מעוז: צפוי מחסור אדיר באג"ח ממשלתי בתחילת 2011

שלמה מעוז: המחסור יכול להביא לכך כי פירמות ינצלו חלון ההזדמנויות ויגייסו הון בעלות נמוכה יחסית מהמוסדיים וכן לגרום לירידה בתשואת האג"ח הממשלתי בתחילת השנה

הכלכלן הראשי של אקסלנס, שלמה מעוז, מעריך כי צפוי מחסור אדיר באג"ח ממשלתי בתחילת השנה הבאה. בסקירה שפרסם היום אומר מעוז כי בחודשיים הראשונים של השנה יהיה פדיון אג"ח בסכום כולל של 19 מיליארד שקל, מהם 16.6 מיליארד שקל אג"ח נומינלי, בעוד שהנפקות האוצר יהיה 8 מיליארד שקל בלבד, כלומר יווצר מחסור של 11 מיליארד שקל בינואר-פברואר 2011.

בשליש הראשון של השנה יהיו פדיונות של 40 מיליארד שקל מתוך פדיונות מעורכים של 86 מיליארד שקל לכל שנת 2011, כלומר ללא הנפקות מסיביות של האוצר, בחודשים מרס-אפריל, המחסור עלול להמשך לתוך האביב.

מחסור שכזה, אומר מעוז, יכול להביא לכך כי פירמות ינצלו חלון ההזדמנויות ויגייסו הון בעלות נמוכה יחסית מהמוסדיים וכן לגרום לירידה בתשואת האג"ח הממשלתי בתחילת השנה, בעיקר על רקע הירידה הצפויה בצפי האינפלציה בתחילת 2011. כמובן שיהיה צורך להתחשב גם בתשואות האג"ח בעולם והאינפלציה בפועל. דבר אחד ברור, הסיכון שיצטרכו המוסדיים ליטול, יעלה, אפילו יקבלו אנליזות של אנליסטים עפ"י הוראות ועדת חודק.

מעוז מעריך כי מדד חודש נובמבר צפוי להישאר יציב ומדד דצמבר יעלה בכ-0.2%. הריבית צפויה להישאר בסוף חודש דצמבר על 2%, ללא שינוי. בטווח של שנה מהיום יעמוד שיעור הריבית על 3%-3.25%.