ניאופרם נסוגה מעסקת תנובה; רצתה לרכוש את כל המניות

ברונו לנדסברג רוכש 2.6% ממניות תנובה: "לא יכולתי להרשות לעצמי יותר, אבל אני עושה מאמץ גדול להיות שותף במפעל לתפארת"

קבוצת ניאופרם, בראשות דוד פורר, לא תיכנס כמשקיעה בתנובה זאת לאחר שהקבוצה נענתה בסירוב לבקשתה לרכוש את כל פוזיציית מניות תנובה שהוצעה למכירה (10.35%). פורר, שראה בתנובה השקעה אסטרטגית, החליט לסגת מהעסקה לאחר שהתברר לו כי היקף המניות שיוצעו לו עומד על כ-2.5%.

גורם בסביבתו של פורר אמר היום (א') ל"גלובס": "אני חושב שהם לא רצו מישהו שיש לו אפשרות להשפיע. גם הבנק לא צריך מישהו חזק, וגם זהבית כהן לא צריכה מישהו חזק, ולכן לא היה אפשר לקבל יותר מניות".

בכל מקרה, החשש הגדול של אייפקס מפני פרסום דו"חותיה הכספיים של תנובה עומד לפוג. אחרי שחתמו על סודיות מול תנובה, צפויים ברונו לנדסברג, בעל השליטה בחברת סנו; משפחת תורג'מן, בעלת קמח שטיבל; וחן למדן, בעל השליטה בלמדן אחזקות המחזיקה בין היתר בחברת אוריין; לרכוש כל אחד 2.6% ממניותיה של תנובה - וביחד 7.8% מהחברה - וזאת לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר. המשמעות היא כי כל אחד מהרוכשים ישלם כ-55 מיליון דולר עבור המניות.

העסקה הנוכחית נרקמת לאחר שבנק לאומי רכש מחברת מבטח שמיר כ-10.35% בתנובה. בנוסף, אמור הבנק להוביל קונסורציום משקיעים לרכישת יתרת החזקות מבטח שמיר בתנובה.

מבטח שמיר , שהשקיעה ברכישת תנובה 320 מיליון שקל, תקבל 1.23 מיליארד שקל ותרשום רווח גבוה מאוד של 910 מיליון שקל שהושגו תוך 3 שנים.

מאחר שרכישת המניות על-ידי גופים מוסדיים אינה מקובלת על אייפקס, והיות שהמוסדיים נדרשים לשערך את שווי תנובה, חיפש בנק לאומי ומצא משקיעים פרטיים שאינם מחויבים בדיווח. ההשקעה מוגדרת כפיננסית, והמשקיעים לא יתערבו בניהול החברה, אלא יותירו אותו לאייפקס. חלוקת דיבידנד גדול על-ידי תנובה הצפויה אחרי המכירה תחזיר למשקיעים באופן מיידי חלק מהשקעתם.

אחד המשקיעים החדשים בחברה הוא ברונו לנדסברג, שהחליט לבצע את ההשקעה מהחברה המשפחתית הפרטית וללא קשר לסנו הציבורית. "הציעו לי ואמרתי כן. אני בורג קטן בהשקעה. אני פצפון שם. יותר לא יכולתי להרשות לעצמי, אבל אני עושה מאמץ גדול להיות שותף במפעל לתפארת", אמר היום לנדסברג. "אני בוודאי אצטרך לעשות מאמץ להשיג את הכסף בהלוואות, אבל יש לי אמביציה להיות במפעל הזה".

- כמה תנובה מרוויחה בשנה?

"אפילו לא בדקתי. אמרו לי, אז האמנתי".

- כמה זמן ייקח לך להחזיר את ההשקעה?

"לא שאלתי את עצמי כמה זמן. אני רואה שיש עתיד לתנובה".

- ייקח לך 8 שנים להחזיר את ההשקעה?

"אני מקווה שיותר מהר. אם זה 8 שנים, אני מצטער שלא עשיתי את הריאיון קודם, כי אולי לא הייתי הולך לזה. אני לא חושב שזה נכון, היועצים שלי אמרו לי אחרת, הם לא היו פסימיים כמוך".

- למה להיות שותף בתנובה?

"מפני שזה מפעל יוצא מן הכלל, מפעל שיש לו כל הסיכוי להצליח בעתיד. יש לתנובה שוק לחו"ל, והיא תוכל לפרוץ גבולות".

- תנובה פעילה היום בחו"ל ברומניה והפסידה שם לא מעט כסף.

"ברומניה תנובה הלכה עם טכניקה שהתחילה עם הפרה, וזו טעות. זה עשה את זה יותר מדי מסובך. בישראל היא הצליחה מפני שהיא אספה את החלב ונתנה לחקלאים שיגדלו, קנתה חלב במחיר מתקבל על הדעת. בשיטה הזאת תנובה יכולה להצליח בכל העולם. זה מה שאני מנחש. מה זה לקבל החלטה אינטואיטיבית? אני יכול לקבל החלטה עם מעט נתונים לפי הניסיון שיש לי.

"יש אנשים שלא נכנסים לעסקה אם הם לא יודעים 100%, ואני מוכן להיכנס לעסקה כשאני לא בתוח ב-100%, אבל הניסיון והידע שלי יכולים לשפוט דבר עם מעט נתונים".