מהפכה: שוק מכשירי הסלולר עומד להיפתח ליבוא חופשי

‎‎ועדת הכלכלה הסמיכה את שר התקשורת לבטל את האישור שנותן לחברות הסלולר זכות וטו על הכנסת מכשירים לשוק‏

‎‎ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') החלטה תקדימית שמשמעותה פתיחת שוק ציוד הקצה הסלולרי לתחרות. במסגרת ההחלטה הוסמך שר התקשורת לבטל את "אישור הסוג" למכשירים סלולריים, שמעניק לחברות הסלולר זכות וטו על הכנסת המכשירים לארץ.

מעתה והלאה יוכל כל יבואן להכניס לשוק מכשיר סלולרי שעומד בתקנים בינלאומיים מוכרים, בלי לבקש את אישור המפעיל. ההחלטה צריכה לעבור את אישור הכנסת, ואז תיכנס לתוקף ב-1 בינואר.

‏שוק המכשירים הסלולריים נשלט רובו ככולו על-ידי המפעילים, והתוצאה היא שהשוק סובל מפיגור וממחירים גבוהים מאוד, היות שלא נוצר שוק חלופי למכירת מכשירים, וחברות הסלולר ניצלו זאת על מנת לגבות מחירים גבוהים מאוד על מכשירים.

‏ההחלטה פותחת סיכוי ממשי למפעילים חדשים להכניס מכשירים שחברות הסלולר סירבו עד כה להכניס כיוון שלא התאימו להן. בעקבות זאת מקווים במשרד התקשורת כי ייווצר שוק חליפי, מחירי המכשירים הסלולריים יירדו, והמגוון יגדל.

בכך באה לסיומה תקופה "של חושך" מבחינת ציוד הקצה בארץ, שכן משרד התקשורת, במדיניות הנוכחית שלו, בעצם סייע למפעילים הסלולריים ואיפשר להם לגרוף רווחי-עתק ממכירת מכשירים.

‏בדיון היום בוועדה ניסתה ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' להעלות הסתייגויות מדוע קיימת סכנה לפתיחת השוק מטעמים בריאותיים, אך כל טענותיה נהדפו על-ידי משרד התקשורת, שאנשיו חזרו והבטיחו כי המכשירים שייכנסו לארץ יחויבו לעמוד בתקנים בינלאומיים מחמירים. ‏‎‎‏