מנכ"ל נובל אנרג'י מגיע לביקור פתע בישראל; קידוח "לוויתן" יגיע בקרוב לשכבת המטרה

לפי הערכות דווידסון צפוי להפגש במהלך הביקור עם שרי האוצר והתשתיות ונגיד בנק ישראל וייתכן כי יופיע בהליך השימוע הציבורי של ועדת ששינסקי ■ מנובל אנרג'י נמסר בתגובה כי ביקורו של המנכ"ל בישראל נעשה במסגרת "מהלך העסקים השוטף של החברה"

(הצילום, קידוח לוויתן: באדיבות "לילה כלכלי", ערוץ 10)

מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דייוידסון מגיע היום (ב') לביקור פתע בן יומיים בישראל, כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות דווידסון צפוי להפגש במהלך הביקור עם שרי האוצר והתשתיות ונגיד בנק ישראל וייתכן כי יופיע בהליך השימוע הציבורי של וועדת ששינסקי.

היום הופיעו במסגרת ההליך סגן נשיא נובל למזרח התיכון לוסון פרימן יו"ר דלק אנרגיה ד"ר יורם טורבוביץ' ומנכ"ל החברה גדעון תדמור. על-פי שמועות שנפוצו הערב בשוק ההון יש קשר בין עיתוי הביקור לבין פרסומם הצפוי של ממצאים ראשוניים מקידוח "לוויתן" בימים הקרובים ואולם לא ניתן לכך כל אישור רשמי.

קידוח ליוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
 קידוח ליוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה כי ביקורו של דווידסון בישראל נעשה במסגרת "מהלך העסקים השוטף של החברה". יצויין כי דווידסון צפוי להגיע לישראל שוב בעוד כשבועיים על-מנת להשתתף בוועידת ישראל לעסקים.

נזכיר כי מלבד נובל אנרג'י שותפות ב"לוויתן" גם אבנר ודלק קידוחים המשתייכות לקבוצת דלק ורציו .

קידוח האקספלורציה "לוויתן" החל ב-18 באוקטובר. שכבת המטרה מצויה בעומק 5,095 מטר ולפי תוצאות הסקר התלת-מימדי, קיים סיכוי של 50% למציאת גז טבעי בהיקף של 16 TCF (טריליון רגל מעוקב). עפ"י אומדני נובל אנרג'י, קיים סיכוי לא גבוה להימצאות נפט בכמויות גדולות מאוד מתחת לשכבת הגז ב"לוויתן". הדבר יתברר רק בתחילת 2011, כשהקידוח יגיע למטרת הנפט העליונה, ואולם אם אכן יתגלה נפט, צפויות להיות לכך השלכות דרמטיות שאינן נופלות מאלו של תגלית "תמר".

11
 11

כשם שהקידוח בתמר חשף שכבת קרקע עשירה בגז טבעי, כך גילוי נפט בשכבות קרקע שטרם נחקרו יהפוך את כל האגן הלבנטיני לאזור בעל פוטנציאל תגליות נפט. המרוויחה הישירה מתגלית נפט בלוויתן תהיה תמר עצמה - שגם בה ימהרו היזמים לחפש נפט, אך גם לשאר המחפשים תהיה צפויה עדנה. האטרקטיביות של האזור כולו תעלה מדרגה, וההתעניינות הבינ"ל בו רק תגבר.

המטרה הראשונה בקידוח "לוויתן" הינה מבנה גיאולוגי הנמצא בשכבת קרקע בעומק של כ-5,000 מטר מתחת לקרקעית הים ונוצר עוד בתקופת הטרצייר הקדום שבעידן הקנוזואיקון (עידן הופעת היונקים). השכבה בת 66 עד 38 מיליון שנה, והמבנה הסגור עשוי לכלוא בתוכו הידרוקרבונים (גז טבעי או נפט). בשפה המקצועית השכבה נקראת NG10, אך מחפשי הנפט מכנים אותה "חולות תמר" משום שהתגלה בה הגז בקידוח תמר 1, לפני שנתיים בדיוק.