אמנות סודית עם חיזוקים גלויים

בנק לאומי מקיים בפעם החמישית מכירת אמנות אנונימית ולצידה תערוכה "בגילוי שמות"

תערוכת "האמנות הסודית" שמקיים בנק לאומי מדי שנה, תיפתח בחמישי הקרוב (2.12) בבית הנהלת לאומי בתל-אביב. בתערוכה מוצגות עשרות יצירות אמנות בלתי חתומות, של אמנים צעירים לצד אמנים ותיקים, מפורסמים ומוכרים. כל היצירות מתומחרות ב-4 רמות מחיר 2,000, 4,000, 6,000 ו-8,000 שקל והרכישה נעשית בהתחייבות לקנייה - כל הקודם זוכה. ההכנסות עוברות ישירות לאמנים (או לעזבונם).

עבודת וידאו
 עבודת וידאו

"אלכימיה" של שחר מרקוס

פורמט המכירה של אמנות אנונימית מבוסס על מכירות דומות בחו"ל, שנעשות בדרך-כלל למטרות איסוף כספים. ראשיתו במסורת שנתית שיסדה האקדמיה המלכותית לאמנויות בלונדון, שם נמכרות גלויות בגודל אחיד, שיצרו אמנים ותיקים ומפורסמים, כמו דמיאן הרסט או גילברט וג'ורג', לצד בוגרים טריים וסטודנטים באקדמיה, והמכירה מיועדת למימון מלגות לימודים.

214 יצירות מתחומים שונים

מאז החלה מכירת "האמנות הסודית" בלאומי, נעשה במשך השנים גישוש וכיוונון של הרכב היצירות. כך למשל, כללה התערוכה הראשונה יצירות של אמנים מאוכלוסיות מיוחדות (אאוטסיידר ארט) ושילוב יצירות של סלבריטאים שאינם אמנים פלסטיים, והעברת כספים למטרות תרומה שונות. השנה הגיעו לפורמט הנראה מגובש יותר, ולהכרה שהאמנים עצמם זקוקים להזדמנויות מכירה ולהכנסות, וקצו בבקשות לתרום את עבודותיהם למטרות של אחרים.

את התערוכה אוצרים אסתי דרורי ודורון פולק, מחברת "ארטורא". היא כוללת הפעם 214 יצירות מתחומי הציור, פיסול, צילום ווידאו ארט. בין האמנים הוותיקים המוצגים למכירה: אביגדור סטימצקי, גדעון גכטמן, יחיאל שמי, יחזקאל שטרייכמן, מרסל ינקו, משה קופפרמן, ציונה תג'ר ורפי לביא. בין הצעירים ישנם שמות מוכרים כמו אניסה אשקר, דביר כהן-קידר, איתמר בגליקטר ואיה אליאב, לצד סטודנטים לאמנות.

חידוש נוסף בתערוכה, הן יצירות מוזמנות וממומנות על-ידי לאומי, כחלק מהתמיכה של הבנק בקידום אמנות. בחזית הבניין יוצגו שני מיצגי אור של גיא זגורסקי ושל ברנרדו שקולניק. שלושה חללי תצוגה גדולים יוקצו לעבודות של שלוש קבוצות אמנים צעירים: "האגף", "ארט פקטורי" ו"אלפרד". בנוסף, ארבעה אמנים שהציגו בעבר בתערוכות "האמנות הסודית", קרן שפילשר, אביטל כנעני, גיל יפמן ועתר גבע, יציגו כל אחד קיר משלו - ועליו עבודות מזוהות וחתומות - בחלל התערוכה.

אמן הווידאו שחר מרקוס יציג עבודה אוטוביוגרפית, המתארת תהליך "אלכימיה", שבו הוא מלטש יהלומים והופך אותם לאבקת זהב, שאותה הוא זורה לרוח - כמטפורה להפצת האמנות שלו לעולם. מרקוס צילם את היצירה במלטשת יהלומים, עסק משפחתי שבו הוא שותף מזה 20 שנה. "היצירה היא מאוד אישית, מעין סיכום של המסע האישי שלי אל האמנות. עשיתי מעבר מאוד משמעותי מעולם שבו אתה מנכס לעצמך את הקניין ומנסה לשמור על כמה שיותר ממנו לעצמך, לעולם האמנות, שבו אני מנסה להפיץ את האמנות ולמעשה לפזר את הקניין הרוחני שלי לקהל כמה שיותר רחב".