפה: 2010
מס' עובדים: 2
מחזור מכירות שנתי: כ-1.8 מיליון שקל

למרות הוותק (29 שנה) התפקיד הבכיר (מנהלת מחלקת מטבע חוץ בבנק הפועלים) והשכר המתגמל - רותי אורן החליטה שדי. "חדוות היצירה שלי פשוט נגמרה יום אחד", אומרת אורן, היום בת 57. "הרגשתי שאני כבר לא מתחברת לעבודה והחלטתי לפרוש. אחרי קרוב לשש שנים של חיפוש עצמי, נכנסתי כמשקיעה/שותפה בבוטיק ליבוא ולשיווק אופנת גברים בכיכר המדינה בתל אביב".

* מאיפה האומץ לפרוש?

"למרות שהיו לי חופש פעולה ותנאים טובים בעבודה, לא היה לי טוב נפשית. ידעתי שאני לא רוצה לצאת לפנסיה מבנק הפועלים, לא רציתי לגמור שם את החיים שלי. הרצון הזה הוא שנתן לי את הכוח והאומץ לעשות את השינוי".

* למה לקח לך כל כך הרבה זמן למצוא עיסוק כעצמאית?

"ידעתי שאני רוצה לעזוב את הבנק, אבל לא ידעתי מה אני רוצה לעשות אחרי זה. לקחתי פסק זמן ארוך כי היה לי גב כלכלי ויכולתי להרשות לעצמי ליהנות מהחיים, ללמוד פנג-שוואי, ציור, פיסול ודברים אחרים שרציתי. אלא שבשלב מסוים גם הם לא סיפקו אותי, וחיפשתי ריגושים ואדרנלין. מצאתי אותם בהצעה שקיבלתי להיכנס כשותפה 50% בחברה ליבוא ולשיווק אופנת גברים. אחרי בדיקה של רו"ח, החלטתי שאני לוקחת את הסיכון והולכת על זה".

* לא חששת להיכנס לתחום חדש עבורך?

"אני לא טיפוס שנלחץ ומפחד משינויים. אמרתי לעצמי שזה לא סוף העולם אם במקרה הגרוע אפסיד כסף ואלך הביתה. אני מעדיפה לקחת את הסיכון מאשר בכלל לא".

* מה היתרון והחיסרון בשינוי קריירה בגיל מבוגר?

"אני לא רואה חסרונות. לגיל הבוגר יש בעיניי ערך מוסף".

* מה מהניסיון שצברת בבנק הפועלים את מיישמת בעסק?

"יש לי המון ידע והבנה בעיקר בכספים, לכן אני אמונה על הצד הניהולי והכספי של החברה. אני גם יודעת איך להתמקח עם הבנקים ולחסוך עמלות. אני לא מפחדת מבנקים".

* מה לגבי שכרך היום בהשוואה לשכרך בבנק הפועלים?

"היום אני מרוויחה 30% פחות ממה שהרווחתי, וזה בסדר כי את השינוי עשיתי לא בשביל הכסף".

* איך נכון לדעתך לשנות קריירה בגיל בוגר?

"לא לפחד, להעז וללכת עם הלב. פשוט לעשות".

8 טיפים ליציאה לדרך עצמאית אחרי גיל 40

על-פי פרופ' מירי לרנר, ראש החטיבה ליזמות בבית הספר לכלכלה וניהול באקדמית תל אביב יפו

1. בדקי עד כמה את באמת רוצה להיות עצמאית

בשלב ראשון חשוב לבחון עד כמה באמת מפעם בך הרצון להקים עסק משלך. לא כדאי לפנות לדרך עצמאית מתוך לחץ כזה או אחר, שכן הקמת עסק היא נתיב תובעני הכרוך בלקיחת סיכונים ובמשאבים רבים. לפיכך, קבלת ההחלטה על השינוי - משכירה לעצמאית, במיוחד באמצע החיים - מחייבת בדיקות מקדימות נוקבות.

2. הקפידי על שינוי הדרגתי

כדאי לבחון אפשרות להריץ את הקריירה העצמאית החדשה במקביל לקריירה הנוכחית כשכירה. עבור נשים רבות אחרי גיל 40, האפשרות לבחון במקביל האם המיזם החדש מראה סימני כדאיות מקטינה מאוד - לפחות בשלב הראשוני - את הסיכונים הכרוכים בעצמאות ואת החששות הנובעים, ובצדק, מהקושי של בני 40 ומעלה להיקלט במעגל העבודה כשכירים.

3. בני תוכנית עסקית

תוכנית עסקית עושה סדר ומראה כדאיות או אי-כדאיות למיזם המתוכנן, ומכאן חשיבותה הרבה. היא גם מלמדת על התובענות הרבה הכרוכה בהקמת עסק חדש. נשים רבות פותחות עסק כדי לממש את עצמן, לשפר את ההכנסה, ובעיקר להגמיש את הלו"ז שלהן; אך לא תמיד הן יודעות שהקמת עסק חדש, גם אם הוא עסק ביתי, היא פעולה תובענית הדורשת שעות עבודה ארוכות.

4. קחי אוויר (כלכלי) לנשימה

הקמת עסק כרוכה בהשקעות ניכרות, עוד בטרם מגיעות ההכנסות. שינוי באמצע החיים קורה בדרך כלל כשאת בעלת משפחה ואחראית לבד או עם בן זוגך לכלכלת מספר נפשות. לפיכך, חשוב שיהיה אוויר (כלכלי) לנשימה עד שהעסק החדש יתחיל לייצר רווחים.

5. אל תצאי להרפתקאות

בניגוד ליזמים צעירים שיכולים "להרשות לעצמם" להתנסות בהרפתקאות כי "כל החיים לפניהם", בני 40 פלוס לא יכולים להרשות זאת לעצמם. הם נמצאים בשלב שבו הם צריכים לשקול היטב כל פעולה, ולכן חשוב להשקיע מאמצים רבים בשלב תכנון הקמת העסק.

6. מצאי את היתרון שלך

לרוב בני 40 ומעלה צברו קילומטרז' לא מבוטל בתחום עיסוקם: השכלה, ידע, ניסיון וקשרים של לפחות 20 שנה. לכן, כדאי להקים עסק בתחום שמכירים ושיש בו יתרונות מוכחים ובכך להגדיל את הסיכויים להצליח ולהציע שירות או מוצר טובים יותר ללקוחות.

7. הקפידי על יצירת נטוורקינג

כנסים וימי עיון בנושאי יזמות הם חלק מההנאה וטמונה בהם תועלת עבורך. בדרך זו ניתן להרחיב את הרשת ולקבל "טיפים" ליזמות. כדאי להיות נוכחת גם ברשתות חברתיות ובפורומים באינטרנט כדי להרחיב את רשת הנטוורקינג שלך וגם לקבל "טיפים" ליזמות שלך.

8. היעזרי באנשי מקצוע

למרות שאת בעלת ניסיון תעסוקתי עשיר, הקמת עסק משלך מהבסיס דורשת מיומנויות וידע שייתכן שחסרים לך. מומלץ לפנות לאנשי מקצוע או לקורסים רלבנטיים להשלמת הידע.