אפקט "לוויתן": "גדל הסיכוי למצוא גז ברישיונות סמוכים - 'שרה', 'מירה' ו'גל'; יש באזור הרבה גז"

כך אומר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ומדגיש: "הדיווח על 'לוויתן' מחזק את הטיעונים של ששינסקי שיש באזור הרבה גז, מה שתומך בהעלאת שיעור המיסוי" ■ אנליסטים בתחום: קיימים עדיין סיכונים לגבי "לוויתן"; גדל הסיכוי לתגלית ברישיונות "אלון" ו"רות" של דלק

השותפויות ברישיונות "לוויתן" הודיעו הבוקר (ב') כי המסחר בהן ייפתח רק לאחר פרסום הודעה מהותית. ואכן, זמן קצר לאחר מכן הוציאו השותפויות את ההודעה אשר לה חיכו המשקיעים, על הימצאות סימני גז בקידוח המתנהל ברישיון בחודש האחרון.

למרות הבשורה החיובית, המשקיעים, שגילו בשנתיים האחרונות התלהבות יתרה מכל שבריר של ממצא חיובי, נותרו אדישים יחסית, ושותפויות הגז סיימו את המסחר עם עליות שערים מינוריות. דלק אנרגיה , בעלת השליטה בשותפויות אבנר ודלק קידוחים , עלתה ב-2.9%, כאשר השותפויות עצמן, המחזיקות כל אחת ב-22.67% מהזכויות בקידוח, סיימו את יום המסחר בעלייה של 5.1% ו-1.4% בהתאמה. שותפות רציו , המחזיקה ב-15% מהזכויות בקידוח, עלתה ב-4.3%.

גם בקרב השותפויות והחברות המחזיקות ברישיונות ימיים לא נרשמה דרמה גדולה, ואילו כהן פיתוח, השותף הכללי באבנר הזכאי לתמלוג מכל הפקת גז של האחרונה, אף סיים את היום בירידה של 4.9%. האם מדובר במקרה של "קנה בשמועה מכור בידיעה", או שעדיין יש מקום לעליות שערים בשותפויות החיפושים? האנליסטים חלוקים בדעותיהם.

"עד שלא פורסמה ההודעה, אפילו היום בבוקר, עדיין היה חשש, והדיווח מהיום מסיר את החשש מפני התרחיש הכי בעייתי, שבו אין בכלל גז", אומר ל"גלובס" ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים.

"צריך לקרוא את הדיווח מהיום בהמשך להודעה של הסקר התלת-ממדי, אשר מאשש אותו. לגבי אומדן היקף הגז במאגר, עדכון מהותי לגביו עשוי להתקבל רק לאחר ביצוע קידוח נוסף, וזאת מכיוון ששטחו של לוויתן גדול פי 3.3 משטח המאגר ב"תמר", אך שטוח ביחס אליו".

זר ממשיך בהמלצת הקנייה שלו על השותפויות של קבוצת דלק, ומסביר כי "הן מחזיקות ברישיונות אלון ורות ובאופציה לרישיונות בקפריסין, בעלי פוטנציאל גדול על רקע הסמיכות ל"תמר" ול"לוויתן".

לגבי רציו, זר לא רואה כעת מקום נוסף לעליות שערים. "רציו מגלמת כבר את הכול, למעט מציאת נפט. מציאת גז אינה מעלה את הסיכוי למציאת נפט בשכבות התחתונות, ולכן אני מציע למשקיעים להתייחס לפוטנציאל הנפט כאפסייד אפשרי, אך לא לתמחרו ולשלם פרמיה בגינו. מחיר היעד של זר לשותפות רציו עומד על 55 אגורות, כ-3.2% מעל למחירה בבורסה.

"השוק כבר תמחר"

לעומתו, גיל בשן מבית ההשקעות IBI מעדיף להסתכל על הנעלמים בדיווח. "יכולה להיות הפתעה לרעה כמו איכות גז ירודה, חלוקה של המאגר למקטעים שיצריכו עלויות פיתוח גבוהות יותר, יחס נקבוביות נמוך ועוד".

לדברי בשן, החדשות מהיום טובות, אבל לא מפתיעות. "השוק כבר התייחס ותמחר את זה, המדינה כבר בונה על זה - עכשיו זה פשוט רשמי".

בשן ממליץ למשקיעים לרכוב על העליות שיבואו מהדיווח, ואומר כי "עדיין קשה מאוד להעריך את שוויין הכלכלי של המניות, אולם בהינתן אותם התנאים ניתן לומר כי דלק קידוחים יקרה משמעותית מאבנר, ולכן בעליות חדות מומלץ לממש אותה ראשונה". לדבריו, "רציו מתמחרת אפס סיכונים, ודלק אנרגיה וקבוצת דלק מתומחרות במחיר שפוי, ולכן הן האחזקה המומלצת מבחינתנו".

בשן מוסיף, כי "מרגע שיש תגליות גז נוספות, התמריץ של המדינה והלגיטימיות של החלת מסקנות ששינסקי עולה, והשוק בשלב זה מתעלם לחלוטין מסוגיית המיסוי, שבכוחה לפגועה משמעותית בתזרים המזומנים הפנוי למשקיעים".

"חיזוק לששינסקי"

אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ערן יונגר, בוחר שלא לשנות את ההמלצות שלו לשותפויות החיפושים בעקבות הדיווח מהיום, ואלו נותרות "החזק" לאבנר ולדלק קידוחים, ו"קנייה" לדלק אנרגיה. "ניתן לראות בדיווח אינידקציה חיובית לסקרי התלת-ממד, וההמלצות הניחו בכל מקרה תגלית בהיקף של 16 TCF (טריליון רגל מעוקב)", אומר יונגר, ומוסיף: "ניתן להיות יותר חיוביים לגבי רישיונות חיפוש סמוכים כגון 'שרה', 'מירה' ו'גל'. הדיווח אף מחזק את הטיעונים של ששינסקי שיש באזור הרבה גז, מה שתומך בהעלאת שיעור המיסוי".

"ההסתברות להכרזה על לוויתן כתגלית גבוהה משמעותית מ-50%", אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות. "יחד עם זאת, רק בעוד כשבועיים ניתן יהיה להכריז אם אכן מדובר בתגלית מסחרית. להכרזה על לוויתן כתגלית ישנה משמעות חיובית רחבה על כלל המשק המקומי, ואנו מעריכים כי הדבר יבוא לידי ביטוי בשוק המניות המקומי", הוא מוסיף.