גינקו תקדח בערבה: פוטנציאל לעד 138 מיליון חביות נפט

כך מעריכה חברת היעוץ סימקו פטרוליום מאנגליה בחוות דעת על פרוספקט שחר ■ שיעור הסתברות של 12% ■ קידוח עמוק למטרות נפט צפוי לצאת לפועל ברבעון השני של 2011

עד היום לא גילו נפט בכמויות משמעותיות בשטח היבשתי של ישראל, אבל הנסיונות נמשכים. חברת גינקו, המתכננת לקדוח באיזור הערבה הצפונית, הודיעה היום כי רזרבות הנפט בפרוספקט שחר הנמצא בשולי בקע ים המלח, מוערכות ב-41 מיליון חביות במקרה האמצעי וטווח רזרבות הנפט המוערך נע בין 9 מיליון חביות במינימום ל-138 מיליון חביות במקסימום עם שיעור הסתברות של 12%. כך מעריכה חברת היעוץ סימקו פטרוליום מאנגליה בחוות דעת על פרוספקט שחר.

עפ"י נתונים אלה שווי המאגר במקרה האמצעי מגיע (לפי 60 דולר לחבית) לכ-2.5 מיליארד דולר וטווח השווי נע בין כחצי מיליארד דולר לכ-8 מיליארד דולר.

רשיון שחר משתרע על שטח של כ-389,000 דונם דרומית לצומת הערבה. הכוונה היא לבצע קידוח עמוק למטרות נפט ברשיון ברבעון השני של 2011.

סימקו פטרוליום, הינה חברת יעוץ בלתי תלויה המספקת שירותי תמיכה וניהול לתעשיית הנפט והגז והערכות שווי של מאגרי נפט וגז ברחבי העולם. החברה פועלת במרבית אתרי הנפט והגז העולמיים וביניהם בים הצפוני, בדרום אפריקה, בניגריה, במזרח אירופה, אינדונזיה ומרוקו.

הפניה לקבלת חוות דעת של סימקו נעשתה במסגרת הערכות לביצוע הקידוח בשחר. חברת גינקו, בעלת הרשיון פנתה לשורת מומחים בינלאומיים ומקומיים כדי לסייע בהכנות לקידוח וללוות את ביצועו לאחר מכן.

חוות הדעת של סימקו פטרוליום מציינת כי בפרוספט שחר ישנן שתי מטרות: שכבת חצבה המורכבת בעיקר מאבן חול נקבובית ושכבת עמורה תחתון הנמצאת מעל החצבה, שאף היא מורכבת בעיקר מאבן חול נקבובית. טווח הרזרבות המוערך בשכבת עמורה תחתון נע בין 5 מיליון חביות ל-96 מיליון חביות עם 26 מיליון חביות במקרה האמצעי, אך שיעור ההסתברות לכך הינו נמוך ועומד על 2% בלבד ולפיכך אינו ראוי לשמש כשכבת מטרה.

גינקו העוסקת בחיפושי נפט וגז מזה עשר שנים הינה אחת מהחברות הפרטיות הפועלות בתחום זה. בסוף שנת 2006 יזמה את הנפקת שותפות הנפט והגז זרח וכיום היא מחזיקה כ-5% מיחידות ההשתתפות של השותפות. בנוסף זכאית גינקו לתמלוגי על בשיעור של 10%-12.5% מהכנסות זרח ממכירת נפט וגז.

על בעלי המניות הגדולים בחברת גינקו נמנים רמי קרמין (כ-27%), יאיר קרני (כ-25%), משפח' קשורי (כ-19%, חלקן בנאמנות ע"י יאיר קרני) משפ' יונס נזריאן (כ-7%) וקבוצת האחים משה ואליהו שושן (כ-8%).