עו"ד רועי בלכר הורשע בפגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין

בלכר, מפרקליטיו של אהוד אולמרט, ‎תקף בראיון ל"גלובס" את מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס וכינה אותו "תקלה" ■ העונש יינתן השבוע

בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בתל-אביב יגזור השבוע את עונשו של עו"ד רועי בלכר, מצוות סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בעקבות הרשעתו בעבירות משמעתיות, הכוללות מעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאינה הולמת עורך דין.

בימים האחרונים הודיע בית הדין כי החליט להרשיע, בדעת רוב, את בלכר בעבירות אלה, לאחר שכינה בראיון ל"גלובס" את מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס "תקלה", והוסיף כי "אני מקווה שבמינוי הבא של מבקר המדינה נחזור לשפיות".

הקובלנה המשמעתית נגד בלכר הוגשה אשתקד על-ידי ועדת האתיקה במחוז תל-אביב של הלשכה, באמצעות עו"ד עמוס ויצמן.

עורכי הדין ישראל קליין ואיה שריק דחו, בדעת רוב, את טענות ההגנה של בלכר, והחליטו להרשיעו בעבירות המשמעתיות. "הנאשם בתיק זה חצה את גבולות המותר של חופש הביטוי", כתב קליין, "וחדר הרבה מעבר לשטח הסובלנות, להתנהגות פוגענית שאינה הולמת עורך דין. מדובר בדברים בוטים, שימה ללעג ולקלס של המושמץ ללא הפעלת מנגנונים של ריסון עצמי, בקרה ושיקול-דעת ראוי".

לדברי עו"ד קליין, אם עו"ד בלכר יזוכה, הרי שיש בכך "קו מסוכן של הענקת רישיון לכלל עורכי הדין לתת דרור לחרצובות לשונם ללא מגבלות כלשהן של מקום, זמן ואדם, באופן שהדעת אינה סובלת".

באשר לטענת האכיפה הבררנית שהעלה בלכר, ולפיה עורכי דין שהתבטאו באופן חריף יותר בהקשרים אחרים לא הועמדו לדין משמעתי - קבע בית הדין כי לא הונחה תשתית עובדתית מספקת לעניין זה.

דעט מיעוט - מזכה

עו"ד מרדכי שלו, שנותר בדעת מיעוט, קיבל את טענתו של בלכר כי אין פסול בעצם הטחת ביקורת במבקר המדינה. "במסגרת הראיון התבטא הנאשם כלפי מבקר המדינה בצורה בוטה, בלתי ראויה ובלתי מרוסנת", כתב אב בית הדין. "אני מבקש להאמין כי דברי הנאשם לא היו נאמרים על-ידו אם האכסניה להשמעתם היתה משרדו, אולם בית המשפט או מקום רשמי אחר".

בשורה התחתונה, כתב עו"ד שלו, "בשקילת הדברים במשקולות עדינות במיוחד, סבור אני כי יש לזכות את הנאשם. לא בלב קל הגעתי לתוצאה זו, אולם נסיבות אמירתם היטו את הכף לקולא".

עם זאת, עו"ד שלו דחה את טענת עו"ד בלכר שדבריו היו מנותקים ממקצוע עריכת הדין. "עורך דין הוא מקצוע שאינך יכול להשתחרר ממנו מחוץ לשעות העבודה. מקצוע עריכת הדין איננו דומה לגלימה שעם הסרתה משתחרר עורך הדין מן החובות הנלוות לזכות לעטות אותה".

בלכר מסר בתגובה להכרעת הדין כי "ההליך בענייני תלוי ועומד, ואיני סבור כי יהיה זה ראוי שאתבטא לגביו בתקשורת".