פחות דמי ניהול בגמל? בסוף הצרכנים ישלמו יותר

האוצר מתכוון לאפשר לבנקים לגבות עמלת הפצה לא רק מהצבירה, אלא גם מהפרמיה השוטפת, ולקבל תגמול בעבור ייעוץ על מוצרי ביטוח חיים

משרד האוצר ישנה את מבנה התגמול המגיע לבנקים במסגרת שירותי הייעוץ הפנסיוני שהם מעניקים ללקוחותיהם. זאת, כדי לפתור מבחינתו את בעיית הייעוץ המוטה המתרכז בעיקר בגמל. ואולם נראה כי למהלך זה תהיינה עלויות נוספות שיושתו על הלקוח בסופו של יום, כדי לתקן את המצב הנוכחי, שבו הבנקים טוענים שפעילות זו אינה רווחית בעבורם. כך נודע ל"גלובס". מהאוצר לא נמסרה תגובה.

במסגרת זו, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר - בראשות פרופ' עודד שריג - מתכוון לאפשר לבנקים לגבות עמלת הפצה לא רק מהצבירה (המצב כיום), אלא גם מהפרמיה השוטפת. צעד זה יתלווה לצעד נוסף שבכוונת האוצר לקדם בנוגע לשינוי מבנה דמי הניהול בגמל - מדמי ניהול מהצבירה בלבד, לדמי ניהול מהצבירה (כ-1.2% לפי הערכות), ומהפרמיה השוטפת (כ-6%).

לפי הערכות, השיעור המרבי המותר מהצבירה יהיה 0.25%-0.2% - סביב הרמה של עמלת ההפצה כיום - כשנוסף על כך יורשו הבנקים לגבות עמלת הפצה נוספת, של 2.5% מהפרמיה לכל היותר.

סדרת צעדים

בד בבד, לפי הערכות בשוק, האוצר יקדם מחדש ובכל הכוח תקנות שיאפשרו לבנקים לקבל תגמול בעבור ייעוץ על מוצרי ביטוח חיים. נציין כי כיום הבנקים רשאים לקבל תגמול רק על מוצרי הגמל והפנסיה, ולכן אינם מייעצים על מוצרי ביטוח חיים. מבחינת האוצר, מצב זה מטה את הייעוץ - ויש לפתור זאת. תקנות בנושא זה 'שוכבות' זה זמן רב בתפר שבין האוצר לוועדת הכספים של הכנסת, ועתה ישובו לסדר היום.

מבחינת האוצר, הצעדים האמורים יתרמו למצבו של הלקוח, גם אם לא יקטינו את דמי הניהול באופן מידי, ואף יתרמו לעלייתם בשלב הראשון. זאת, משום שיחזקו את מעמד המתווך הפנסיוני, שיוביל בעתיד לשיפור מאזן הכוחות בין הציבור לבין היצרנים המוסדיים.

בחודשים האחרונים החלו במערכת הבנקאית להפעיל לחץ להעלאת עמלת ההפצה - מ-0.25% ל-0.4% בקירוב. זאת, משום שכל הבנקים העוסקים בייעוץ פנסיוני מצאו שבהיקף הנכסים המיועץ כיום, עמלת ההפצה הנוכחית אינה אטרקטיבית דיה לשם המשך הפעלת מערכי ייעוץ גדולים ומורכבים, מעבר לייעוץ לבעלי צבירה גבוהה בגמל.

שינויים אלה הינם חלק משורת שינויים ותיקונים לרפורמת בכר, שמשרד האוצר מתכוון להודיע עליהם בקרוב, בין היתר כדי לפתור את הבעיה של נסיקת דמי הניהול בגמל בשנים האחרונות. סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), אמר בהקשר זה בכנס של לשכת סוכני ביטוח שהתקיים בסוף השבוע שחלף כי "אין זה סוד כי העלייה בדמי הניהול מטרידה אותנו ובימים הקרובים - ואני מתכוון למספר ימים - נוכל להציג סדרת צעדים שגובשו לאחר דיון רחב, הכולל פגישות עם הגופים הפיננסים, ומתוך ראייה רחבה, הן לטובת התחרות בשוק ובעיקר לטובת ציבור החוסכים בישראל".