מנהרות הכרמל ייפתחו לתנועה מחר; נתניהו: מהפכת תשתיות בישראל

כביש האגרה העירוני הראשון בישראל ייפתח לתנועה ב-6:00 בבוקר‏ ■ בבניית המנהרות הושקעו כ-1.5 מיליארד שקל ■ נתניהו:"אנחנו בעיצומה של מהפכת תשתיות בישראל"

‎‎מנהרות הכרמל ייפתחו לתנועה מחר (ד') ב-6:00 בבוקר, קרוב ל-17 שנה לאחר שפורסם המכרז הראשוני לבנייתן וחמישה חודשים לפני המועד המתוכנן.

בבניית כביש האגרה העירוני הראשון בישראל השקיע הזכיין כרמלטון, בבעלות משותפת של קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי בחלקים שווים, כ-1.5 מיליארד שקל. פי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, צפי ההכנסות המשוער נאמד בכ-160 מיליון שקל, כך שההשקעה צפויה להחזיר את עצמה תוך עשור בקירוב.

המנהרות יחצו את חיפה מחוף הכרמל במערב לצומת הקריות ("הצ'ק פוסט") במזרח בבטן הר הכרמל לאורך 4.7 ק"מ ובפרק זמן משוער של 8 דקות. מחיר הנסיעה יעמוד על 11.4 שקל לרכב פרטי, והוא מורכב משני מקטעים בני 5.7 שקלים כל אחד: עד למחלף רופין הסמוך לגרנד קניון, וממנו. המחיר לרכב ציבורי יהיה גבוה פי שלושה מתעריף זה ולמשאיות גבוה פי חמישה.

אחר הצהריים התקיים במנהרות טקס חגיגי בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, שר התחבורה ישראל כץ וראש עיריית חיפה יונה יהב. את כביש האגרה תתפעל נתיבי הכרמל, חברה אחות לדרך ארץ המתפעלת את כביש 6, כביש ה-‏BOT‏ שבנייתו החלה אחרי מנהרות הכרמל, אך הסתיימה לפניהן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר "אנחנו בעיצומה של מהפכת תשתיות בישראל. אפגש עם יונה יהב, ראש העיר, בימים הקרובים כדי לקדם את העיר. נקשר בין העיר והנמל לקו הירדן כולל הכיוון ההפוך, זה חזון ויהיה לו מועד", אמר נתניהו.

עוד הוסיף נתניהו כי יש למהפכה הזו חשיבות בטחונית - לפזר את התושבים, "גאה להיות מי שבתקופתו החל התכנון וגאה להיות זה שגוזר את הסרט ואנו נחצוב מנהרה גם בבירוקרטיה הישראלית", כך אמר בהתייחסו לסחבת בפרויקט (10 שנים תמימות של בירוקרטיה) "חייבים לבנות כבישים ורכבות מהר יותר", הוסיף.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר בטקס כי זהו יום חג לתושבי הצפון,"פרויקט מוכיח שאפשר לבצע פרויקט אחרת - בזול, במסגרת התקציב והזמנים. הפרוייקט מהווה דוגמא לשיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לחברות וליזמים. כן ירבו חיפה - העוגן לצפון כולו", אמר.

"חיסלנו בתקציב הדו-שנתי ל-2011/12 את תוספת ההשקעה בביטחון לטובת צמיחה והשקעה בתעסוקה, רפורמה באקדמיה והשקעה בתוכנית נתיבי ישראל", הוסיף שטייניץ.

שר התחבורה, ישראל כץ אמר באותו הטקס, "אני מקווה שגם בשאר הארץ תהיה פעילות מהסוג הזה, שלא יכלה לצאת לפועל ללא שתוף הפעולה של משרד האוצר למרות הוויכוחים המפרים".

עוד אמר השר כי הוא מקווה שביום א' יאושר בישיבת הממשלה פרויקט הרכבת הקלה בת"א -הקו האדום מת"א לפ"ת.