CIA: מצוד אחר מייסד וויקיליקס; אקוודור מציעה לו מקלט

סגן שר החוץ של אקוודור: "אנו מוכנים שאסאנג' יהיה תושב אקוודור ללא בעיה וללא שום תנאים מקדימים"

בעקבות הסערה שיצר אתר ההדלפות וויקיליקס, ממשלת אקוודור הציעה למייסד האתר, ג'וליאן אסאנג', מקלט על אדמתה בדרום אמריקה.

סגן שר החוץ האקוודורי, קינטו לוקאס, סיפר בשידור וידיאו באתר האינטרנט Ecuadorinmediato על ההצעה. "אנו מוכנים שאסאנג' יהיה תושב אקוודור ללא בעיה וללא שום תנאים. אנו נזמין אותו לאקוודור פה הוא יוכל בחופשיות להציג את המידע והמסמכים שבידיו, לא רק על דפי האינטרנט אלא גם בפורומים ציבוריים אחרים".

עם זאת, סגן השר הביע חשש מכמות המסמכים העצומה המתפרסמת באתר וויקיליקס. "פרסום מידע דיפלומטי מדאיג אותנו", אמר.

תחת מצוד

ממשלת אוסטרליה פרסמה אתמול צו מעצר נגד ההאקר, יליד המדינה וטוענת כי בכוונתה לעצור אותו. בכך מצטרפת אוסטרליה למצוד שמנהל ה-CIA האמריקני אחר אסאנג'.

עם זאת, באתר "ויקיליקס" מבטיחים כי ההדלפה הגדולה רק בראשיתה. עד כה פורסמו 300 מסמכים בלבד, כשפרטים נוספים ממשיכים להיות מודלפים ברשת. באתר האינטרנט מבטיחים כי גל נוסף של מידע יפורסם הערב.

מי אתה, ג'וליאן אסאנג'?

אסאנג', "פריק" האינטרנט בן ה-39 מאוסטרליה. הוא ייסד את אתר האינטרנט שלו לפני ארבע שנים ומאז נודד בין מדינות, מקפיד להחליף מספרים ומכשירי טלפון ניידים מחשש לחייו.

הוא החל את דרכו כ"האקר" ממוצע בשנות ה-80', ועד מהרה הקים קבוצת האקרים שהצליחה לפרוץ לאתרי אינטרנט ממשלתיים ופרטיים באוסטרליה ובקנדה. הוא ואנשיו נעצרו, הואשמו בעשרות סעיפי פריצה לאתרי אינטרנט - אך שוחררו זמן קצר לאחר מכן.

אך מסתבר שהיו גם שראו במעשיו מודל לחיקוי. בספטמבר השנה נבחר אסאנג' במקום ה-23 ברשימת "50 האנשים המשפיעים בעולם", של המגזין הבריטי "ניו-סטייטסמן". בימים אלו הוא נמצא, על פי דיווחים זרים, בצמרת רשימת אנשי השנה של המגזין "טיים".

"חייבים לנקוט אמצעי זהירות מירביים"

בראשית החודש חשף אתר וויקיליקס מאות אלפי מסמכים סודיים על מלחמתה של ארצות הברית בעירק ובאפגניסטן. החשיפה הציבה את ארצות הברית במבוכה רבה, נוכח המידע המסווג. "החשיפה הבאה", הבטיח אז אסאנג', "תהיה גדולה הרבה יותר".

בראיון בלעדי שקיים אסאנג' זמן קצר לאחר החשיפה עם כתבנו בלונדון עמית סגל, סיפר מייסד "ויקיליקס" על שגרת יומו. "אני לא נמלט כדי להגן על חיי, אבל אנחנו חייבים לנקוט אמצעי זהירות מירביים", אמר. "ה-CIA מנסה להביא אותי לארצות הברית".

הפגישה איתו נערכה במקום סודי במרכז מוסלמי בלונדון. הוא הגיע למקום עם שומרי ראש, אחרי החלפה סיטונאית של כלי רכב ומכשירי טלפון סלולריים. "בארה"ב אין תמיכה פה אחד במעשים הפסולים של גורמים מסוימים, וזה נכון גם לגבי חיילים בצבא ארה"ב. נשמעים שם קולות של מתנגדים, שהיו רוצים שהדברים ייעשו בצורה אחרת", הסביר אז אסאנג' את מניעיו בחשיפה.